|
کدخبر: 120918

شیلد محافظ صورت جلوی کرونا را می ‌گیرد؟ + فیلم

استفاده از شیلد محافظ صورت یکی از روش‌های مقابله با ویروس کرونا است که به تازگی روی آن تحقیقات جامعی صورت گرفته است.

فیلم

 یک تصویرسازی جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه فلوریدا آتلانتیک انجام شده، نشان می‌دهد که شیلدهای محافظ صورت و ماسک‌های دارای ‌دریچه بازدم، بهترین محافظ برای جلوگیری از انتشار کووید۱۹ به شمار نمی‌روند.

 

منبع: دویچه وله
  • یک پزشک ارسالی در

    « فوریتِ استفادۀ گسترده از ابزار حفاظتیِ ترکیبی در برابر کرونا وتوزیع رایگان سپر محافظِ صورت » 
    .&nbs p;
    . بنا به گسترش فزاینده و فاجعه- بارِ عفونت ناشی از ویروس کرونای جدید (SA RS-CoV-2) در کشور به طور عام و پایتخت به طور خاص، انجام اقداماتی کارآ درسطح گستر ده برای مقابلۀ مؤثر با این تهدید بسیار ج دیِ متوجه سلامت عمومی ضرورت فوری دارد. ب ا توجه به شرایط خاص کشورمان، یکی از مؤثر ترینِ این اقدامات میتواند اجباری شدنِ اس تفادۀ همگانی از ابزار حفاظتی به ویژه ماس ک و سپر محافظ صورت (شیلد) "همراه با توزیع رایگانِ شیلد" و ضمن توجه بای سته به دیگر مواردِ مقتضی باشد. (چه این ک ه استفاده از سپر محافظ صورت همراه با ماس ک و پوششی، هرچند قابل شستشو، دستکم بر رو ی دهان یکی از بهترین توصیه های عملی و کا ربردی برای همگان برای محافظت در برابر کر ونا در فضاهای عادی است.) 
    . 
    . در جمع-بندی مطالبِ مربوط به میزان تأثیر استفاده از هر یک از ابزار حفاظتی یا ترکیب آنها در پیشگیری ا ز (الف) "مبتلا شدن" و (ب) &quo t;مبتلا کردن" نتایج زیر به دست میای د: 
    . 
    . 1 ) استفاده از ماسکهای معمول به تنهایی توس ط یک فرد در پیشگیری از مبتلا شدنش به کرو نا بی تاثیر نیست؛ اما بیشترین فایدۀ استف اده از ماسکهای معمول در "پیشگیری از مبتلاکردنِ" دیگران میباشد، به خصوص در هنگام عطسه و سرفه و مانند اینها توسط فردِ مبتلا. (البته این به شرطی است که ا ستفاده از ماسکِ مناسب درست انجام شود و ب ه ویژه استفاده از آن سبب ایجاد نوعی اطمی نانِ کاذب در افراد و بی مبالاتیِ آنان بر این اساس نگردد.) 
    .& nbsp;
    . 2) تأثیر استفاده از شیلد ب ه تنهایی توسط یک فردِ غیرمبتلا به کرونا در "پیشگیری از مبتلا شدنِ" او (در مواجهه با یک بیمار کرونایی)، در مقای سه با تأثیر استفادۀ تنها از ماسکهای معمو ل طبعاً بیشتر میباشد. این همچنین به سبب پوشش نفوذناپذیری است که در شیلد به طور ک امل صورت را میپوشاند.
    .
    . 3) اگر فردی که مبتلا به کرونا است فقط از شیلد مناسب استفاده کند، در مقایسه با حا لتی که او تنها از ماسکهای معمول استفاده کند، احتمال کمتری برای مبتلا کردنِ بقیه وجود خواهد داشت، البته "اگر و فقط ا گر" استفاده از شیلد صورت سبب نوعی ا طمینان کاذب در افراد و عدم توجه به دیگر موارد نشده و همچنین افراد غیرمبتلا و بدو ن محافظ در زیر شیلدِ او و موقعیتهایی مان ند آن قرار نگرفته باشند. [برای مثال، آرا یشگرانی که به کرونا مبتلا بوده، فقط از ش یلد استفاده کرده و مشتریانشان در موقعیتی در زیر شیلدِ آنها قرار میگیرند، شانس ای ن که مشتریانِ بی حفاظِ خود را به خصوص در هنگام عطسه و سرفه آلوده نمایند میتواند حتی بیشتر از زمانی باشد که آن آرایشگران تنها از ماسکهای صورت استفاده نمایند.] . 
    . استفاده از شیلد مناسب صورت از چشمها هم محافظت نموده، اح تمال لمس صورت را کاهش داده، قابل شستشو و استفادۀ پیوسته برای بلندمدت بوده و در ک ل ابزاری عملی و اقتصادی است. (ضمن این که بر خلاف تصور، با توجه به اندازۀ نسبتاً بزرگترِ ویروس کووید-19 (Covid-19) در مقا یسه با برخی انواع دیگرِ ویروسها، احتمال این که ویروسهای کووید-19 "درمحیطهای معمول" به تعداد کافی برای بیماری-ز اییِ جدی از فضای بازِ پایین شیلد در زیر چانه به سمت بالا حرکت کنند عملاً اندک خو اهد بود.)
    . 
    - وجو د ماسک و پوششی هرچند ساده بر روی دهان در زیر شیلد صورت نیز فواید مهم و متعددی دا رد؛ هم از هر گونه احتمال آلوده ساختن مشک ل-سازِ محیط و دیگرانی که در موقعیتی نامن اسب نسبت به شیلد و به ویژه در زیر آن قرا ر میگیرند در هنگام عطسه و سرفۀ آن فردی ک ه از شیلد استفاده میکند (در صورتی که مبت لا به کرونا باشد) میکاهد، هم احتمال بخار گرفتگی در سطح داخلیِ شیلد در هنگام استفا ده (به خصوص در هوای سرد) را کاهش میدهد، هم مانع پاشش قطرات بزاق به سطح داخلی شیل د و ایجاد نمای نامناسب در هنگام سرفه و ع طسه میگردد و هم نفس کشیدن برای مدت طولان ی را مشکل نکرده و استفاده از آن برای بسی اری سهلتر است.
    .
    . توجه دا شته باشیم که در برخی مقایسه ها بین شیلد و ماسک و در فیلمهای قابل تأملِ مربوط، که به نوعی در صدد پاسخ به پرسشِ "ماسک بهتر است یا شیلد" میباشند، چه بسا این"ماسکهای جراحی و با کیفیت بالا&q uot; هستند که با شیلد صورت، به ویژه در ه نگام عطسه و سرفه، مقایسه میشوند نه بسیار ی ماسکهای معمولی که توسط مردم عادی در عم ل استفاده گشته و چه بسا توسط مراجعی نیز توصیه میشوند. (ضمن این که ماسکهای جراحی هم محدودیتها و مسائل خاص خود را داشته و چندبار مصرف نیستند.) وقتی در بارۀ استفاد ه از یک ابزار حفاظتی توسط عموم در سطح گس ترده، به طور مستمر و برای بلندمدت صحبت م یکنیم و منظورمان فقط کادر پزشکی در محیطه ای خاص نیست، به یاد داشتنِ این نکته به ن وبۀ خود بسیار مهم خواهد بود.
    .&am p;nbsp;
    . ● بنابراین یکی از بهترین و عملیترین شیوه های حفاظتی "برای ا فراد عادی در شرایط معمول "استفاده ا ز شیلد مناسب همراه با ماسک و پوششی، هرچن د قابل شستشو، دستکم بر روی"دهان&quo t; است.
    . 
    . یکی ا ز بهترین گزینه های در دسترس برای ساخت یک پوشش و ماسک صورت خانگی نیز پارچه هایی ب ا ضخامت مناسب و ریزبافت هستند که به طور خاص برای خشک کردن مناسبِ وسایل به کار می روند. از این پارچه ها میتوان ترجیحاً در دولایه یا بیشتر برای ساخت ماسکهای خانگی قابل شستشو استفاده کرد.
    .&nbs p;
    . اهمیت راهبردیِ این استفادۀ تر کیبی از ابزار حفاظتی مقتضی توسط همگان در فضاهای عادی و به ویژه وقتی فاصلۀ بین اف راد به کمتر از یک تا "دو" متر میرسد از همان اوایل همه-گیریِ کرونا در چ ارچوب آنچه نوعی حائل-گذاریِ اجتماعی (Soc ial Precluding) یا حائل-گذاری فیزیکی (Ph ysical Precluding) نامیده میشود به طور ج دی و گسترده مطرح شده بود. مجموعۀ یافته ه ا و تجاربِ بعدی درطی ماههای گذشته نیز به نوبۀ خود درستی و فوریتِ آن همراه با توز یع رایگان شیلدِ مناسب برای عموم را بیش ا ز پیش نشان داده و دقیقترش نمود. به طور ک لی، چه فاصله-گذاری فیزیکی (PhysicalDista ncing) یا همان فاصله-گذاری اجتماعی (Soci al Distancing) و مجموعه محدودیتهای مربوط به درستی اِعمال بشود و چه به هر دلیل اِ عمال نشود، "در هر صورت" حائل-گ ذاریِ فیزیکی اهمیت و کارکردی "راهبر دی" خواهد داشت- چه این که این حائل- گذاری فیزیکی همچنین میتواند با استفادۀ ت رکیبی از ابزارهای حفاظتیِ مقتضی شامل شیل د صورت مناسب همراه با پوششی هرچند قابل ش ستشو دستکم بر روی دهان محقق گردد.
    . 
    . این در حالی است که توصیه به استفادۀ همگانی از ماسکِ تنها، ع ملا ً به آن نتایج بایسته نخواهد انجامید. بدون توزیع گستردۀ شیلد رایگان و بدون تأ کید بر اهمیت استفادۀ ترکیبی از ابزار حفا ظتی لازم، گذشته از بحث مهمِ میزان کارایی استفادۀ تنها از ماسکهای معمول در پیشگیر ی از مبتلا کردن و مبتلا شدن، بسیاری افرا د به دلایل مهمِ "اقتصادی" و غی ره در عمل و خواه و ناخواه از ماسکهای منا سب (که نیاز به تعویض مستمر دارند) آن هم به گونه ای صحیح و برای درازمدت استفاده ن خواهند کرد.
    . 
    . ب ر این اساس و به ویژه با در نظر داشتنِ شرایط خاص کشورمان و روند ابتلا به بیماری کرونا، آنفولانزا و از این قبیل پ یشنهاد میشود همراه با "آگاه-سازی و تبلیغات گسترده" و توجه به مجموعه مو ارد لازم (از فاصله-گذاریهای فیزیکی، محدو دیتهای مربوط و بهداشت دستها گرفته تا سطح ویتامین د D و تجویز مکملهای مقتضی در صو رت لزوم ...)، "استفاده از ابزار حفا ظتی مانند سپر محافظ صورت همراه با ماسک و پوششی دستکم بر روی دهان" اجباری گر دد. این الزام و توصیۀ به ظاهر سختگیرانه که در واقع "دستِ بالا" را میگی رد، از الزام به استفادۀ تنها از ماسکهای معمول به ویژه در کشور ما عملاً نتایجِ بس ا بهتری خواهد داشت، به خصوص اگر همراه با "توزیع رایگانِ شیلد مناسب" با شد.
    . 
    . تنها و تن ها با رویکردی"بهداشت-محور و با مقدم داشتنِ پیشگیری بر درمان" و با &quo t;برخوردی فعال و پیش-دستانه (Proactive)& quot; است که میتوان به مقابله ای کارآ با فاجعۀ بزرگِ در حال وقوع پرداخت.&nbs p;
    . . . . 
    Perencevich E.N.; Diekema D.J.:&nb sp;Moving Personal Protective Equipment Into the Community (Face Shields and Con tainment of COVID-19); JAMA; Published o nline April 29, 2020. (doi:10.1001/jama. 2020.7477.)  
    -  https://jamanetwork.com/journa ls/jama/fullarticle/2765525

  • یک پزشک ارسالی در

    . توجه داشته باشیم که در برخی مقایسه ها بین شیلد و ماسک و در فیلمهای قابل تأملِ مربوط، که به نوعی در صدد پاسخ به پرسشِ "ماسک بهتر است یا شیلد" میباشند، چه بسا این"ماسکهای جراحی و با کیفیت بالا" هستند که با شیلد صورت، به ویژه در هنگام عطسه و سرفه، مقایسه میشوند نه بسیاری ماسکهای معمولی که توسط مردم عادی در عمل استفاده گشته و چه بسا توسط مراجعی نیز توصیه میشوند. (ضمن این که ماسکهای جراحی هم محدودیتها و مسائل خاص خود را داشته و چندبار مصرف نیستند.) وقتی در بارۀ استفاده از یک ابزار حفاظتی توسط عموم در سطح گسترده، به طور مستمر و برای بلندمدت صحبت میکنیم و منظورمان فقط کادر پزشکی در محیطهای خاص نیست، به یاد داشتنِ این نکته به نوبۀ خود بسیار مهم خواهد بود.

    . ● بنابراین یکی از بهترین و عملیترین شیوه های حفاظتی "برای افراد عادی در شرایط معمول "استفاده از شیلد مناسب همراه با ماسک و پوششی، هرچند قابل شستشو، دستکم بر روی"دهان" است.
    .

ارسال نظر