|

نقض قانون مدیریت واحد زاینده رود به ضرر کشاورزان

فهرست محتوا

مدیرکل محیط‌زیست اصفهان گفت: براساس مصوبات قانونی دولت حق‌آبه گاوخونی و زاینده‌رود به بخش کشاورزی اولویت دارد اما مسئولان مجموعه مدیریت یکپارچه زاینده‌رود این مسئله را نقض کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، حمید ظهرابی اظهار کرد: بر اساس مصوبات قانونی دولت حق‌آبه تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود پس از آب شرب قرار دارد بدین معنا که این حق‌آبه محیط زیستی به بخش کشاورزی اولویت دارد. وی افزود: مجموعه وزارت نیرو و مسئولان مجموعه مدیریت یکپارچه زاینده‌رود دو سال است این مسئله را نقض کرده‌اند و ما نیز مراتب تصمیمات غیرقانونی این مجموعه را اعلام کرده‌ایم و در حال پیگیری این موضوع برای بازگشت به روال قانونی هستیم. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بابیان اینکه در گام نخست باید ا در زمینه اصلاح این حق‌آبه‌ها فعالیت شود، تایید کرد: حق‌آبه رودخانه زاینده‌رود حداقل باید پس از آب شرب قرار گیرد، در واقع همه کاربری‌های دیگر این رودخانه بر سفره محیط‌زیست نشسته‌اند و به‌نوعی صاحب‌خانه‌ را قربانی دیگر بخش‌ها قرار داده‌ایم. وی ادامه داد: بار دیگر تاکید می‌کنم که این روند غیرقانونی و برخلاف مصوبات دولت است و باید اصلاح شود، البته در طول سال‌های گذشته گرچه آب رودخانه زاینده‌رود به تالاب نرسیده است اما حداقل از برداشت بخشی از زهاب و پساب‌هایی که می‌تواند در بهبود حال تالاب موثر باشد جلوگیری شده است. مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان بابیان اینکه آگاهی و دانش مردم و صنف کشاورزی در ارتباط با محیط‌زیست بسیار خوب و مثبت است، تاکید کرد: اعلام همکاری کشاورزان برای تامین حق‌آبه محیط زیستی تالاب از اتفاقات خوبی است که شاهد آن بودیم و در حال حاضر از برداشت‌ها و پمپاژهای غیرمجاز در بستر رودخانه با مشارکت مردم جلوگیری می‌شود. وی اضافه کرد: در دوران آبیاری گذشته که به شدت با کمبود آب برای کشاوزان شرق استان روبرو بودیم کشاورزان اعلام آمادگی کردند تا بخشی از حق‌آبه تالاب گاوخونی را تامین کنند که البته در هماهنگی دچار مشکلاتی شدیم که امیدواریم در سنوات آتی این اتفاق رخ ندهد.

نقض قانون مدیریت واحد زاینده رود به ضرر کشاورزان
کد خبر: ۱۳۴۲۶
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۳
ارسال نظر
captcha