|
کدخبر: 236293

شرایط مهاجرت بدون سربازی

بسیاری از کسانی که قصد مهاجرت از کشور را دارند، مانع بزرگی بر سر راه خود می بینند و آن سربازی است. رفتن به سربازی یکی از پیش نیازها برای دریافت پاسپورت و مهاجرت است. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا راهی برای مهاجرت بدون سربازی وجود دارد؟ بله چندین راه برای این کار وجود دارد که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

سربازی

شرایط مهاجرت بدون سربازی چیست؟

همانطور که گفته شد، اولین قدم برای مهاجرت، داشتن کارت پایان خدمت است. اما اگر کارت پایان خدمت ندارید هم نگران نباشید، چون می توانید با سپردن وثیقه نسبت به مهاجرت اقدام کنید. برای مهاجرت بدون سربازی شما باید شرایط زیر را دارا باشید:

  1. غیبت از خدمت سربازی نداشته باشید.
  2. باید وضعیت تحصیلی شما (دانش آموز، دانشجو و ...) مشخص باشد.
  3. در دوره سنوات مازاد تحصیلی نباشید.
  4. امکان پرداخت وثیقه مورد نیاز را داشته باشید.
  5. درخواست مجوز خروج از کشور و یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشید.

روش های مهاجرت بدون سربازی

همانطور که گفته شد، تنها مانع مهم برای کسانی که قصد مهاجرت دارند و به سن خدمت سربازی رسیده اند، گذراندن دوره سربازی است. به همین دلیل بسیاری از افراد قبل از اینکه مشمول خدمت سربازی شوند، مهاجرت می کنند ولی حتی اگر مشمول خدمت سربازی باشید، باز هم راه هایی برای خروج از کشور وجود دارد.

باید گفت تنها راه برای مهاجرت، داشتن کارت پایان خدمت نیست. به عنوان مثال شما می توانید در صورت داشتن شرایط لازم از انواع معافیت تحصیلی یا پزشکی استفاده کنید. معافیت پزشکی گوش، چشم و ... از جمله معافیت هایی هستند که می توانید از آن استفاده کنید. روش های دیگری هم وجود دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مهاجرت با استفاده از معافیت تحصیلی

یکی از شرایط مهاجرت بدون سربازی، استفاده از معافیت تحصیلی است. برای اینکه بتوانید مهاجرت تحصیلی داشته باشید، شرطی وجود دارد. اینکه شما نباید غیبت غیر موجه از سربازی داشته باشید. برای مهاجرت به خارج از کشور  برای تحصیل، شما باید وثیقه ای ارائه دهید. میزان این وثیقه برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، 40 میلیون تومان برای دو سال تحصیل است. برای ادامه تحصیل دکتری، با این وثیقه میتوان به مدت 7 سال به تحصیل پرداخت.

مهاجرت

متقاضیان برای دریافت معافیت تحصیلی، باید به پلیس +10 مراجعه کنند. شما می توانید به پلیس +10 شمال تهران، شرق یا هر منطقه ای که به شما نزدیک تر است، مراجعه کنید. برای مهاجرت تحصیلی و با کمک کارت معافیت تحصیلی، شما باید برگه اعزام بدون غیبت، مدرک معافیت تحصیلی، گواهی اشتغال به تحصیل و فرم درخواست خروج موقت از کشور را ارائه دهید و مراحل لازم برای خروج از کشور را بررسی کنید.

مراحل مهاجرت تحصیلی بدون سربازی، به این شکل است که شما باید بعد از مشخص کردن وضعیت سربازی خود به دانشگاه مراجعه کرده و گواهی اشتغال به تحصیل را دریافت کنید. در این مرحله شما باید یک نامه از وزارت علوم دریافت کنید. با استفاده از این نامه، ارائه وثیقه و مشخص کردن مدت خروج از کشور، شما می توانید به کشور مورد نظر خود مهاجرت کنید. همچنین شما باید برای دریافت ویزای مهاجرتی، مدارک زیر را به همراه وثیقه، ارائه دهید:

  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات دانشگاهی
  • نامه پذیرش دانشگاه در کشور مقصد
  • معرفی نامه سازمان نظام وظیفه

معافیت پزشکی برای مهاجرت

یکی از راه های عملی که در آینده برای رفت و آمد به کشور هم مشکلی ایجاد نمی کند، معافیت پزشکی است. با این حال باید توجه کرد که برخی از انواع معافیت پزشکی، ممکن است برای دریافت پاسپورت، گواهینامه و کار در برخی شرکت ها مشکلاتی به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، در صورت دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان، مشکلاتی برای دریافت پاسپورت به وجود می آید.

اگر شرایطی دارید که به دلیل آن می توانید معافیت پزشکی دریافت کنید، مهاجرت بدون سربازی و بدون پرداخت وثیقه برای شما امکان پذیر است. با این حال پیش از دریافت معافیت پزشکی، به پیامدهای آن برای کار و مهاجرت دقت کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید.

سایر انواع معافیت سربازی برای مهاجرت

پاسپورت

شاید این سوال برایتان ایجاد شود که آیا می توان بدون وثیقه مهاجرت کرد و مشکلی هم در رفت و آمد به کشور نداشت؟ در پاسخ باید گفت در صورتی که به هر دلیل شما بتوانید از انجام خدمت سربازی معاف شوید، با داشتن کارت معافیت میتوانید به راحتی مهاجرت کنید. معافیت کفالت، معافیت پزشکی، ایثارگران و ... از جمله انواع معافیت هستند که با کمک آن می توانید بدون وثیقه مهاجرت کنید.

مهاجرت کاری بدون سربازی

یکی از روش های مهاجرت بدون سربازی، مهاجرت کاری است. باید گفت کسانی که قصد مهاجرت کاری به خارج از کشور را دارند، ابتدا باید سربازی خودشان را به پایان برسانند و سپس با دریافت پاسپورت، برای مهاجرت اقدام کنند. با این حال باید گفت شما می توانید ابتدا از طریق مهاجرت تحصیلی اقدام کنید و پس از اینکه پیشنهاد کاری دریافت کردید، نوع ویزای خود را به اقامت کاری تبدیل کنید.

انواع وثیقه برای مهاجرت مشمولین سربازی

همانطور که پیش تر گفته شد، به جز مواقعی که فردی کارت معافیت دارد، باید وثیقه ای ارائه کند. این وثیقه می تواند به شکل های متفاوتی همچون پول نقد، سند و ... باشد. در اینجا به بررسی انواع وثیقه و شرایط هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

سند

یکی از وثیقه هایی که می توان برای مهاجرت بدون سربازی از آن استفاده کرد، سند ملک است. در این حالت شما باید 6 دنگ از منزل را به عنوان وثیقه برای سازمان نظام وظیفه گرو بگذارید. لازم به ذکر است که شما نمی توانید از سند زمین استفاده کنید. برای این کار در یک دفترخانه، با حضور نماینده سازمان نظام وظیفه و شما، ملک به گرو سازمان نظام وظیفه در می آید.

ضمانت های بانکی

 راه دیگری که وجود دارد این است که با ارائه سفته یا پول نقد به بانک، ضمانت نامه بانکی دریافت کنید. این ضمانت نامه ها فقط توسط برخی بانک ها ارائه می شوند.

پول نقد

همچنین شما می توانید پول نقد را به عنوان ضمانت ارائه دهید. مبلغ وثیقه در این حالت به نوع گذرنامه سیاحتی، زیارتی یا تحصیلی باز می گردد.

دریافت ضمانت نامه بانکی به وسیله سند

آخرین وثیقه ای که می توانید ارائه دهید، ضمانت بانکی با استفاده از سند است. برای این کار شما باید سند 6 دانگ منزل را در گرو بانک قرار دهید و پس از ارزش گذاری ملکتان ضمانت بانکی دریافت کنید.

در این مطلب سعی شد همه نکات در خصوص شرایط مهاجرت بدون سربازی توضیح داده شود. شما می توانید در خصوص نحوه دریافت انواع معافیت و یا هر مطلب دیگری در این زمینه به خبرگزاری شجرنیوز مراجعه کنید. در شجرنیوز شما می توانید اطلاعات مختلفی در زمینه خانواده، جامعه و ... کسب کنید و اخبار روز را هم از منبعی معتبر و  به سادگی دنبال کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها