|
کدخبر: 328333 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

پیش بینی قیمت مسکن در تابستان ۱۴۰۳ | افزایش اجاره بها از رگ گردن نزدیک تر شد

پیلتن، کارشناس بازار مسکن بیان کرد: زمانی که یک موجر تشخیص دهد که فرد یا نهاد دیگری برای اموال و مسائل مادی او تصمیم گیری می کند، طبیعتا دلسرد می شود و نسبت به آینده و منبع درآمدی خود دچار تردید خواهد شد. بی شک این روند موجب بی‌میلی موجرین برای اجاره ملک می شود و تاثیرات منفی دیگری نیز بر بازار اجازه خواهد داشت. با ادامه همین روند و کاهش میزان عرضه برای اجاره دادن واحدهای مسکونی، طی ماه های آینده شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

اقتصاد پیش بینی قیمت مسکن در تابستان ۱۴۰۳ | افزایش اجاره بها از رگ گردن نزدیک تر شد

نقش دولت در کنترل بازار اجاره مسکن می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. دولت می‌تواند از طریق سیاست‌ها و قوانین متنوعی تلاش کند تا به یک تعادل در بازار اجاره مسکن برسد و به شکلی کنترل شده، عدالت و پایداری را در بازار حفظ کند.

قوه مجریه می‌تواند قوانین و مقرراتی را برای بازار اجاره مسکن تعیین کند. این قوانین ممکن است شامل تعیین سقف قیمت اجاره، محدودیت‌هایی برای افزایش اجاره در دوره‌های مشخص، شرایط استفاده از سپرده‌ها و سایر مسائل مرتبط با اجاره مسکن باشد.

وزارت راه و شهرسازی قادر است تا برنامه‌ها و سیاست‌هایی را برای ارائه مسکن اجتماعی به شهروندان با درآمد پایین و نیازمندان تدوین کند. این اقدام می‌تواند باعث کاهش فشار روی بازار اجاره مسکن عادی شود و به کنترل قیمت‌ها کمک کند.

دولت این قدرت را دارد تا از طریق ارائه تسهیلات مالی، تخفیفات مالیاتی و سایر ابزارها، ساخت و ساز مسکن را تشویق کند. با افزایش عرضه مسکن، فشار روی بازار اجاره کاهش پیدا می کند و اجاره مسکن می‌تواند کنترل‌پذیرتر باشد.

در مجموع، نقش دولت در کنترل بازار اجاره مسکن غیر قابل انکار است و به پایداری و عدالت در این بازار کمک خواهد کرد. البته، توجه به تعادل بین نیازهای بازار و مداخله‌های دولتی نیز ضروری است تا عوامل اقتصادی و اجتماعی متعارضی به وجود نیاید.

در این راستا گفت و گویی با امیر پیلن، کارشناس بازار مسکن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

امیر-پیلتن

ماهیت و ضرورت دخالت دولت در بازار اجاره

امیر پیلتن درباره تعیین سقف برای اجاره بها و تاثیرات این تصمیم بر بازار اجاره گفت: دولت به خوبی نسبت به این مسئله واقف است که یکی از راه های کنترل بازار مسکن، توجه ویژه به بازار اجاره محسوب می شود. در دو، سه ماه گذشته و به سبب اتفاقات گوناگون، نرخ اجاره‌ها دستخوش تغییرات قابل توجهی شد که این موضوع در مناطق ضعیف به شکل ملموس‌تری رخ داد. مطابق آخرین آمار و مشاهدات، قیمت اجاره بها در حاشیه شهر تهران رشد چشمگیری داشته است. از این رو، دولت وارد عمل شده است و با اعمال برخی سیاست گذاری ها نظیر تعیین سقف برای اجاره بها، قصد بهبود شرایط را دارد.

او ادامه داد: در زمان شیوع ویروس کرونا نیز شاهد وضعیت مشابه امروز و به کارگیری چنین فرمولی بودیم. در آن مقطع زمانی، بر اساس نواحی مختلف از جمله شهرهای کوچک، متوسط و کلانشهرها از ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش اجاره بها در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر نیز دولت قصد دارد بر مبنای نرخ تورم در هر استان، رشد نرخ اجاره را لحاظ کند تا به این صورت به تصمیم خود شکل و شمایل منطقی‌تری دهد.

پیلتن افزود: به عنوان مثال، اگر در استان تهران میزان تورم ۳۵ درصد است، به همین مقدار افزایش اجاره بها داشته باشیم و در استان های دیگر نیز به همین صورت اقدام شود. بی‌تردید این‌گونه تصمیمات به شکل موقت و مقطعی می تواند موثر باشد و اثرات مثبتی بر بازار بگذارد اما پیامد های منفی فراوانی نیز در پی خواهد داشت و از این حقیقت آشکار نمی‌توان به سادگی عبور کرد. پُر واضح است که موجرین از این نوع سیاست گذاری ها استقبال نمی کنند و واکنش های منفی از خود بروز می دهند.

مشاور-املاک

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که یک موجر تشخیص دهد که فرد یا نهاد دیگری برای اموال و مسائل مادی او تصمیم گیری می کند، طبیعتا دلسرد می شود و نسبت به آینده و منبع درآمدی خود دچار تردید خواهد شد. بی شک این روند موجب بی‌میلی موجرین برای اجاره ملک می شود و تاثیرات منفی دیگری نیز بر بازار اجازه خواهد داشت. حالا ما شاهد پدید آمدن حالت جدیدی نسبت به دوران کرونا نیز هستیم؛ اینکه مستاجر تا ۵ سال بعد می تواند به شورای حل اختلاف مراجعت کرده و شکایت خود را ثبت کند.

تحلیلگر بازار مسکن در ادامه به گسترش نیوز گفت: شخص مستاجر پس از آن نیز قادر است تا حق و حقوق تضییع شده خود را از موجر دریافت کند. این موضوع خواه ناخواه نگرانی هایی را برای موجرین ایجاد می کند و پیامدهای بدی را به همراه خواهد داشت. در مجموع این روش دارای اثرات مثبت به صورت مقطعی است اما در بلندمدت تعارضاتی را ایجاد خواهد کرد؛ زیرا که یک راهکار اصولی و منطقی به شمار نمی رود و خواسته و منافع تمامی طرفین در آن لحاظ نشده است. به باور من، با ادامه همین روند و کاهش میزان عرضه برای اجاره دادن واحدهای مسکونی، طی ماه های آینده شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

پیلتن در ارتباط با سیاست گذاری های دستوری دولت در بازار مسکن و دخالت های مقطعی وزارت راه و شهرسازی در این میان عنوان کرد: وضع قوانین و سیاست گذاری های مربوطه از جمله وظایف دولت محسوب می شود و تردیدی در این باره وجود ندارد اما در خصوص نوع و چگونگی اجرایی‌سازی آن نقدهایی وارد است. باید تکلیف بسیاری از مجموعه های متعلق به شرکت های خصولتی و شرایط کاهش قیمت ها، خانه های خالی و موارد دیگر مشخص شود.

قیمت-مسکن

پیش بینی قیمت مسکن در تابستان ۱۴۰۳

او تصریح کرد: حقیقت ماجرا این است که سیاست گذاری ها برای همگان به صورت یکسان اعمال نمی شود و برخی مجموعه های وابسته به دولت، به شکل کاملا محسوسی از قانون فراری هستند؛ بنابراین نفس سیاست گذاری ها و اعمال نفوذ دولت در این حوزه ایرادی ندارد، منتها نباید هیچ گونه تبعیضی در این خصوص صورت گیرد. این رفتارهای دولت منجر به نوعی سردرگمی می شود و برخی نهادها از گونه‌ای معافیت های غیرمجاز بهره مند می شوند.

پیلتن در رابطه با قیمت مسکن در فصل تابستان و احتمال رشد بهای خانه در ماه های آتی مطرح کرد: بازار مسکن ایران، به طور کلی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که عرضه و تقاضا، نرخ دلار و سایر عوامل مرتبط از جمله آن‌ها هستند. علاوه بر این، برخی رویدادها و اتفاقات خاص نیز توانایی تغییر و شکل‌دهی به این بازار را دارند.

این کارشناس بازار مسکن  در پایان اضافه کرد: پیش بینی اولیه من در سال گذشته برای بازار مسکن امسال، رکود همراه با تورم بود. در یک نگاه کلی، مسکن به ۲ بخش مصرفی و سرمایه ای تقسیم می شود که بدون تردید در بخش سرمایه ای، ما کاهش حجم معاملات و تقاضا را خواهیم داشت، اما از لحاظ مصرفی در بسیاری از مناطق تهران، کاهش محسوسی را تجربه نخواهیم کرد. از دید من، بازار تا اواخر شهریور ۱۴۰۳ همین روند سردرگم و بلاتکلیف را ادامه می دهد و عرضه و تقاضای خاصی را نخواهیم داشت.

  • ناشناس ارسالی در

    خدابحق بزرگی و عظمتش لعنت کنه اون مسئولی رو که نمیتونه جلوی گرونی این مسکن بگیره اخه مگه مامستاجرها چه گناهی کردیم اخه خدا خونه خرابتون کنه چرا اینقدر رهن واجاره ها رفته بالا یعنی کسی نیست که بتونه نظارت کنه خدایا کسی نیست جلوی این گرونی وتورم خونه رو بگیره
    خدایا ماکه دستمون بجای نمیرسه اماتوکه دست به زمین میریه انشالله هرکس که باعث وبانی این گرونی خونه شده واگذارکردیم بخودت که نابودبشه آمین 🤲

  • ناشناس ارسالی در

    باید سکوت نمود

  • ناشناس ارسالی در

    افزایش نرخ اجاره براساس تورم به نفع هر د و طرف است و دولت هم میتواند مقداری از اف زایش اجاره را به صورت کمک هزینه به مستاج ر پرداخت کند بهر حال مقصر اصلی وضعیت اقت صادی کشور خود دولت است که باید جوابگو با شد

  • گوهری ارسالی در

    سال ۱۴۰۰ مسکن ملی پرند تهران ثبت نام کردیم با اینکه واجد شرایط هستیم وضیعتمون رو سیستم تایید اولیه در انتظار تایید مدیر همینجوری نزدیک ۳ سال شد بلاتکلیف مونده حتی تایید نهایی و تشکیل پرونده هم نمیدن هر بار شرکت عمران پرند پیگیر شدیم گفتن اول باید تامین زمین بشه بعد تشکیل پرنده بدن ۳ سال گذشت ما مردم مستاجر بلاتکیف موندیم پس کی میخوان تامین زمین و مسکن بسازن به ما مردم بدبخت مستاجر تحویل بدن خواهشاا رسانه ها از مسولان مربوطه پیگیر بشین بداد ما برسن زیر بار گرونی مسکن مستاجری لح شدیم خواهشاا پیگیری کنید ممنونم

  • یاسر ارسالی در

    من صاب خانم افغانی بود خیلی اذیت می‌کرد
    بچهاشم بیشتر، کرایه خیلی زیاد میگرفت
    نصبت به خانها های اطراف ، وقتی متوجه شدم بهش گفتم، گفت شما ایرانی ها بهم رحم نمی‌کنید اونوقت من به شما رحم کنم ، دولت شما اینهمه زمین موقوفه داره برای امام رضا کاخ درست کرده
    ولی همین مردم مستعجر مشهد یه زمین کوچک بدن مردم نجات پیدا کنن نمیدن بخیل هستن
    از من چه توقع داری

  • ناشناس ارسالی در

    عالیه باید عین سپرده های مردم ی
    که نصف تورم سالانه را درنظر بگیرند چون اینها هم با افزایش ارزش ملک خود سود می‌برند وهم ماهانه اجاره میگیرن درحالی که در سپرده ارزش پول مردم کم میشود

  • ناشناس ارسالی در

    خواهش میکنم مانع افزایش اجاره بها بشید ن میدونم چطوری اما یه راه حلی پیدا کنید که قدرت اجاره یه خونه رو داشته باشیم ...پن اه برخدا😔

  • ناشناس ارسالی در

    ..بزرگان عزیز کشور عاجزانه خواهش میکنم بیشتر به فکر راه حلی برای ارزانی مسکن و اجاره بهای خانه ها باشید ..چون خونه خری دن و ساختن خیلی سخته ..ممنون

  • ناشناس ارسالی در

    خودشون قیمت ساخت رو بالا میبره از مالیات گرفته تا ناظر تا شهرداری و نظام مهندسی. ...حالا با این همه توضیح واضحات جناب کار شناس ،این اطلاعات رو همه افراد جامعه دار ن بنظرت افراد مسول ندارن؟!

  • پرویز نظری ارسالی در

    خدا لعنت کنه اون کسی که پشت پرده گرانی رهن اجاره بهاست خدا کنه جوری خاری خودشو زن بچش بیوفته بگه الله اکبر حقمه

  • ناشناس ارسالی در

    هروقت دولت در هر کاری دستوری عمل کزد. مو فق نشد

  • ناشناس ارسالی در

    تورم .ساعتی .واقعا .چیکار باید کرد .وقتی یکی یک واحد آپارتمان اجاره میده .از اجا ره اون .جای دیگه رو اجاره کرده .و خرج پن ج نفر رو میده .چیکار باید کند

  • ناشناس ارسالی در

    من یک واحد اجاره دادم .خودم یک واحد .جای دیگری اجاره کردم .وجدان خودم .میگه باید .حواسم به مستاجر باشه .وقتی سقف تعیین م یکنین ..قطعا شکست خورده میشه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها