محققان کانادایی میگویند افرادی که یکبار سکته مغزی کامل یا ناقص کردهاند٬ تا یک سال بعد تا دو برابر بیش از همسنهای خود در معرض سکته قلبی و مغزی و خطر مرگ قرار دارند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از بیبیسی ورلد، این پژوهش مطالعاتی که در آن بیش از 26 هزار نفر دارای تجربه سکته مغزی تحت نظر قرار گرفتند، نشان می دهد افرادی که یکبار جان سالم از سکته مغزی به دربردهاند٬ بیش ازآنچه درگذشته تصور میشد٬ در معرض خطر هستند و دستکم تا پنج سال بعد از سکته اول٬ خطر همچنان بیخ گوش این بیماران است. در حال حاضر 90 روز اول بعد از سکته٬ دوره بحرانی برای بعضی از بیماران خاص در نظر گرفته میشود، اما به اعتقاد ریچارد شوراتز٬ مدیر اصلی این تحقیق٬ نجاتیافتگان سکته باید تا مدتها یا سالها از نزدیک تحت نظر باشند. بر اساس این گزارش، 36 درصد یا تقریبا یک سوم افرادی که در این تحقیق تحت نظر بودند٬ تا پنج سال بعد از سکته اول٬ دوباره سکته مغزی و قلبی کردند و یا جان سپردند. محاسبه منظم فشارخون٬ ضربان قلب و تغییر روش زندگی از جمله ورزش کردن و سیگار نکشیدن از مواردی است که به گفته دکتر شوارتز، بایستی تا سالها بعد از سکته رعایت شود. بر پایه این گزارش، سکته اولین یا دومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه٬ به شمار میرود، اما در کشورهای توسعهیافته سومین یا چهارمین عامل مرگ شناخته میشود. دکتر مایکل هیل به مجله انجمن پزشکی کانادا گفت که بر خلاف این ذهنیت نادرست که سکته افراد مسن را تهدید میکند٬ این وضعیت تهدیدی برای عموم جامعه است.