|
کدخبر: 279613

صفر تا صد ارتودنسی نامرئی

آغاز ارتودنسی به یونان باستان برمی گردد، با این حال صدها سال طول کشید تا به پیشرفت و تکنولوژی حال حاضر در درمان ارتودنسی دندان برسیم.

در ادامه نگاهی به درمان ارتودنسی نامرئی که بسیار متفاوت از بریس ‌های سنتی است خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.

ارتودنسی-نامرئی-۱

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی همانطور که از نامش پیداست شامل تمام درمان های ارتودنسی می شود که دستگاه ارتودنسی کمتر نمایان است یا اصلا نمایان نیست. ایده پشت این نوع راه حل شفاف ارائه جایگزینی زیباتر برای بریس های فلزی سنتی است تا بیمار احساس راحتی بیشتری نسبت به درمان ارتودنسی داشته باشد.

به همین دلیل است که ارتودنسی نامرئی را اکثر بزرگسالان ترجیح می دهند؛ به ویژه آن افرادی که در مشاغل عمومی فعالیت می کنند و تمایل ندارند کسی متوجه درمان ارتودنسی آنها شود.

ارتودنسی نامرئی چگونه کار می کند؟

ارتودنسی نامرئی می تواند بدون اینکه کسی متوجه درمان ارتودنسی شما شود سلامت و زیبایی را به لبخند شما هدیه دهد.

مانند براکت‌ های فلزی سنتی، دستگاه ‌های ارتودنسی شفاف بر روی دندان ‌ها فشار وارد می‌کنند و باعث می ‌شوند به تدریج به موقعیت صحیح خود بروند. دستگاه های ارتودنسی نامرئی بسته به نوع دستگاه به روش های مختلفی این فشار را وارد می کنند. همانطور که در ادامه خواهیم دید، ارتودنسی نامرئی می تواند شامل براکت های شفاف یا اسپلینت های دندانی باشد.

ارتودنسی-نامرئی-2

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد که متخصص ارتودنسی به نسبت نوع و شدت مشکلات دندانی یکی از روش های ارتودنسی را پیشنهاد می کند. تمام دستگاه های ارتودنسی نامرئی موجود را می توان به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم کرد.

ارتودنسی نامرئی ثابت: این نوع از دستگاه های ارتودنسی به دو دسته بریس های سرامیکی و بریس های لینگوال (که در پشت دندان ها قرار می گیرند) تقسیم می شوند.

ارتودنسی شفاف متحرک: پلاک های شفاف به عنوان جایگزینی کاربردی تر از دستگاه های ارتودنسی ثابت ارائه می شوند که علاوه بر متحرک بودن آنها مزایای بی شماری نیز دارند.

قیمت ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی نامرئی عمدتاً بسته به نوع درمان انجام شده، پیچیدگی مورد و متخصصی که این روش را انجام می دهد متفاوت است.

ارتودنسی-نامرئی-3

ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین)

انقلاب واقعی در ارتودنسی نامرئی زمانی آغاز شد که الاینرهای شفاف یا همان اینویزیلاین ها معرفی شدند. الاینرها ارتودنسی شفاف و متحرک هستند که سازگاری کامل با دندان های بیمار دارد. در واقع الاینرها برای حرکت تدریجی دندان ها تا رسیدن به تراز صحیح فشار وارد می کنند.

به لطف ارتودنسی تراز کننده شفاف، بیمار می تواند بهداشت دهان و دندان بهتری داشته باشد و نیازی به رعایت رژیم غذایی خاصی در طول درمان ارتودنسی نیست. الاینرها نامرئی در عین حال که بسیار ساده و ظریف به نظر می رسند اما احتمال شکسته شدن آنها در مقایسه با سایر روش های ارتودنسی بسیار کم است.

مزایای اینویزیلاین ها چیست؟

اینویزیلاین ها درمان نسبتا جدیدی در ارتودنسی دندان است هستند که به سرعت هم طرفداران زیادی بین متقاضیان درمان ارتودنسی پیدا کرد. علت آن هم مزیت هایی که این روش ارتودنسی به نسبت سایر روش ها دارد که عبارتند از:

  • زیبایی لبخند و دندان های شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. زمانی که شما از اینویزیلاین استفاده نمی کنید افراد دیگر به راحتی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شوند زیرا این پلاک ها کاملا شفاف هستند.
  • تمیز کردن اینویزیلاین ها بسیار راحت تر از براکت های ارتودنسی ثابت است و کافی است که الاینرها را از دهانتان خارج کنید و با یک مسواک نرم و آب آن را بشویید.
  • به دلیل متحرک بودن الاینرها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مانند روال قبلی است و دردسرهایی که در هنگام سیم کشی دندان ها دارید را نخواهید داشت.
  • اگر باید در یک مهمانی، قرار کار یا برنامه مهمی شرکت کنید می توانید به طور موقت الاینر را از دهانتان دربیاورید و به راحتی با سایر افراد معاشرت کنید.
  • هیچ محدودیتی در رژیم غذایی شما ایجاد نمی کند؛ زیرا هنگام غذا خوردن می توانید الاینر را از دهانتان خارج کنید.

نحوه تمیز کردن دستگاه های ارتودنسی نامرئی

نحوه تمیز کردن هر یک از دستگاه ارتودنسی نامرئی با یکدیگر متفاوت است. برای مثال به منظور تمیز کردن دستگاه های ثابت ارتودنسی نامرئی باید مراقب براکت ها باشید و در هنگام کشیدن نخ دندان هم دقت داشته باشید، زیرا قوس فلزی اجازه دسترسی آسان بین دندان ها را نمی دهد. همچنین به دلیل اینکه بریس ها به سطح دندان ها چسبیده اند باید مسواک زدن دندان ها با دقت بیشتری انجام شود.

اما در مقابل در صورت استفاده از الاینرها، مسواک زدن بدون مشکل است، دلیلش هم این است که تنها برای مسواک زدن دندان ها باید الاینرها از دهانتان خارج کنید و طبق معمول مسواک بزنید. برای تمیز کردن الاینرها هم تنها با یک مسواک نرم و صابون خنثی می توانید زیر آب آن را بشویید.

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی

حدود مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی بین 6 الی 36 ماه است، البته ممکن است در مواردی این مدت زمان کوتاه تر یا طولانی تر شود. برای اینکه می خواهید بدانید درمان ارتودنسی نامرئی شما دقیقا چقدر طول می کشد باید با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید. مدت زمان ارتودنسی نامرئی بسته به نوع درمان ارتودنسی انتخابی و سختی مورد ممکن است کمی متفاوت باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها