|
کدخبر: 130686 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تولید جهانی مس در ۲۰۲۱ جان می‌ گیرد

بر اساس پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کالین همیلتون تحلیلگر معدن در BMO Capital Markets پیش‌بینی می‌شود میزان کاهش تولیدات جهانی مس در سال ۲۰۲۰ که به میزان ۱.۷ درصد بود در سال۲۰۲۱ به میزان ۴.۱ درصد برسد.

معدن تولید جهانی مس در ۲۰۲۱ جان می‌ گیرد

براساس گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) تولید جهانی مس پس از دو سال کاهش در سال ۲۰۲۱ افزایش می‌یابد.

براساس گزارش منتشر شده و پیش‌بینی‌های صورتی گرفته توسط گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ نیز برای دومین سال متوالی شاهد کاهش تولید مس در جهان باشیم.

پس از افت ۰.۲ درصدی مس در سال ۲۰۱۹ گروه بین‌المللی مطالعات مس پیش‌بینی کرد که تولید جهانی معادن مس در امسال به ۱.۵ درصد کاهش خواهد یافت و این میزان قبل از رشد ۴.۵ درصدی آن در سال آینده خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کالین همیلتون تحلیلگر معدن در BMO Capital Markets پیش‌بینی می‌شود میزان کاهش تولیدات جهانی مس در سال ۲۰۲۰ که به میزان ۱.۷ درصد بود در سال۲۰۲۱ به میزان ۴.۱ درصد برسد.

کرونا تولید معادن مس را متوقف کرد

روند کاهشی معادن مس در سال ۲۰۱۹ بیشتر به دلیل مشکلات عملیاتی در معادن به‌ویژه در اندونزی بود. ICSG معتقد است: روند کاهشی تولید معادن در درجه اول به بسته شدن موقتی معادن به دلیل اثرات ناشی از کووید ۱۹ بازمی‌گردد که در این میان تعطیلی معادن پرو تأثیرگذاری بیشتری داشته است.

اگرچه ما شاهد کاهش تولیدات مس در سال ۲۰۲۰ بوده‌ایم اما بخشی از کمبود این تولیدات با راه‌اندازی معادن جدید جبران خواهد شد. این معادن شامل معدن Tominskoye در روسیه و معدن مس کبالت Deziwa در جمهوری دموکراتیک کنگو (که تولید خود را از ماه ژانویه آغاز کرد) است. لازم به توضیح است که بهره‌برداری از معدن Deziwa در یک قرارداد مشترک میان جمهوری دموکراتیک کنگو و شرکت استخراج فلزات غیر آهنی چین به امضا رسیده است.

گزارش‌های منتشرشده از وضعیت تولیدات معادن مس Tominskoye و Deziwa نشان می‌دهد که هم‌زمان با کاهش استخراج معدنی در معدن مس Cobre در پاناما و همچنین اندونزی، این میزان از تولیدات می‌تواند وضعیت نابسامان کاهش تولیدات را به دلیل همه‌گیری کرونا جبران کند.

بر اساس گزارش‌ها و نگاه به آینده در سال ۲۰۲۱ انتظار می‌رود تا روند تولید نسبت به سال ۲۰۲۰ بهبود یابد و در نتیجه سبب افزایش ذخایر معدنی و حرکت به سمت شروع برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ‌تر در این زمینه از جمله Kamoa Kakula ، Spence sulphide و Lone Star باشد.

به همین منظور قرار است تا پروژه Kamoa Kakula در معادن Ivanhoe Mines در کنگو روند تولید خود را از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ آغاز کند. شرکت BHP هم در پروژه معدنی Spence sulphide در شیلی تولید خود را از سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد. همچنین شرکت Freeport McMoRan در پروژه معدن Lone Star آریزونا در آستانه راه‌اندازی است و طبق زمان‌‌بندی‌ها، بناست تا پایان امسال کار خود را آغاز کند.

تولید مس تصفیه‌شده

گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) می‌گوید: با توجه به راکد بودن تولیدات در سال ۲۰۱۹ انتظار می‌رود سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱.۵ درصدی در بخش مس تصفیه‌شده مواجه باشیم و همین روند نیز در سال ۲۰۲۱ ادامه یابد.

با توجه به بازیابی و به‌روزرسانی ذوب مس در شیلی و زامبیا در سال ۲۰۱۹پیش‌بینی می‌شود که بهبود قابل‌توجهی در تولید مس تصفیه‌شده وجود داشته باشد ضمن اینکه مشاهده می‌شود کشور ژاپن و تعدادی از کشورهای اروپایی نیز در تعمیر و نگهداری عملیات ذوب خود در سال ۲۰۱۹ اقداماتی انجام داد‌ه‌اند. همچنین استخراج مس به روش الکترووینینگ در کنگو نیز همچنان در حال افزایش است.

انتظار می‌رود تولید مس تصفیه‌شده از قراضه مس به دلیل کمبود قراضه در برخی مناطق به میزان ۵.۵ درصد کاهش‌یافته که این کمبود نیز ناشی از کاهش تولید قراضه و فرآیند جمع‌آوری آن به دلیل مشکلات ناشی از توقف حمل‌ونقل در جهان است.

تقاضا برای مس تصفیه‌شده

بنابر گزارش منتشرشده از سوی ICSG انتظار می‌رود که استفاده از مصرف مس تصفیه‌شده در جهان مجموع تولیدات به علاوه واردات منهای صادرات در سال ۲۰۲۰ بدون تغییر باقی‌مانده و در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۱ درصد رشد را تجربه کند.

گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی برای مس به‌استثنای چین در سال ۲۰۲۰ با کاهشی ۹ درصدی همراه خواهد بود که دلیل اصلی آن توقف ناشی از همه‌گیری کرونا در جهان است.

طبق پیش‌بینی‌های این گروه، در اتحادیه اروپا و امریکا به ترتیب ۶ تا ۸ درصد کاهش تقاضای مس را شاهد خواهیم بود ضمن اینکه بیشتر کاهش تقاضا نیز در کشورهای هند، ژاپن و چند کشور جنوب شرق آسیا است و طبق پیش‌بینی‌ها کاهش تقاضا برای مس به‌استثنای چین در سال ۲۰۲۱ به میزان یک درصد افزایش خواهد یافت.

طبق برآوردها و تخمین‌های گروه مطالعاتی مس کسری این فلز در امسال به میزان ۵۰ هزار تن و مازاد آن در سال ۲۰۱۱ رقم ۷۰ هزار تن را تجربه خواهد کرد.

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها