حمیدرضا صالحی - نایبرئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران
اهمیت توسعه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی تاکیدی بر این موضوع است که باید ظرفیت تولید پنلهای خورشیدی را در کشور بیشتر کنیم. البته اکنون برای اجرای پروژهها ۳ تا ۱۰ مگاوات ظرفیت تولید داریم که به تازگی ۱۲۰ مگاوات بر این مقدار افزوده شده است. البته براساس برنامه ششم توسعه باید سالی ۱۰۰۰ مگاوات بر ظرفیت نصب شده برق حاصل از انرژیهای تجدیدپذیر اضافه شود که در این صورت باید واردات پنل بیشتری داشته باشیم یا اینکه در داخل کشور تولید کنیم. از این رو، باید برای تولید پنلهای خورشیدی چه سطح صنعتی و چه خانگی سرمایهگذاری بیشتری داشته باشیم تا جایی برای تولید ویفر و سلولهای خورشیدی نیز توانایی داشته باشیم. هر چند در حالی حاضر ۴ واحد تولیدی پنل خورشیدی در شهرهای خراسان، سمنان، تهران و شیراز داریم اما به نظر میرسد ظرفیت تولیدی را باید در این بخش بیشتر کنیم. نکته دیگر اینکه با نصب پنلهای خورشیدی خانگی علاوهبر استفاده عموم از این فناوری میتوان نوعی کسب درآمد برای خانوارها ایجاد کرد به این طریق که مازاد برق خود را بفروشند. البته هر چه میزان کیلووات برق تولیدی پایینتر باشد برق گران تر است و برعکس؛ البته باید تلاش شود که تجهیزات و پنلها در داخل تولید شود به ویژه که براساس قانون اگر برق تولیدی حاصل از تجیهزات داخلی باشد نرخ برق خریداری شده از سوی دولت بیشتر میشود این قاعده در ترکیه نیز وجود دارد.