سعید مدنی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکرات انجام شده با هدف عرضه خودرو در بورس کالا از سالهای گذشته اظهار کرد: این اقدام یکی از راهبردهایی است که ما را به تعیین نرخ واقعی خودرو نزدیک میکند چراکه در این روش، نرخ بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود.
وی با بیان اینکه این روند در اقتصاد آزاد وجود دارد و اجرایی میشود،به پایگاه خبری گسترش، گفت: با توجه به اینکه فضای رقابتی در صنعت خودرو ایران وجود دارد و هرکسی تمایل به واردات داشته باشد این امکان با رعایت شروطی، برای او فراهم میشود و تعداد نمایندگیها و تنوع آنها افزایش یافته، بنابراین در چنین فضایی باید قیمتها نیز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با وجود چنین فضایی، در چند سال گذشته قیمتهای مصوبی از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعمال شده که این روند در درازمدت باعث مشکلاتی در تامین نقدینگی خودروسازان شده و جز این مشکل دستاورد دیگری برای خودروسازان به همراه نداشته است.
مدنی با اشاره به ورود گروه خودروسازی سایپا با سراتو به بورس کالا تصریح کرد: بهتدریج خودروهای دیگری به این موضوع افزوده میشود اما آنچه مسلم است اینکه باید در این روش تابع عرضه و تقاضا باشیم و خودروسازان نیز در فضای رقابتی قیمتها را متناسب با فضا تعیین کنند و به سمت ضابطهمند شدن بروند که بورس کالا کمک بزرگی به این روند میکند.
وی ادامه داد: عرضه خودرو در بورس کالا باید کنترل شده و منافع خریدار و فروشنده را تامین کند. به هرحال یک نظام کنترلی مانند سهام شرکتها وجود دارد که نظارتی روی آنها انجام میشود تا سهامداران شرکتها دچار ضرر و زیان نشوند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت این روش را به شرط انجام آن بر اساس اصول روش مناسبی اعلام و اظهار کرد: نکته قابلتوجه نظارت بر این روند است تا خریدهای کلان و رانتی اتفاق نیفتد و در صورت مشاهده تخلف با آن برخورد شود بنابراین اگر کار روی روال انجام شود، قیمتها در بورس کالا واقعی خواهد شد.
مدنی در تشریح دلایل ورود خودروسازان با خودروهایی با تیراژ پایین به بورس کالا نیز گفت: به طور قطع هر اقدام جدید باید با حجم پایین و احتیاط کامل آغاز شود و در صورت حفظ منافع مشتری، کار تعمیم یابد. بنابراین از آنجا که خودرو برای نخستینبار وارد بورس کالا شده خودروسازان با احتیاط شروع به کار کردند که این روند منطقی است زیرا کنترل خودروهایی با تیراژ بالا دشوار است ضمن آنکه باید ظرفیت بورس کالا را درنظر داشت و بهتدریج به حجم کار آن افزود. به گفته وی، همه شرکتهایی که خواستار ورود به بورس کالا هستند مشمول معافیت مالیاتی میشوند تا مشوقی برای آنها باشد که در قانون نیز معافیت ۱۰درصدی عنوان شده و خودروسازان نیز با ورود به این چرخه مشمول معافیت مالیاتی میشوند.