زیستبوم حساس و شکننده ایران با کمبود محیط بان مواجه است اما برای نجات سرزمین حتی باید جان داد درست مثل « اردشیر امینی » محیطبان شهید مازندران که برای طبیعت این مرز و بم از جانش گذشت.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، محیطبانان از جان و خانواده خود میگذرند تا به حیاتوحش جان بخشند و در این راه تا پای جان رفتهاند، همانگونه که شهید اردشیر امینی جان شیرینش را فدا کرد. هنوز محیطبانان مازندرانی خاطره همکار فقید و شهیدشان اردشیر امینی را که در هنگام مأموریت موردحمله ناجوانمردانه دو شکارچی غیرمجاز قرارگرفته بود، فراموش نکردهاند. همکار شهید امینی از آن روز تلخ میگوید: بهاتفاق شهید امینی برای گشت و کنترل منطقه اعزامشده بودیم و متوجه یک دستگاه موتورسیکلت شدیم که به سمت خودرو ما میآمد و بناگاه خودروی ما را به رگبار و گلوله بستند و در این حادثه، شهید امینی بیهیچ گناهی و ناجوانمردانه به شهادت رسید. اشک امانش نمیدهد آخرین خاطرهاش از شهید امینی، تبسم و لبخند نشسته بر لبانش است و هنوز احساس میکند که همسرش در مأموریت به سر میبرد و آرزو دارد روزی به خانه بازگردد. شهید امینی یکی از حدود ۲۰۰ محیطبانی است که جانش را فدای طبیعت و حیاتوحش کرده است، مردی که آرامش را به سکوت شبهای سرد کوهستان هدیه کرد و روزها میگذرد و او نیست تا بر دل صخرههای کوهستان پا نهد. در بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مناطق حیاتوحش، تنها ۲۰۰ محیطبان فعالیت میکند که دغدغه همیشگیشان حفظ حیاتوحش است. در بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مناطق حیاتوحش، تنها ۲۰۰ محیطبان فعالیت میکند که دغدغه همیشگیشان حفظ حیاتوحش است و در آرزوی روزی هستند تا هیچ موجودی، شکار نشود این درحالی است که در کشور به ازای هر شش هزار هکتار یک محیط بان فعالیت میکند. محیطبانان مازندران حتی در کهنسالی و بازنشستگی دغدغه صیانت از طبیعت و زیستبوم شکننده استان رادارند و پرفسور نصرتالله صفاییان که از سال ۱۳۵۲ به همراه همسرش در آموزشگاه عالی محیطزیست و سازمان محیطزیست فعالیت کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: من و همسرم هر دو اکولوژیست و محیطبان هستیم و جایجای طبیعت ایران را پا نهادهایم.