|
کدخبر: 289734

همه چیز درباره سیستم تزریق سوخت خودرو و قطعات یدکی آن

انژکتور در آغاز قرن بیستم توسط رابرت بوش، موسس شرکت بزرگ بوش در آلمان اختراع شد. اگرچه امروزه انژکتور در تمام موتورهای احتراق داخلی از جمله بنزین، گازوئیل، گاز و سوخت استفاده می شود، اما در ابتدا فقط برای استفاده در موتورهای دیزلی طراحی شده بود. انژکتور در واقع نقطه تمایز بین موتور دیزل و موتور بنزینی است و اساس موتور دیزل را تشکیل می دهد. به طور خلاصه می توان گفت که انژکتور در واقع یک شیر پاشش سوخت بر روی هوای ورودی (موتور بنزینی) یا هوای فشرده (موتور دیزل) است.

مهمترین عاملی که خودروسازان در هر خودرویی از قدیم تا به امروز مانند خودروهای پژو ، برلیانس ، را به استفاده از سیستم انژکتور به جای کاربراتور در سیستم سوخت خودروهای خود سوق داد، مزیت سیستم سوخت انژکتوری برای رسیدن به استانداردهای آلایندگی در مصرف سوخت بود که بتوان لوازم یدکی خودروها را به راحتی تعویض کرد. این واقعیت را نباید فراموش کرد که سیستم تزریق سوخت از همه نظر برتر از کاربراتور است. سیستم تزریق سوخت هرگز خفه نمی شود و ذرات بسیار ریز سوخت را مستقیماً به داخل موتور می پاشد. با این روش اکثر مشکلات استارت سرد موتور مربوط به عملکرد کاربراتور برطرف می شود.

از مواردی که در خرید یک خودرو مهم است بحث هزینه های تعمیر و نگهداری آن است و این امر بر اهمیت قطعات یدکی تمام خودروها از گرانترین ماشین مانند بنز و بی ام دبلیو پرفته تا خودروهای متوسط مانند رنو و حتی ساهت ایران مانند پراید و مونتاژهای ایرانی تاکید دارد.

علاوه بر این در لوازم یدکی برلیانس  تزریق سوخت الکترونیکی، در مقایسه با کاربراتور مکانیکی، بسیار راحت تر با سیستم های کنترل موتور کامپیوتری هماهنگ است. در سیستم سوخت رسانی چند انژکتوری، هر سیلندر انژکتور مخصوص به خود را دارد و مخلوط یکنواخت تری از سوخت و هوا را به هر یک از سیلندرهای موتور می رساند. در نتیجه قدرت و عملکرد موتور را بهبود می بخشد. نوع دیگری از انژکتورها، سیستم تزریق سوخت متوالی است. در این سیستم در خرابی و تعمیر 3

+و لوازم برلیانس  زمان شلیک هر انژکتور جداگانه توسط کامپیوتر کنترلی بر اساس ترتیب جرقه موتور انجام می شود. این باعث بهبود قدرت موتور و کاهش آلودگی می شود. بنابراین دلایل فنی بسیار معتبری برای استفاده از انژکتور به جای کاربراتور وجود دارد.

بررسی خرابی انژکتور

در قطعات و لوازم خودروی برلیانس ، یک راه ساده برای تعیین اینکه آیا انژکتورهای سوخت شما به درستی کار می کنند، گوش دادن به آنها است. از یک پیچ گوشتی بلند برای بررسی هر انژکتور با موتور روشن استفاده کنید.

نوک پیچ گوشتی را روی انژکتور قرار دهید و گوش خود را روی دسته قرار دهید. هنگام چرخش انژکتور باید صدای کلیک ثابتی بشنوید که نشان دهنده عملکرد صحیح است. بدون صدا، کلیک متناوب یا تفاوت با سایر سیلندرها احتمالاً به این معنی است که انژکتور سوخت بدی دارید که باید تمیز، تعمیر یا تعویض شود.

همچنین می توانید مقدار مقاومت در لوازم یدکی خودروهای چینی ،  را با یک ولت متر ساده بررسی کنید. هر بار یک انژکتور را از برق بکشید. با خاموش بودن موتور، مقدار مقاومت را در هر مجموعه از پایانه ها بخوانید. می توانید یک دفترچه راهنمای خدمات یا منبع آنلاین را برای مقاومت مورد نیاز بررسی کنید. معمولا بین 10 تا 18 اهم برای انژکتورهای سوخت خودرو مناسب است. خواندن خارج از این محدوده به این معنی است که انژکتور سوخت شما معیوب است و باید تعمیر شود.

در صورتی که در ابتدا خودروهای چینی مختلف را بررسی کنید و بدانید که خودروهایی مانند ام وی ام ، جگ ، لیفان و انواغ برلیانس های h330 h320 h220  را از نظر کیفیت قطعات و لوازم بررسی کنید با خیالی آسوده می توانید تصمیم گیری کنید.

سیستم سوخت رسانی خودرو:

سیستم سوخت، سوخت مورد نیاز برای مخلوط شدن با هوا را با نسبت و فشار معینی تامین می کند. کامپیوتر مرکزی بر اساس اطلاعات به دست آمده از سنسورها مقدار بهینه سوخت را محاسبه کرده و سیگنال های فعال سازی را به انژکتورها ارسال می کند. (توجه داشته باشید که مقدار سوخت با افزایش و کاهش زمان کار سوزن انژکتور انجام می شود، نه با افزایش یا کاهش فشار سوخت یا افزایش دهانه دهانه سوزن انژکتور). ) فعال شد.

 

پمپ بنزین معمولا در کنار باک یا در برخی مدل ها برای کاهش صدای داخل باک قرار می گیرد. (در اکثر خودروهای انژکتوری وقتی کلید را روشن می کنید صدای پمپ به وضوح شنیده می شود و اگر بعد از مدت کوتاهی موتور را روشن نکنید پمپ خاموش می شود و فشار پمپ را تامین می کند. بنزین مورد نیاز است. پشت انژکتورها

در خرید خودروی برلبانس دقت کنید که ، بنزین مکش شده ابتدا از یک فیلتر ذرات درشت نصب شده در مخزن عبور می کند و فشار آن توسط شیرهای فشار شکن و یک شیر یکسان سازی فشار کنترل می شود.

سپس بنزین از یک فیلتر بسیار ریز عبور کرده و به سمت انژکتورها هدایت می شود که قبل از ورود به مرحله تزریق توسط یک تنظیم کننده فشار مجدداً تنظیم می شوند.

در اولین موتورهای تزریق eti (یا gfi)، یک سوزن انژکتور تکی روی ورودی منیفولد نصب می شد. در این موتورها و همچنین در موتورهای کاربراتوری، اولاً مخلوط هوا و سوخت مسافت زیادی را در مجرای منیفولد طی می کند و طول مجرای منیفولد برای سیلندرهای 1 و 4 از سیلندرهای 2 و 3 بیشتر است. این مشکل باعث می‌شود که به دلیل طولانی‌تر شدن سفر، مقداری از هوا و مخلوط سوخت از بین برود و راندمان کاهش یابد، زیرا مقداری از مخلوط هوا و سوخت در پشت سوپاپ باقی می‌ماند و در عین حال بخشی از سوخت در یک مکان ناقص می‌سوزد. گرمای مجرا همچنین موتورهای تزریقی فوق فاقد واحد ecu هستند. اما در موتورهای تزریقی جدید به دلیل وجود انژکتور در تعداد سیلندرها این مشکلات وجود ندارد. در این موتورها تزریق سوخت دقیقا در آخرین مرحله ورود هوا به سیلندر انجام می شود.

تزریق سوخت توسط انژکتورها به صورت الکترومغناطیسی در Brilliance  انجام می شود و توسط سیگنال ارسال شده توسط ecu به سیم پیچ داخل انژکتور، پس از رسیدن سیگنال به سیم پیچ مغناطیسی شده و دهانه نازل را باز کرده و بنزین تزریق می کند. توجه داشته باشید که مقدار باز شدن دریچه نازل همیشه ثابت است و میزان سوخت با مدت زمان باز شدن دریچه نازل تعیین می شود، این زمان توسط ECU کنترل می شود و دقیقا مطابق دور موتور می باشد.

با توحه به قیمت های بازار تهران در راسته لوازم یدکی و قطعات مربوط به خودرو ، در برخی از موتورهای تزریق سوخت، یک انژکتور اضافی برای زمان شروع سرد نصب می شود تا موتور در هوای سرد به خوبی کار کند.

 

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها