|
کدخبر: 33773

بحران بی‌آبی در خرمشهر و آبادان

خوزستان‌ ، از اشک این مردم سیراب شد!

خوزستان که چند سالی است هوا ندارد، این روزها آب را هم به فهرست بلندبالای نداشته‌هایش اضافه کرده است.

گسترش نیوز: هر سال با اوج گرفتن گرمای تابستان، خوزستان با هزار و یک مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. گرمای هوا، گرد و غبار، قطعی برق و صد البته گرانی آن را که کنار بگذاریم به بی‌آبی خوزستان می‌رسیم.

ab-khozestan.jpg

لازم نیست حتما خوزستانی باشید تا عمق فاجعه بی‌آبی را مشاهده کنید، نگاهی به شبکه‌های اجتماعی کافی‌ست تا فیلم و عکس‌ لوله‌های بی‌آب یا گل آلود خانه‌های جنوب را ببینید.

شهرهای تشنه آبادان، خرمشهر و ماهشهر جزو شهرهایی هستند که بیشتر از همه از بی‌آبی رنج می‌برند. پدیده خشکسالی که البته بخشی از آن مدیون احداث پی‌درپی سد بر روی کارون است، برداشت بی رویه طرح‌های توسعه نیشکر از آب رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر و پیشروی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه اروند و کارون باعث شوری بیش از حد آب این رودها و در نهایت آب شرب شهری شده است.

بازخوانی مضرات آب شور به طور قطع نیازی به بازخوانی مضرات آب شور نیست. از رسوب در لوله و کتری تا تغییر مزه رنگ و طعم آب و چای گرفته تا پوسیدگی لباس‌ها و حتی بدتر از آن رسوب در کلیه‌ مصرف کنندگان همگی از مضرات آب شور است.

البته پدیده شوری آب سال‌هاست که خوزستان را درگیر ساخته اما افزایش بیش از حد آن در روزهای گذشته باعث شده تا دیگر دستگاه‌های تصیفه شهری و خانگی کشش تصفیه آب و شیرین‌سازی آن را نداشته باشد.

آب بسته‌بندی عرضه می‌شود بحران بی‌آبی در شهرهای جنوبی خوزستان به جایی رسیده که دیگر آب سالمی در لوله‌های آب شهری باقی نمانده و به همین دلیل هم وزارت نیرو اقدام به توزیع آب بسته‌بندی جهت مصرف خانوار کرده است.

ab-baste.jpg

صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با تاکید بر این مساله که در حال حاضر شاخص شوری آب در بهمنشیر و کارون تغییری پیدا نمی‌کند و این مساله بیانگر ازدیاد شوری در این دو منطقه است، ادامه می‌دهد: امروز در بهمنشیر شاخص شوری آب ۱۸ هزار و ای‌سی ۲۰۰ و در کارون ای‌سی ۲۰ هزار بوده است. این در شرایطی است که حداکثر شوری آب در شبکه توزیع باید ای‌سی ۲۰۰۰ باشد.

اوضاع روستاها وخیم‌تر است حقیقی‌پور افزود: شوری آب در روستاها بسیار وخیم‌تر است و درست است که تنها ۳۰ درصد از آب شرب این دو منطقه از کارون و بهمنشیر تامین می‌شود، اما میزان شوری آب تا حدی است که موجب اعتراضات مردمی شده است.

حقیقی‌پور با بیان این‌که با کمک خط انتقال شوشتر در قالب طرح آبرسانی آب حیات توانستیم نیاز پتروشیمی آبادان را برطرف کنیم، علاوه بر این با ایجاد تانکرهایی در بین مردم نیاز آب شرب مشترکان را نیز تامین کرده‌آیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۱۰ هزار بطری آب معدنی در بین مردم توزیع شده که می‌تواند این مساله به صورت موقت حلال مشکلات باشد، اما لازم است که راهکار اساسی در نظر گرفته شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان قرار است تا اواسط تیرماه یعنی کمتر از دو هفته دیگر مشکل آب آبادان به کمک طرح‌های ضرب العجلی و پتروشیمی آبادان حل شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها