روز گذشته محسن بهرامی ارضاقدس، مشاور عالی معاون اجرایی رئیسجمهوری میهمان موسسه مطبوعاتی صمت بود.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در میزگردی با حضور خبرنگاران روزنامههای گسترش تجارت، گسترش صنعت، گسترش معدن، پایگاه خبری گسترش و روزنامه صمت به پرسشهای خبرنگاران در حوزههای تخصصی پاسخ گفت. ارضاقدس که پیشینه مدیرمسئولی روزنامه حیات نو اقتصادی را در کارنامه مدیریتی خود دارد نظرات مهمی درباره عملکرد تیم اطلاعرسانی دولت در قبال دستاوردهای دولت یازدهم دارد. او در گفتوگو با خبرنگار روزنامه صمت ریشه مشکلات تیم اطلاعرسانی دولت را به میراث تلخ دولتهای نهم و دهم مربوط میداند و معتقد است در مقطعی رسانههای کشور نتوانستند صدای آگاه جامعه باشند. محسن بهرامی ارضاقدس با اشاره به عملکرد رسانهها در دولتهای نهم و دهم گفت: در مقاطعی که کشور با تصمیمهای غلط و مصوبههای یکشبه به سمت نابودی در حرکت بود متاسفانه در نبود رسانههای تاثیرگذار و آگاه، روزنامهها و جراید کارکرد اصلی خود را از دست داده بودند و به جای آنکه به عنوان نماینده آگاه جامعه و چشم بیدار مردم نسبت به اشتباههای تاریخی دولتهای نهم و دهم حساس شده و آگاهیبخشی کنند، تبدیل به رسانههایی خنثی و گاه رسانههای مشوق دولت شدند که آثار و پیامدهای آن را در طول ۸سال ریاستجمهوری آقای احمدینژاد و رسانههای همسو به آن میتوان امروز هم مشاهده کرد. وی با اشاره به آثار مخرب ناشی از تصمیمهای یکشبه در دولتهای نهم و دهم گفت: مصوبههای یکشبه و هفتصد هزار پروژه که روی دست دولت یازدهم مانده است و مسکن مهر که بسیاری از بانکها را ورشکسته کرد همگی در دورهای رخ داد که کشور از نبود رسانه تاثیرگذار رنج میبرد. وی با اشاره به فضای بسته در دولتهای نهم و دهم و وجود نداشتن پذیرش نقد از سوی مسئولان در این مقطع گفت: این باعث شد جامعه از داشتن رسانهای منتقد و با جهتدهی در آگاهیبخشی جامعه محروم بماند که نتیجه آن مغفول ماندن تصمیمهای صحیح در استفاده و بهرهمندی کشور از منابع و امکانات بود. ارضاقدس مشکلات اطلاعرسانی در دولت یازدهم را ناشی از نبود نگاه درست در بهرهمندی از رسانهها از سوی دولت دانست و گفت: از این منظر میتوان گفت در دورانی که کشور باید روند مثبت حرکت خود را در پیش بگیرد، به واسطه میراث تلخی که از گذشته به جا مانده است، توفیقات دولت نیز در دوره یازدهم آنچنان که باید و شاید منعکس داده نشد و در این میان رسانهها نقش بسزایی در شکلگیری رابطه دوسویه میان دولت و مردم دارند. این مدیر پیشین رسانهای با اشاره به مشکلات ساختاری در بدنه تیم اطلاعرسانی دولت گفت: بسنده کردن به یک سخنگو از طرف دولت که نهایت میتواند به صورت هفتگی و تیتروار برخی از مصوبات دولت را با رسانهها و مردم در میان بگذارد؛ به جز این امر متاسفانه کارکرد دیگری از تیم اطلاعرسانی دولت در دوره پیشین شاهد نبودیم. هنوز هم برای دولت در دوره جدید خود فرصت وجود دارد تا شرایط استقرار دولت یازدهم و چگونگی تحویل گرفتن کشور در شرایطی که بحرانهای اقتصادی و اجتماعی تا مرز هشدار پیش رفته بود به اطلاع مردم رسانده شود و از این رهگذر میتوان دستاوردهای جدید و ارزشمند دولت تدبیر و امید را نیز با وضوح بیشتری درک کرد. وی نقش رسانهها را در کمک به معرفی دستاوردهای دولت مهم دانست و افزود: اینکه تنها از دولت و تیم اطلاعرسانی دولت توقع داشته باشیم در زمینه معرفی دستاوردها و کمبودها به مردم پیشقدم شوند باعث میشود نقش رسانهها در شکلگیری این حلقه مهم را نادیده بگیریم. رسانهها به طور حتم باید در این زمینه پیشگام باشند و در هر زمینهای آنطور که باید نسبت به شناخت دستاوردها و انتقاد سازنده پیشقدم شوند. ارضاقدس وجود رسانههای تخصصی در کشور را یک نیاز مهم برای آینده کشور دانست و گفت: در این میان شاهد هستیم با تلاش چشمگیر و ارزشمند موسسه مطبوعاتی صمت برای نخستینبار روزنامههای تخصصی به صورت بسیار حرفهای و به طور گسترده در دسترس مخاطبان قرار میگیرد و این مهم جای تقدیر و تشکر دارد. اینکه در فضای رسانهای کشور به صورت روزانه، روزنامه معدن و صنایع معدنی، روزنامه گسترش صنعت و یا روزنامه گسترش تجارت منتشر شود نشان از یک تحول در عرصه رسانهای کشور دارد. متاسف هستم که بگویم جای چنین رسانهها و روزنامههایی در کشور خیلی کم است و باید این ضرورت در جامعه رسانهای کشور ایجاد شود تا در مواردی که دولت در اطلاعرسانی دچار نقصها و کمبودهایی شد رسانههای تخصصی بتوانند این حفرهها را به صورت مناسبی تامین کنند. من به عنوان کسی که خودم هم روزگاری در حوزه مطبوعات کار کردهام، میدانم انتشار روزنامههای تخصصی چقدر کار سخت و پیچیدهای است، این مهم را در حالحاضر موسسه مطبوعاتی صمت با ۴ روزنامه بسیار خواندنی و به طور کامل تولیدی انجام میدهد که من به سهم خودم تشکر و قدردانی میکنم. روزنامه صمت و بقیه روزنامههای موسسه میتوانند بازوهای توانمندی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت باشند؛ تبدیل شدن یک بولتن قدیمی سازمان ایدرو به چند روزنامه قدرتمند و بدون بودجه دولتی، نشان از عشق همه دستاندرکاران روزنامه دارد. از اینکه موسسه مطبوعاتی صمت به طور کامل خصوصی اداره میشود خوشحالم، هر چند باید همه به نوعی کمک کنیم تا رسانهها پرقدرت ادامه حیات بدهند. روزنامههای تخصصی نیاز امروز کشور در همه حوزهها است، روزنامه گسترش معدن، روزنامهای بینظیر است که هرگز در گذشته وجود نداشته است، همین که شما میتوانید هر روز این حجم مطالب معدنی و صنایع معدنی را تهیه و تولید کنید باید از این امر قدردانی و حمایت کرد. معدن و صنایع معدنی دومین گنج سرزمین ماست که باید مردم با آن بیشتر آشنا شوند، بعد از نفت و گاز، ما باید از معادن خود بهره ببریم. این موسسه مطبوعاتی با بیش از یکصد نفر خبرنگار و نویسنده، خود بزرگتر از یک کارگاه کوچک تولیدی است و من از حضور در بین این همه جوان تحصیلکرده بسیار خوشحال و مفتخر شدم و برای موسسه مطبوعاتی صمت موفقیتهای بیشتر آرزومندم.