رییسجمهوری در دیدار وزیر امور خارجه پاکستان، با اشاره به روابط خوب و برادرانه تهران - اسلامآباد، گفت: ایران و پاکستان دو کشور دوست، برادر و تاثیرگذار در منطقه هستند و تهران مصمم است روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود را با پاکستان توسعه دهد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: حجتالاسلام دکتر حسن روحانی دوشنبه در دیدار «خواجه محمد آصف»، با اشاره به اینکه اهداف موردنظر در مناسبات تهران- اسلامآباد هنوز منطبق با ظرفیتهای موجود محقق نشده است، بر ضرورت تلاش مسئولان دو کشور برای توسعه و گسترش بیش از پیش روابط و همکاریهای فیمابین و اجرای توافقهای دوجانبه تاکید کرد. رییسجمهوری، گسترش همکاریهای ایران و پاکستان در زمینه مقابله با تروریسم و تلاش در راستای ارتقای امنیت در مرزهای مشترک دو کشور را ضروری خواند و اظهار کرد: تقویت امنیت مرزها و تبدیل آن به مرزهای اقتصادی و تجاری و ایجاد بازارچههای مرزی در این مناطق به سود دو ملت و در راستای ثبات و امنیت منطقه خواهد بود. دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت اجرای هر چه سریعتر و کاملتر توافق میان بانکهای مرکزی دو کشور و نیز آسانسازی روابط بانکی میان ایران و پاکستان برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین، اظهار امیدواری کرد که روزبهروز شاهد توسعه روابط میان دو کشور دوست و برادر باشیم. دکتر روحانی با بیان اینکه امنیت و ثبات منطقه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: ایران و پاکستان در زمینه حل و فصل مسائل منطقهای اهداف و دیدگاه مشترکی دارند. رییسجمهوری با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات کشورهای منطقه از جمله افغانستان راهحل منطقهای داشته و هرگز ازسوی بیگانگان و قدرتهای فرا منطقهای حل و فصل نمیشود، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است فقط کشورهای منطقه، بهویژه ایران و پاکستان، باید برای برقراری امنیت، ثبات و آرامش منطقه تلاش و همکاری کنند. دکتر روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه از جمله پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم، توسعه صلح، ثبات و امنیت در منطقه است. «خواجه محمد آصف» وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار روابط و همکاریهای دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و بر اراده پاکستان برای توسعه، تعمیق و تحکیم همهجانبه مناسبات با ایران در راستای منافع مشترک تاکید کرد. وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به اینکه مشکلات منطقه راهحل نظامی ندارد، گفت: حل مشکلات کشورهای منطقه نیازمند راهحلهای منطقهای بهویژه با حضور ایران بوده و هر اقدامی از سوی قدرتهای خارج از منطقه نمیتواند راهگشا باشد. محمد آصف افزود: امروز کشورهای منطقه در معرض خطر تروریسم قرار دارند و تلاش برای دستیابی به راهحلی راهبردی و منطقهای برای برونرفت از مشکلات، بسیار حائز اهمیت است. وزیر امور خارجه پاکستان با بیان اینکه معتقدیم باید با تروریسم مقابله کرده و صلح، امنیت و ثبات را در سراسر منطقه برقرار کنیم بر ضرورت تلاش برای تقویت امنیت در مرزهای مشترک ایران و پاکستان و توسعه روابط همهجانبه دو کشور تاکید کرد. همچنین خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان و هیات همراه در دیدار با دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان راههای مختلف توسعه و تقویت روابط دوجانبه از جمله تقویت همکاریهای بانکی، حملونقل و نیز تقویت همکاریهای دو کشور در نقاط مشترک مرزی بهویژه مبارزه با تروریسم مورد گفتوگو و تبادلنظر قرار گرفت.