استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: داروهای گیاهی رفع چاقی و کاهش وزن موجود در بازار مانند جلبک ها دارای فیبر بالا هستند اما ماده موثره ندارند و سبب بروز عوارض زیاد و شدیدی برای بیمار می شوند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، شیرین حسنی رنجبر اظهار کرد: این داروها در کوتاه مدت (زیر سه ماه) کاهش وزن ایجاد می کنند اما پس از گذشت این مدت بیمار دوباره با افزایش وزن مواجه می شود. وی با بیان اینکه هیچ یک از این داروها مورد تایید مراکز علمی نیستند، افزود: مطالعاتی در زمینه تولید ترکیبی که عارضه نداشته باشد و بتواند تاثیر در دراز مدت داشته باشد، در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران در دست انجام است. حسنی رنجبر ادامه داد: اولین دارویی که برای رفع چاقی تولید شد از تیروئید گوسفند گرفته شده بود اما به علت عوارض زیادی که داشت، منسوخ شد. در حال حاضر نیز داروهای زیادی در بازار برای این منظور وجود دارند که همگی همراه با عوارض شدید برای بیمار هستند. وی خاطرنشان کرد: داروهای ادرارآور و ملین ها نیز که اکنون به عنوان داروی ضد چاقی عرضه می شوند، ممکن است وزن را کاهش دهند اما هیچ کدام تاییدیه ندارند و در سالهای اخیر بسیاری از آنها از بازار جمع آوری شدند. فوق تخصص غدد و متابولیسم اظهار کرد: 80 تا 90 درصد دیابتی ها، چاق هستند که این نشان دهنده نقش چاقی در بروز بیماری دیابت است؛ دیابت و چاقی دو بیماری مرتبط با هم هستند که به عنوان عوامل عمده مرگ و میر در دنیا شناخته می شوند. حسنی رنجبر افزود: 500 تا 700 میلیون نفر در دنیا به چاقی مبتلا هستند که عوامل محیطی، ژنتیک، بیماری های متابولیت و بیماری های مرتبط با غدد درون ریز در بروز آن موثرند. وی با بیان اینکه امروزه دیدگاه نسبت به چاقی تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر چاقی به عنوان یک بیماری مزمن وابسته به چاقی شناخته می شود که می تواند سبب بروز دیابت، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های متابولیک، سکته مغزی، سرطان ها، نارسایی مزمن کلیه، مشکلات تنفسی، افزایش چربی و فشار خون می شود. حسنی رنجبر ادامه داد: مشکلات تغذیهای مانند میزان کالری بالا در غذاها، عدم مصرف غلات و حبوبات، مصرف زیاد غذاهای آماده، حذف یک وعده غذایی و مصرف زیاد مواد غذایی در یک وعده و کاهش تحرک به دلیل استفاده زیاد از رایانه و تلویزیون از عوامل افزایش چاقی به شمار میرود.