قیمت مس که در اوت (مرداد) بازدهی ۶/۶ درصدی کسب کرد جمعه اول سپتامبر (شهریور) و در پایان معاملات به بالاترین نرخ در ۳ سال اخیر نزدیک شد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: این افزایش در حالی رقم خورده که سرعت فعالیتهای تولیدی در چین، چشمانداز تقاضای این کشور را تقویت کرده است. درحالحاضر چین بیش از ۴۰درصد مصرف مس دنیا را به خود اختصاص داده است، زمانی که شاخص (پیامآی) PMI یا شاخص «مدیران خرید» در چین افزایش پیدا میکند و به بیش از ۵۰ میرسد و این موضوع جو مثبتی را به بازار کالاها تزریق کرده و علامت مثبتی به بازار جهانی مس، فولاد و سنگآهن میفرستد. آمارها حاکی است، چند ماهی است که این عدد بالای ۵۰ است. به گفته تحلیلگران، ازجمله دلایل افزایش نرخ این فلز سرخ در چند ماهه گذشته، قطع واردات قراضه مس از سوی چین از سال ۲۰۱۸میلادی است، همین موضوع باعث میشود نیاز چین به واردات شمش مس افزایش یابد. روز گذشته نرخ نقدی این فلز در بازارجهانی در محدوده ۶۸۷۳ دلار قرار گرفت و نرخ تحویل آتی این فلز در سه ماه آینده ۶۹۰۰ دلار تعیین شد.
در همین راستا آرمان اسدی، مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه مس گفت: بخش بیشتری از صندوقهای پوششی یا ایتیافها، درحالحاضر در موقعیتهای لانگ (موقعیت خرید سهام مس) قرار گرفتهاند، از سوی دیگر درحالحاضر اخبار مثبت نسبت به اخبار منفی عمق بیشتری دارد.
وی درباره تاثیر افزایش نرخ مس بر روی سهام شرکتهای داخلی گفت: بعد از برگزاری مجامع در ۲۸ تیر ۹۶ و همزمان افزایش قیمتهای جهانی، افزایش نرخ سهام ایجاد شد.به گفته این فعال حوزه کالایی، از سوی دیگر افزایش بازده نیروی کار در صنعت مس نسبت به چند ماه گذشته، نرخ تمام شده مس در ایران را کاهش داده است. اسدی، دلیل این اتفاق مثبت را، نوع مدیریت و آموزش نیروی انسانی در کنار سایر عوامل تاثیرگذار جهانی برشمرد و افزود: این موضوع در گزارش بینالمللی شرکت مس به زبان انگلیسی هم عنوان شده است، بنابراین افزایش نرخ جهانی در کنار کاهش نرخ تمامشده مس، منجر به بهبود بازده نرخ سهام شده است.
وی درباره ادامه روند رونق وضعیت مس تصریح کرد: در صورت ادامه افزایش قیمتهای جهانی در کنار کاهش یا افزایش تقاضای چین یا در صورت اینکه بازار بینالمللی اسیر سفتهبازی شده باشد، تاثیرش را در روند فعالیت تولیدکنندگان مس در حوزه بینالمللی هم میگذارد.
این کارشناس بازارسرمایه، تصریح کرد: از سوی دیگر، قیمتها به دور از فاندامنتالها (تحلیل بنیادی) حرکت کردند، چون دادههای ناامیدکننده چین اواخر امسال میتواند باعث افت شدید قیمتها شود. به گزارش صمت به نقل از بلومبرگ، مس همراه با آلومینیوم، نیکل و روی برای سومین ماه پیاپی رشد داشت. موجودی مس (الامئی) LME در هفته گذشته بیشترین افت را در این دهه ثبت کرد. «استاندارد چارترد» پیشبینی کرده موجودیهای خصوصی که در شانگهای نگهداری میشود به زیر ۵۰۰ هزار تن کاهش یابد که از فوریه گذشته تاکنون سابقه نداشته است. رشد تولیدات کارخانهای چین در اوت به طور غیرمنتظره شتاب گرفت.
این موضوع پیشنهاد میکند که اقتصاد با وجود آرامش بازار مسکن و افزایش هزینههای مالی در حال توسعه است. درحالحاضر نگرانیهای عرضه مس هم فروکش کرده، چراکه شیلی از افزایش تولید در ماه ژوئیه خبر داده و دولت اندونزی نیز با ادامه فعالیت شرکت فریپورت در معدن گراسبرگ موافقت کرده است. تحلیلگران معتقدند نکته دیگری که میتوان درباره مس به آن اشاره کرد، موضوع رشد تقاضای آن برای خودروهای برقی است. با توجه به پیشبینی رشد فزاینده تولید خودروهای برقی تا یک دهه آینده، میتوان گفت تقاضای مس به شدت افزایش خواهد یافت. افزایش تقاضای خودروهای الکتریکی به معنای آن است که تقاضای مس افزایش مییابد و این خبر خوبی برای کشورهای تولیدکننده و سرمایهگذاران خواهد بود.