|
کدخبر: 149815

کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال جهت حفظ ایمنی خود نیاز به فضایی برای ذخیره و نگهداری دارند.

در واقع یکی از مهم‌ترین مراحلی که کاربر باید در فرایند خرید و فروش ارزهای انجام دهد، مرحله نگه‌داری و ذخیره رمز ارزها در یک کیف پول ایمن و معتبر است که باید بعنوان مفاهیم اولیه ارز دیجیتال به کسب دانش کافی در مورد آن بپردازد. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن بپردازیم.

ارز۱

کیف پول ارز دیجیتال

با داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال، می توانیم دارایی های دیجیتال خود را ذخیره کنیم و درست مثل حساب های بانکی خود آنها را به کیف پولی دیگر ارسال کنیم یا ارزهای دیجیتال را بوسیله آنها دریافت کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال یا والت ارز دیجیتال در اصل یک برنامه‌ نرم‌افزاری است که کلیدهای خصوصی و عمومی کاربران را در خود ذخیره می ‌کند و با ارتباط با بلاک چین‌های گوناگون، کاربران می توانند ارز های دیجیتال خود را ارسال یا دریافت کنند و علاوه بر این بر دارایی های خود نظارت داشته باشند. پس اگر قصد دارید تا بر روی هر یک از ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین یا اتریوم سرمایه گذاری کنید، در ابتدا باید یک کیف پول ارز دیجیتال تهیه کنید.

نحوه کارکرد کیف پول ارز دیجیتال

در یک حساب بانکی عادی که بطور روزمره از آنها استفاده می کنیم، در اصل این ارزش پول است که در حساب ذخیره می شود و حساب ها وظیفه این را دارند تا از این ارزش پول نگهداری کنند. تفاوت کیف پول های ارز دیجیتال این است که این والت ها، از کلیدهای عمومی و خصوصی کاربران که رمزنگاری شده اند نگهداری می کنند. در واقع شما نمیتوانید کوین‌ها خود را بطور عادی و در یک کیف پول فیزیکی ذخیره کنید، چرا که اساساً هیچکدام از ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند.

کلید خصوصی و عمومی کیف پول ارز دیجیتال

آدرس یک کیف پول ارز دیجیتال ترکیبی است پیچیده از اعداد و حروف بزرگ و کوچک که این ها در کنار هم تشکیل یک آدرس منحصر به فرد را می دهند. از آنجا که بیشتر بلاک چین‌ها ماهیتی شفاف دارند، به سادگی میتوان متوجه این نکته شد که چه میزان دارایی دیجیتال در یک کیف پول ارز دیجیتال بخصوص ذخیره شده و مالک این دارایی ها چه تراکنش‌هایی را در گذشته انجام داده است. با وجود این شفافیت ولی آدرس یک کیف پول دیجیتال، هویت حقیقی صاحب خود را برملا نمی کند و هویت صاحب کیف پول از دیگر کاربران مخفی خواهد ماند.

جدا از این آدرس یک کیف پول ارز دیجیتال، در کنار یک کلید عمومی، از یک کلید خصوصی منحصر به فرد نیز تشکیل شده است. کلید خصوصی این امکان را به کاربر می ‌دهد تا به دارایی های دیجیتالی که مربوط به آدرس کیف پول وی است دسترسی داشته باشد. در اصل کلید خصوصی یک کیف ارز دیجیتال هم حکم همین رمز عبور حساب های بانکی معمولی شما را دارد و نباید آن را در اختیار فردی دیگر قرار داد.

ارز۲

انواع کیف پول ارز دیجیتال

در ادامه با هم با انواع کیف پول های ارز دیجیتال که در دسترس کاربران قرار گرفته است آشنا خواهیم شد.

کیف پول ارز دیجیتال تحت وب

کیف پول تحت وب بیشترین سطح از کاربری راحت را در زمان ارسال کوین‌ها به دیگر کاربرها را در اختیار شما قرار می ‌دهد. این کیف پول ها نقطه ضعفی که دارند این است که کم ‌ترین سطح ایمنی را در بین انواع کیف پول های ارز دیجیتال دارند. علت این امر این است که توسعه دهندگان این دسته از کیف پول ها، بر روی سیستم کیف پول کنترل کاملی دارند. از این رو این کیف پول در خطر هک شدن قرار دارند و اگر حساب شرکت توسعه دهنده کیف پول هک شود، دارایی تمامی کاربران به سرقت خواهد رفت.

کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ 

کیف پول‌های دسکتاپ را می توانید بر روی رایانه های شخصی یا لپ‌تاپ خود نصب کنید و از امنیت مطلوب و کاربری ساده آنها لذت ببرید. با این وجود همیشه به یاد داشته باشید که این کیف پول ها با وجود سطح ایمنی خوبی که دارند باز هم به دلیل اینکه بصورت آنلاین مورد استفاده شما قرار می گیرند، احتمال هک شدن و سرقت دارایی های دیجیتال شما از روی آن ها وجود دارد.

کیف پول ارز دیجیتال موبایلی

کیف پول های دیجیتال موبایلی هم از خیلی از جهات مشابه کیف پول های دسکتاپ هستند و تفاوت اصلی آنها این است که برای استفاده از آنها باید از گوشی های موبایل هوشمند با سیستم عامل های اندروید یا ios استفاده کرد. این کیف پول ها در واقع یک اپلیکیشن هستند که با دانلود و نصب آنها بر روی گوشی تلفن همراه خود می توانید نسبت به ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال مختلف اقدام کنید. این کیف پول ها نیز به علت آنلاین بودن و دسترسی برنامه به اینترنت همواره در خطر هک شدن قرار دارند.

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

از نظر امنیت، هیچ کدام از کیف پول های ارز دیجیتالی که در بالا به آنها اشاره کردیم حتی به سطح ایمنی کیف پول های سخت افزاری نزدیک هم نیستند. کیف پول های سخت افزاری یک دستگاه شبیه به فلش های USB هستند که کلیدهای عمومی و خصوصی‌ کاربر را بر روی خود ذخیره‌ می کنند و کاربر تنها در زمان انتقال دارایی دیجیتال مد نظر خود این دستگاه را به اینترنت متصل می کند. جدا از این نکته دیگری که باعث افزایش ایمنی این کیف پول ها شده است این است که در زمان انتقال دارایی دیجیتال باید یک رمز عبور (Pin) بوسیله کاربر وارد شود تا انتقال صورت بگیرد و به این ترتیب امکان دسترسی هکرها به کلیدهای کاربر عملاً غیرممکن می شود.

ارز۳

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی

کیف پول‌های کاغذی یکی دیگر از راه های ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال است که کاربرانی که قصد دارند تا بصورت بلند مدت بر روی یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنند، می توانند از آنها استفاده کنند. در اصل یک کاربر با استفاده از این کیف پول ها، کلیدهای عمومی و خصوصی خود را بر روی یک تکه کاغذ پرینت گرفته و با مخفی کردن این برگه کاغذ دارایی های خود را از دسترس دیگران در امان نگه می دارد. این کیف پول ها نیز مثل کیف پول های سخت افزاری، چون به اینترنت دسترسی ندارند، سطح ایمنی بالایی دارند و تا زمانی که کاربر برگه کیف پول را در مکانی امن نگه دارد، دارایی های دیجیتال وی در امان خواهند بود.

انتخاب کیف پول معتبر ارز دیجیتال

برای انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب باید در ابتدا نیاز خود به این کیف پول را در نظر بگیرید و بسته به نیاز خود کیف پول مطلوب را انتخاب کنید. همچنین همواره باید موضوع ایمنی کیف پول و امنیت دارایی های دیجیتال خود را هم در نظر داشته باشید، چراکه اساساً هدف از استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال همین موضوع است. در وب سایت ارزپدیا معتبرترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال معرفی شده اند که می تواند انتخاب راحت تری را برایتان رقم بزند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها