معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در طول دولت یازدهم راندمان نیروگاههای کشور حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است،
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از وزارت نیرو؛ هوشنگ فلاحتیان در پاسخ به اینکه درباره ۱۰ برابر شدن قیمت برق در سالهای اخیر، ضمن رد این مطلب، قیمت برق را در ایران ارزانتر از هر کشور دیگری در جهان دانست و افزود: یکی از دلایل عدم موفقیت فعالیتهای فرهنگی در آموزش فرهنگ مدیریت مصرف در کشور ارزان بودن قیمت برق است. وی با بیان این مطلب که هم اینک کشور ما دارای ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی است، گفت: بهزودی این میزان به ۸۰ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت. معاون برق و انرژی وزارت نیرو با بیان اینکه احداث نیروگاه و توسعه شبکههای برق برای زیرساختهای اساسی کشور امری ضروری است افزود: در طول ۴ سال تلاش دولت یازدهم ۸ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد و در کنار این ظرفیت جدید ۵۴ پست ۱۳۲ کیلوولت، ۳۰ پست ۲۳۰ کیلوولت و ۲۰ پست ۴۰۰ کیلوولت ایجاد شده است. این مقام مسوول با بیان اینکه در طرح توسعه ظرفیت نیروگاههای تجدید پذیر بادی و خورشیدی که در اوایل دولت یازدهم کمتر از ۲۰۰ مگاوات بوده است و هم اکنون تا دو برابر افزایش داشته افزود: تا پایان امسال حدود ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر وارد مدار خواهد شد. فلاحتیان با اشاره به اینکه در هفته دولت جاری تا کنون ۶۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد شبکه سراسری شده است، افزود: در زمان حاضر آمادگی داریم تا نیروگاه سیرجان واقع در کرمان به ظرفیت ۶۲۴ مگاوات را که با اعتباری افزون بر ۲۷۱ میلیون یورو به اتمام رسیده را وارد مدار کنیم. با ورود این نیروگاه جدید، ۱۵۰ ایستگاه برق ۴۰۰، ۲۳۰، ۱۳۲ و ۶۳ کیلوولت که با اعتباری بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده و آماده افتتاح است نیز مورد بهره برداری قرار میگیرد. معاون برق و انرژی وزارت نیرو سپس افزود: در هفته دولت بجز نیروگاه خورشیدی همدان، نیروگاه قم نیز با ظرفیت ۲.۷ مگاوات با اعتباری افزون بر ۹ میلیون یورو به بهره برداری میرسد. وی با اشاره به اینکه در ۴ سال گذشته تلفات شبکه توزیع نیروی برق کشور با تلاش پرسنل خدوم صنعت برق از ۱۵.۲ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافته است، افزود: این یک کار بزرگ جهادی در قالب پروژههای اقتصاد مقاومتی بود. هوشنگ فلاحتیان با اشاره به اینکه در طول دولت یازدهم راندمان نیروگاههای کشور حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، افزود: این افزایش راندمان بجز صرفه جویی در سوخت و صرفه اقتصاد جلوی گرم شدن بیشتر هوای کشور را نیز خواهد گرفت. وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر هزینه ۵۱ درصد مشترکان برق کشور حدود ۸۰۰ تومان و ۱۷ درصد حدود ۱۵ هزارو ۵۰۰ تومان است افزود: در مجموع حدود ۶۷ درصد مشترکان برق هزینه ای بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت نمیکنند و هزینه برق برای استفاده از وسایلی همچون کولر، یخچال، ظرفشویی، لباسشویی و تلویزیون در مقایسه با سایر هزینههای خانوار بسیار ناچیز است. معاون برق و انرژی وزارت نیرو با بیان اینکه کمتر از یک درصد سبد هزینه خانوار در ایران مربوط به برق مصرفی است، ادامه داد: در تمام جهان هزینههای برق بیش از ۴ تا ۵ درصد سایر هزینهها است و ایران یکی از ارزانترین برقهای جهان را به مشترکان خود عرضه میکند. فلاحتیان با تاکید بر اینکه بایستی ایجاد توازن بین منابع تولیدی و مصارف برقرار شود اضافه کرد: هزینه تولید هر کیلوات ساعت برق در کشور در مقایسه با سایر کشورها با احتساب نوسان ۱۰ درصد بیشتر و یا ۱۰ درصد کمتر خواهد بود.