معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول گفت: گرمای شدید تابستان امسال خسارت زیادی به محصولات کشاورزی و باغهای مرکبات شمال خوزستان وارد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، دمای هوا در برخی روزهای فصل تابستان در دزفول و سایر شهرهای شمال خوزستان به بالای 50 درجه نیز رسیده است. از سویی افزایش زمان ماندگاری دمای بالای 50 درجه و دمای نزدیک به 50 درجه در ساعات روز در این مناطق موجب تشدید گرما و داغی هوا در خوزستان شده است. علی کرمی دراینباره بیان کرد: گرمای شدید هوا که در برخی روزهای تابستان به بالای 50 درجه نیز رسید خسارتهای زیادی به محصولات تابستانه بهویژه باغهای مرکبات وارد کرده است. وی بابیان اینکه خسارتهای واردشده به محصولات تابستانه بهویژه باغات مرکبات مشهود است و سرشاخه درختان مرکبات براثر شدت گرما و تابش نور خورشید خشکیده شده گفت:کلیه باغات مرکبات دزفول بهطور نسبی دچار خسارت شدهاند ولی باغهای پیرتر بیشتر از باغهای جوان دچار خسارت شدهاند که میزان خسارت آنها از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی در دست بررسی است. کرمی به کشاورزان شمال خوزستان توصیه کرد بر آبیاری محصولات زراعی و باغی نظارت بیشتری داشته باشند و آبیاری بهصورت شبانه صورت گیرد تا در فصل گرما محصولات کمتر دچار آسیب شوند. وی گفت: حداکثر دمای هوای 24 ساعت گذشته دزفول در سایه 50 درجه و حداقل دمای آن 27 درجه بوده است . کرمی افزود: درجه اشعه فرابنفش خورشید بین یکتا 10 است که از درجه چهار مضر است این در حالی است که در دمای کنونی درجه اشعه فرابنفش در دزفول بیش از 10 است که بسیار مضر است لذا به شهروندان بهویژه کشاورزان توصیه میشود در روز از تردد غیرضروری اجتناب کنند و هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب حتماً از کلاه ، دستکش و کرم ضد آفتاب استفاده کنند. بنابراین گزارش سال گذشته نیز محصولات تابستانه دزفول براثر گرمازدگی دچار خسارت زیادی شدند. سطح زیر کشت باغهای مرکبات دزفول پنج هزار و 500 هکتار است که از این سطح چهار هزار و 800 هکتار بارور هستند. ۲۰ نوع مرکبات ازجمله پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپفروت، لیموشیرین و آمون که از کیفیت بالای برخوردارند از باغهای دزفول برداشت میشود. سالانه بیش از 70 هزار تن انواع مرکبات از باغهای دزفول برداشت میشود.