میزگرد روابط عمومی در حوزه صنعت، معدن و تجارت با حضور اعضای خانه روابط عمومی ایران در محل موسسه فرهنگی-مطبوعاتی صمت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش، مدیر مسوول موسسه فرهنگی- مطبوعاتی صمت در این نشست به تشریح تاریخچه ای از این موسسه پرداخت و گفت: روزنامه گسترش صنعت ۲۸ ساله است. ۲۵ سال گذشته اینجا یک نشریه و بولتن داخلی در سازمان ایدرو بوده است. زمانی ماهنامه و زمانی هفتهنامه بوده و بعد تبدیل به روزنامه شده است.
ناصر بزرگمهر بیان کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزیر صنعت، معدن و تجارت تعطیلی گسترش صنعت را اعلام کرد اما به دلیل اینکه تعدادی از روزنامهنگاران اینجا مشغول به فعالیت بودند، تصمیم گرفته شد که این روزنامه خصوصی شود و انتشارش ادامه یابد. به عبارت دیگر، آقای نعمت زاده مجوز خصوصی دادن ما را دادند و بهاینترتیب ما توانستیم صمت را تبدیل به یک موسسه فرهنگی-مطبوعاتی کنیم. این اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای خصوصیسازی زیرمجموعههای این وزارتخانه بود.
وی ادامه داد: به این ترتیب از سال ۹۳ اینجا مستقر شدیم و امروز در این موسسه، روزنامههای صمت، گسترش صنعت، گسترش معدن و گسترش تجارت منتشر میشوند. علاوه بر این پایگاه خبری گسترش که به سمت خبرگزاری میرود راهاندازی شد.
بزرگمهر تاکید کرد: از روزی که این روزنامه را تحویل گرفتم تا امروز، یک ریال بودجه دولتی از وزارت، صنعت و تجارت دریافت نکردهایم اما دوستان مطبوعاتی، سعی کردند در اذهان این ذهنیت را به وجود آورند که ما وابسته به دولت هستیم. با توجه به پرونده ۲۵ ساله این روزنامه که حیاطخلوتی برای وزارتخانه بوده است و بودجههای دولتی دریافت میکرده این تصور ایجاد شد اما واقعیت این است که در سه سال گذشته ما یک ریال از دولت دریافت نکردهایم.
وی افزود: به علت اینکه تصور میشد ما وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم دو سال طول کشید تا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثابت کنیم که مستقل هستیم.
مدیر مسوول موسسه فرهنگی- مطبوعاتی صمت تصریح کرد: در حال حاضر ما تنها موسسه مطبوعاتی در تاریخ مطبوعات کشور هستیم که همه کارکنان این موسسه در آن شریک هستند. بهعبارتدیگر همه اعضای این خانواده از نیروی خدماتی تا بنده به دفترخانه رفته و سهامدار شدهایم. این در حالی است که روزنامهها در ایران به دو شکل حقیقی و حقوقی اداره میشوند. رسانه های ایران یا خصوصی و متعلق به یک فرد هستند و یا به یک نهاد تعلق دارند. با وجود این، صمت برای اولین بار خانواده خود مطبوعات را در این موسسه سهامدار کردهاست. این کاری بود که شاید مطبوعات ایران به آن نیاز داشت. ما امیدوار هستیم که اگر این کار موفقیتآمیز بود، سایر رسانهها هم بتوانند گامهایی در این زمینه بردارند.
ضعف اطلاع رسانی در دولت یازدهم
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش در ادامه این نشست با حضور خبرنگاران، موضوعاتی در خصوص روابط عمومی به بحث و بررسی گذاشته شد. یکی از محور های مورد بررسی در این نشست، ضعف اطلاع رسانی در دولت یازدهم و الزامات اطلاع رسانی در دولت دوازدهم بود.
حمید شکری خانقاه در این خصوص اظهار کرد: همیشه این موضوع مطرح بوده که دولت یازدهم در اطلاع رسانی ضعیف بوده است. بزرگترین علت این امر این بود که افرادی که در راس نظام ارتباطی کشور بودند فاقد نگرش ارتباطی بودند. این افراد یا از حوزه دیگری به روابط عمومی آمدند و یا نتوانستند نگرش ارتباطی را در بدنه کشور جاری کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از اقدامات نظام ارتباطی کشور از شورای اطلاع رسانی دولت نشات می گیرد. به نظر می رسد که در دولت بعد اگر افرادی را که دارای ویژگی های خاص ارتباطی باشند به کار گیریم، شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد. این ویژگی ها شامل نگارش کتاب و تالیف و سوابق و تحصیلات میشود و البته این که شاید تحصیلات ارتباطی به نگرش ارتباطی نداشته باشد. امیدواریم در دولت یازدهم از افرادی در روابط عمومی استفاده شود که به واقع، نگرش ارتباطی داشته باشند.
شکری خانقاه افزود: من نگرش ارتباطی را دغدغه ارتباطی معنا میکنم. دغدغه ارتباطی، فرد را به علاقمند به مسئلهشناسی و پژوهش میکند و فرایند محور خواهند بود.
سایتهای سازمانی بهروز نیستند
مجتبی یحییایلهای نیز در این میزگرد در خصوص ضعف عملکرد روابط عمومی های سازمانی اظهار کرد: اگرچه گفته میشود روابط عمومی باید در طبقه همکف سازمانها باشد تا پاسخگوی مراجعان باشد اما امروز شاهد هستیم که روابط عمومیهای سازمانی این امر مهم را رعایت نمیکنند.
وی افزود: نگاهی به سایتهای نهادهای دولتی و بخش خصوصی نشان میدهد که این سایتها پرسشهای مردم را پاسخ نداده و مناسب نیاز مخاطبان نیستند. از این سایتها را می توان به باتلاقی با آب گندیده تشبیه کرد که مجموعه از اطلاعات کهنه را در خود جایدادهاند. این اطلاعات به درد هیچکس نمیخورد.
این عضو خانه روابط عمومی ایران در خصوص روابط عمومی تخصصی بیان کرد: تا امروز در این روابط عمومی غیرتخصصی داشتهایم اما روابط عمومی تجاری یک تخصص است. ما امروز انتشار اخبار بخش خصوصی را یک ضعف میدانیم این در حالی است که رسانههای دولتی باید اخبار شرکتهای خصوصی را منتشر کنند.