|
کدخبر: 114516 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن مهندسی معدن ایران مطرح شد:

هم‌افزایی زیر ساختی با تشکیل کنسرسیوم دانشگاهی

انجمن مهندسی معدن ایران تنها انجمن علمی و غیر صنفی متشکل از نمایندگان بخش علمی و صنعت معدن کشور است. همکاری انجمن با ایمیدرو سابقه طولانی دارد و هم اینک در پایان دوره تفاهمنامه قبلی، تفاهمنامه حاضر مبادله شده است. عملا با اهتمام دو طرف، همکاری شروع شده و دو قرارداد پژوهشی به مرحله امضاء و ابلاغ رسیده که این امر مرهون جدیت ایمیدرو و پیگیری انجمن در این خصوص است.

معدن هم‌افزایی زیر ساختی با تشکیل کنسرسیوم دانشگاهی

ایمیدرو و انجمن مهندسی معدن ایران اخیرا تفاهمنامه‌ همکاری در سه حوزه به امضا رساندند. در این سند که به امضای غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو و احمد رضا صیادی رئیس انجمن مهندسی معدن ایران رسید. طرفین متعهد شدند تا در سه حوزه آموزش، پژوهش و نشریات علمی با یکدیگر همکاری کننند. در همین ارتباط گفت‌وگویی احمد رضا صیادی رئیس انجمن مهندسی معدن ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند. با ما همراه شوید:

صیادی-انجمن-معدن

در ارتباط با جزییات اجرای تفاهمنامه میان ایمیدرو و انجمن مهندسی معدن ایران بفرمایید.

 انجمن مهندسی معدن ایران تنها انجمن علمی و غیر صنفی متشکل از نمایندگان بخش علمی و صنعت معدن کشور است. همکاری انجمن با ایمیدرو سابقه طولانی دارد و هم اینک در پایان دوره تفاهمنامه قبلی، تفاهمنامه حاضر مبادله شده است. عملا با اهتمام دو طرف، همکاری شروع شده و دو قرارداد پژوهشی به مرحله امضاء و ابلاغ رسیده که این امر مرهون جدیت ایمیدرو و پیگیری انجمن در این خصوص است.

 همچنین تشکیل یک کمیته مشترک، بررسی نیازهای ایمیدرو و ظرفیت‌های انجمن و ارائه یک برنامه ۵ ساله می‌تواند تسهیلگر اجرای مفاد این تفاهم‌نامه باشد.

به نظر شما اجرای این تفاهم‌نامه چه اثراتی در بلندمدت بر بخش معدن ایران خواهد گذاشت؟

اعضای انجمن در دو بخش حقیقی و حقوقی مرکب از اساتید دانشگاه‌ها و خبرگان بخش صنعت است که ترکیب نهادی و نیروی انسانی کارآمدی را برای بررسی مشکلات و ارائه رهیافت‌های بهبود صنعت معدن فراهم می‌کند.

در ارتباط با قرارداد همکاری انجمن مهندسی معدن با ایمیدرو در ارتباط با حمایت از پایان‌نامه‌ها بفرمایید. بیان کردید که هدف آن بررسی و ارزیابی پایان‌نامه‌هایی است که طی چهار سال گذشته موردحمایت قرارگرفته‌اند. بیشتر توضیح دهید. موردحمایت چه سازمانی بوده است؟

هرساله ایمیدرو از برخی از پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری دانشگاه‌های کشور حمایت مالی می‌کند و هدف از اجرای طرح بررسی اثربخشی حمایت‌ها، شناسایی ظرفیت‌ و نتایج آن‌ها و همچنین امکان پیاده‌سازی صنعتی آن است.

اقدامات مشترک میان انجمن مهندسی معدن با ایمیدرو در سال‌های گذشته چه بوده است؟

تشکیل جلسات هم‌اندیشی، ارسال پروپوزال پروژه‌های پژوهشی، و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازجمله اقدامات صورت گرفته میان دو انجمن مهندسی معدن و ایمیدرو در سال‌های گذشته بوده است.

آیا انجمن مهندسی معدن تسهیل‌کننده روابط پژوهشی میان بخش دانشگاهی و ایمیدرو است؟

این‌یکی از اهداف استراتژیک ماست. ضمن اینکه انجمن مهندسی معدن عقد تفاهم‌نامه‌های دوجانبه با انجمن‌های علمی همسو را در دستور کار خود قرارداده است. ازجمله این تفاهم‌نامه‌ها می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن زمین‌شناسی و مکانیک سنگ اشاره کرد ضمن اینکه انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن تونل نیز در مرحله مبادله قرار دارد. برنامه انجمن مهندسی معدن تشکیل یک شبکه قدرتمند از انجمن‌های علمی در حوزه علوم زمین، معدن و ساخت‌وساز است. در مرحله بعد عقد تفاهم‌نامه همکاری با سایر انجمن‌های علمی در حوزه‌های مدیریت، کیفیت، تعمیر و نگهداری و... پیگیری خواهد شد.

اجرای پروژهای معدنی کنسرسیومی میان دانشگاه‌های کشور رو چطور ارزیابی می‌کنید و این پروژه‌ها چقدر می‌تواند به توسعه بخش معدن ما کمک کند؟ تمایل دانشجویان و دانشگاه‌ها به تشکیل این کنسرسیوم‌ها چیست؟

هر یک از دانشگاه‌های ما ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی خاص خود را داشته و تشکیل کنسرسیوم به هم‌افزایی زیرساختی، نهادی و انسانی اثربخشی کمک کرده و رقابت را  به همکاری و تعاون تبدیل کند.

به‌عنوان‌مثال، دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاه ارائه‌کننده رشته اقتصاد و مدیریت معدنی کشور بوده و قطب علمی اقتصاد معدن کشور محسوب می‌شود. این امر نیز مرهون همکاری بین‌رشته‌ای در دانشگاه تربیت مدرس در رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی صنایع، مدیریت و اقتصاد است.

موضوعاتی چون مدیریت چرخه بهره‌وری، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات معدنی، بهینه‌سازی برنامه‌ها و فرآیندهای تولید، استخراج مکانیزه، بهینه‌سازی فرآیندهای فراوری مواد معدنی و مدیریت مخاطرات زیست‌محیطی ازجمله زمینه‌های پژوهشی و کارهای صنعتی در دپارتمان معدن دانشگاه تربیت مدرس است. این مزیت‌ها وقتی در کنار سایر مزیت‌های دانشگاه‌های تراز اول کشور چون دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، شهید باهنر کرمان، صنعتی شاهرود و سایر دانشگاه‌های پیشرو کشور قرار می‌گیرد، پیشرانه قدرتمند و اثربخشی در بهبود صنعت معدن کشور در اختیار می‌گذارد.

انجمن مهندسی معدن ایران می‌تواند به‌عنوان پلتفرم هم‌افزا و کارایی جهت جلب همکاری بین دانشگاهی و صنعتی نقش‌آفرین باشد. ضمن اینکه این انجمن با سایر تشکل‌های صنفی نظیر خانه معدن و نظام‌مهندسی معدن نیز همکاری نزدیک و سازنده‌ای دارد.

 

ارسال نظر