رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: دولت اجازه دهد به جای طلبمان از محل واگذاری ها، اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر کنیم.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، مهدی کرباسیان که در مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو سخن میگفت، تصریح کرد: طبق قانون، باید ۷۰ درصد درآمد ناشی از واگذاری شرکتهای تحت پوشش سازمانهای توسعهای به سازمانها برگردد که با احتساب شرکتهای واگذار شده در ایمیدرو، این رقم به ۳۵۰۰ میلیارد تومان میرسد که تنها طی سال ۹۴، ۵۷ میلیارد تومان به ایمیدرو پرداخت شد که البته ۲۰ میلیارد تومان آن به خزانه برگشت.
وی ادامه داد: ایمیدرو برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و سرمایهگذاری خارجی ها، دچار محدودیت مالی است و انتظارمان از دولت در شرایط فعلی، پرداخت پول نیست بلکه دولت حمایت کند و به اندازهای که طلب داریم اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر کنیم. این جمع بندی پذیرفته شده اما عملیاتی نمیشود.
رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه طی دولت یازدهم برای اجرا و تکمیل طرحهای بخش معدن و صنایع معدنی، مدلهای مختلفی را عملیاتی کردیم، اظهار داشت: برای برخی معادن، قراردادهای ۲۰-۲۵ ساله با بخش خصوصی منعقد شد که معدن حفظ و تنها محصول برداشت میشود، برای برخی طرحها مانند طرحهای فولادی ۶۵درصد مشارک گرفتیم که از میان این طرح ها، واحد آهن اسفنجی طرح فولاد شادگان آماده افتتاح است. وی ادامه داد: طرح فولاد میانه به تولید رسیده و واحد آهن اسفنجی طرح فولاد نی ریز نیز تا پایان شهریور به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: طرح تولید سنگ آهن کم عیار از باطلههای معادن جلال آباد، توسط بخش خصوصی، مدلی دیگر بود که ایمیدرو اجرایی کرد. کرباسیان خاطر نشان کرد: تاکنون ۲ میلیارد یورو فاینانس برای طرحها گشایش اعتبار شده است.
در پایان مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو، صورتهای مالی منتهی به پایان سال ۱۳۹۵ این سازمان به اتفاق آرا، به تصویب رسید.