|
کدخبر: 125953

روحانی: وزارت صمت در خط مقدم مبارزه با تحریم است

رئیس‌جمهوری گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت درخط مقدم مبارزه در شرایط تحریم است و بار مسئولیت تامین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از تولید را بر عهده دارد.

سیاست روحانی: وزارت صمت در خط مقدم مبارزه با تحریم است

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» صبح امروز -چهارشنبه- در جلسه هیات دولت گفت: از اقدام مجلس که با رای قاطع به وزیر پیشنهادی صمت تشکر می‌کنم. در شرایط فعلی یکی از مسئولیت‌های مهمی که پستش چند ماه خالی بود و از طریق سرپرستی اداره می‌شد، با این رای از امروز این سمت - که در مسئولیت سنگینی قرار دارد - مشخص شده و بار مسئولیت را به دوش گرفته است.

وی با بیان اینکه وزارت صمت یکی از وزارتخانه‌هایی است که امروز در خط مقدم در مبارزه در شرایط تحریم است، اظهارکرد: این وزارتخانه بار مسئولیت تامین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را به دوش دارد. البته وزارت کشاورزی و وزارتخانه‌های دیگر هم مسئولیت تولید در بخش خودشان برعهده دارند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به مسئولیت‌های اصلی وزارت صمت تصریح کرد: در حکمی که دیروز صادر کردم، سیاست‌هایی که وزارت صمت باید دنبال کند و خط مشی که پیگیری کند را ابلاغ کردم. چهار مسئله مهم امروز بر دوش وزارت صمت است. نخستین مسئله، جهش تولید است.

روحانی با بیان اینکه امسال همه مسئولیت داریم شعار جهش تولید را محقق کنیم، خاطرنشان کرد: در زمینه تولید حرکت ما باید بهتر از سال‌های قبل باشد. علیرغم کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده است، آماری که در چهار، پنج ماه اول سال داده شده نشان دهنده‌ آن است که نسبت به سال گذشته شاهد تولید بیشتری در بخش‌های تولیدی هستیم.

وی با بیان اینکه از کالاهای مهم تولیدی از فولاد تا پتروشیمی تا لوازم خانگی و خودرو تولید آنها امسال نسبت به پنج ماه نخست سال قبل رشد تولید داشته‌اند، ابرازکرد: مردم باید بدانند علیرغم سختی‌ها و فشار تحریم بخش تولیدی، هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه صنعت و هم در بخش‌هایی خدمات رشد داشته است. البته حوزه خدمات در بخش‌هایی عقب است اما جهش تولید به عنوان وظیفه مضاعف بر دوش ماست.

 وظیفه تامین ارز بر عهده صادرات غیرنفتی است

رئیس دولت دوازدهم صادرات کالا را دومین وظیفه و مسئولیت وزارت صمت برشمرد و بیان کرد: بار اصلی تامین ارز در سال‌های قبل مسئله نفت، میعانات و گاز بود اما شرایط ما مثل سابق نیست. برخی از دوستانی که در فضای مجازی اشاره کرده و می‌گویند قبل از این دولت، ایران تحریم بود و اکنون هم در تحریم هستیم و بعید می‌گویند شما می‌گفتید مشکلات به خاطر مدیریت است و امروز هم تحریم هستیم، امروز را چه می‌گویید، باید گفت جنگ اقتصادی در این سه سال بوده است.

روحانی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تحریم بودیم و نه جنگ اقتصادی، یادآور شد: در دوران قبل، دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۱۲۰ دلار صادر می‌کرد. در سال ۹۲ قیمت نفت که کاهش یافت، هر بشکه نفت ۱۰۴ دلار بود. بانک‌های ما در شرایط امروز نبودند و شرایط بهتری را داشتند.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم شرایط بهتر بود و از لیست سیاه FATF خارج شدیم و متاسفانه مشکلاتی برای ما ایجاد شد زیرا لوایح چهار گانه دولت دچار مشکل شد که مورد تاکید دولت و جلسه سران سه قوه بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش‌های صادرات امثال نفت با مشکلات بزرگتری روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: صادرات کالاهای دیگر باید این مسئله جبران کند. این مسئله می‌تواند صادرات بخش‌های غیرنفتی باشد. امروز بخش تامین ارز مورد نیاز کشور بر دوش صادرات غیرنفتی است.

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر