عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانهای معتقد است مهمترین دلیل موفق نبودن اپلیکیشنهای ارتباطی بومی در کشور، نبود اعتماد به این اپلیکیشنهاست.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، محمودرضا خادمی در گفتوگو با روزنامه «گسترش تجارت» ضمن تاکید بر موفقیت اپلیکیشنهای ارتباطی بر بستر موبایل، از اقدامات ایران در زمینه تولید این دست از نرمافزارهای آنلاین میگوید و میافزاید: درحالحاضر ما نمونه موفق بومی در حوزه OTT نداریم. به همین دلیل هم تلگرام به عنوان یک OTT خارجی توانسته به عنوان اپلیکیشن ارتباطی برتر مطرح شود، به طوری که بیشترین حجم ارتباطهای اینترنتی بر بستر این اپلیکیشن برقرار میشود.
خادمی به دلایل موفق نبودن اپلیکیشنهای ارتباطی بومی پرداخته و میگوید: در بحث موفق نبودن اپلیکیشنهای ارتباطی بومی دلایل زیادی را میتوان برشمرد. باید توجه داشت که هرچند برای رشد این دسته از برنامههای ارتباطی، سرمایهگذاری یک بحث کلیدی است، اما در اینجا بحث سرمایهگذاری و جذب منابع مالی مطرح نیست بلکه مهمترین دلیل در این میان نبود اعتماد به اپلیکیشنهای بومی است.
وی می افزاید: به عبارت دیگر کاربر باید از حفظ حریم خصوصی خود اطمینان یابد تا بتواند به جای نمونههای خارجی از نمونههای بومی استفاده کند. وی همچنین به واکنش اپراتورهای جهان در مواجهه با اپلیکیشنهای ارتباطی اشاره میکند و میگوید: واقعیت این است که فناوری در انتظار اپراتورها نمیماند و به همین دلیل این روزها اپراتورها در تمام دنیا با این پدیده مواجه شدهاند و برای مواجه نشدن با چالشها سعی کردهاند با تغییر سیاستهای خود ضرر و زیانهای کوچ کاربران از شبکه ارتباطی به اپلیکیشنهای ارتباطی را با خدمات ارزش افزوده و توسعه شبکه اینترنت جبران کنند. به عنوان نمونه ارتباط صوتی تلگرام میتواند در طولانیمدت نه تنها زیان اپراتورها را جبران کند، بلکه در صورت برنامهریزی درست آنان روی شبکه دیتا، زمینه سود دهی را فراهم میکند.