|
کدخبر: 182712 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا:

اینترنت اشیا کنترل خودروها را در دست می‌ گیرد؟

بازار رقابتی در میان خودروسازان برای پیوستن به اینترنت اشیا ایجاد شده است. خودروسازی با بایدهایی از سوی بازار و مسئولان روبه‌رو می‌شوند. این بایدها در کنار فواید موجود، خودروساز را به سمت اینترنت اشیا سوق می‌دهد.

فناوری اینترنت اشیا کنترل خودروها را در دست می‌ گیرد؟

با ظهور اینترنت اشیا در صنایع مختلف شاهد انقلاب در صنعت خودروسازی هستیم. خودروسازان همراه با فناوری رقابت گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند که نمونه آن را در تاریخ شاهد نبودیم. این رقابت چند سالی که در کشورهای توسعه‌یافته ایجاد شده است و ایران نیز رقابت در این صنعت را آغاز کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ایران و کلیت این بحث همراه ما باشید.

بهینه‌سازی ناوگان عمومی با اینترنت اشیا

محمد قیصری دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در خودروهای شخصی اینترنت اشیا محل استقرار خودرو و مسافت طی شده را مشخص می‌کند. با استفاده از سامانه‌های هوشمند می‌توانیم متوجه عملکرد فاکتورهای داخلی خودرو شویم. این اطلاعات از کامپیوتر خودرو به سامانه‌های مشخص شده ارائه می‌شود. کامپیوتر خودرو اطلاعاتی از سنسورها و خرابی احتمالی قطعات خودرو ارائه می‌دهد. همچنین در زمان سرقت محل استقرار خودرو مشخص می‌شود. در خصوص خودروهای سازمانی نیز شاهد استفاده از اینترنت اشیا هستیم. سازمان‌هایی که خودروهای زیاد دارند، مجهز به سیستم ناوگان و ناوبری هستند که با اینترنت اشیا میزان فرسودگی و کاهش بهره‌وری ناوگان مشخص می‌شود. به جای افزایش خودرو می‌توانیم، سیستم را بهینه کنیم. با این کار به کنترل ترافیک نیز کمک کرده‌ایم. خودروهای عمومی هم شامل این گزینه می‌شوند. کاربرد بعدی اینترنت اشیا در خودروهای حاوی مواد فاسدشدنی، دارو، لبنیات، گوشت و مرغ هست. به این دلیل که این خودروها به صورت لحظه‌ای باید پایش شوند.

قیصری

فواید اینترنت اشیا برای شرکت‌های بیمه و ارائه‌دهنده گارانتی

قیصری اظهار کرد: اینترنت اشیا به تولیدکننده و شرکتی که گارانتی ارائه می‌دهند، کمک می‌کند. خودروها به صورت معمول با گارانتی تولید می‌شوند. اینترنت اشیا راننده را پیش از خرابی قطعات خودرو آگاه می‌کند. در نتیجه این کار هزینه‌های شرکت پشتیبانی و بیمه‌ای را کاهش می‌دهد. نظارت، پایش و مراقبت به بیمه‌ها کمک می‌کند و راننده‌های پرخطر شناسایی می‌شوند. همچنین اینترنت اشیا زنجیره تأمین برای خودروساز در زمان خرید قطعات لازم مشخص می‌کند.

در زمان خطر اورژانس و پلیس به موقع حاضر خواهند شد

وی افزود: با استفاده از سنسورها و داده‌هایی که از اینترنت اشیا به دست می‌آوریم و از طریق هوش مصنوعی خدمات افزایش افزوده ارائه خواهد شد. یکی از این خدمات اطلاع دادن در زمان‌های ضروری هست. آیتم‌های تصادف مشخص است و اینترنت اشیا همراه با هوش مصنوعی به نزدیک‌ترین اورژانس هشدار می‌دهد. همین دیتاها برای حضور به موقع پلیس نیز کاربرد دارد.

چرا خودروسازها تمایل به استفاده از اینترنت اشیا دارند؟

دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا تأکید کرد: بازار رقابتی در میان خودروسازان برای پیوستن به اینترنت اشیا ایجاد شده است. این بازار رقابتی به واسطه نیاز مشتریان شکل گرفته است. خودروساز باید خود را نسبت به سایر رقبا به روز کند. در نتیجه شرکت‌های خودروسازی با بایدهایی از سوی بازار و مسئولان روبه‌رو می‌شوند. این بایدها در کنار فواید موجود، خودروساز را به سمت اینترنت اشیا سوق می‌دهد.

قیصری خاطرنشان کرد: خوشبختانه این روزها در این حوزه نیز شاهد اتفاق خوبی بودیم که قراردادهایی بین سایپا و همراه اول در خصوص حضور فناوری در خودروسازی منعقد شد. کنار هم قرار گرفتن این دو مجموعه برای کشور مفید خواهد بود.

چگونه خطرات فناوری را کاهش دهیم؟

وی در پایان گفت: خیلی‌ها تکنولوژی گریز هستند اما باید به فناوری از دو دیدگاه نگاه کرد. دیدگاه اول ارتقا سبک زندگی هست که فناوری نیازهای ما را بر طرف می‌کند. یکی از قشرهای فناوری گریز دنیا پزشکان بودند که در دوران کرونا فواید فناوری را مشاهده کردند. فناوری رفتار ویروس را نیز تشخیص داد و کمک به درمان بیماری کرد. دیدگاه دوم تغییر سبک کاری هست. در گذشته توسعه‌دهنده هوش مصنوعی نداشتیم اما در حال حاضر هوش مصنوعی یک رده شغلی محسوب می‌شود. در این حوزه نیازمند آگاهی و ترویج دانش هستیم. فناوری هم همانند مسائل دیگر در کنار مسائل دیگر خطراتی نیز دارد. اگر قوانین و استاندارهای لازم مشخص شود، از خطرات فناوری کاسته می‌شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها