رئیسجمهوری در دیدار رئیس مجلس نمایندگان افریقای جنوبی، روابط تهران - پرتوریا را روابطی صمیمی، دوستانه و رو به پیشرفت دانست و تاکید کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران تحکیم روابط همه جانبه با کشورهای قاره افریقا و بهویژه افریقای جنوبی است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: حجتالاسلام دکتر حسن روحانی روز شنبه در این دیدار، با اشاره به حمایت مردم ایران از مبارزات مردم افریقایجنوبی به رهبری نلسون ماندلا علیه نژاد پرستی، از توسعه و تقویت روابط تهران - پرتوریا در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز خرسندی کرد.رئیسجمهوری، نقش پارلمانهای دو کشور را در توسعه و تقویت همکاریهای مشترک بسیار مهم خواند و با تاکید بر ضرورت توسعه این همکارها، گفت: تهران از تقویت بیش از پیش همکاریهای خود با پرتوریا در حوزه اقتصادی و از جمله معادن و انرژی استقبال میکند و آماده همکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی به افریقای جنوبی است. دکتر روحانی، سفر سال گذشته رئیسجمهور افریقای جنوبی به تهران را در تقویت همکاریهای دوستانه و صمیمی دو کشور بسیار تاثیرگذار برشمرد و با اشاره به نقش تقویت همکاریهای مالی در توسعه روابط اقتصادی، ابراز امیدواری کرد همکاریهای دو کشور در حوزه بانکی نیز توسعه یابد. رئیسجمهوری در ادامه به موضوع گردشگری و اهمیت آن در افزایش رفت و آمد مردم دو کشور اشاره کرد و گفت: با تقویت همکاریهای مشترک در حوزه گردشگری، مردم دو کشور میتوانند با فرهنگ و جاذبههای طبیعی و تاریخی یکدیگر آشنا شده و این موضوع در استحکام و تقویت همکاریها موثر است. همچنین رئیس مجلس نمایندگان افریقای جنوبی پس از دیدار با رئیس مجلش شورای اسلامی با بیان اینکه علاقهمند به عضویت ایران در بریکس هستیم، گفت: امیدواریم آقای روحانی پیش از پایان امسال میلادی سفری به افریقای جنوبی داشته و بتوانیم میزبان ایشان باشیم.به گزارش ایسنا، بالکا ام بته رئیس مجلس نمایندگان افریقای جنوبی در نشست خبری خود با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش پارلمانها در ایجاد روابط کشورها، گفت: نشستهای پارلمانی که در دورترین نقاط دنیا برگزار میشود همکاریهای خوبی را به دنبال دارد و اعتقاد داریم در کنار مدیریت و زندگی خودمان باید نقش سازندهای داشته باشیم تا جهان خوبی برای آیندگان بسازیم. وی افزود: در سفری که رئیسجمهور افریقای جنوبی به تهران داشت موضوع پیوستن ایران به بریکس مطرح شد و ما هم آن را در دستور کار خودمان قرار دادیم و علاقهمند هستیم ایران هم به عضویت بریکس درآید.