|
کدخبر: 317322 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز

برای رونق صادرات پول ملی را ضعیف می کنیم!

همایش راهبردهای توسعه صنعتی با تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در محل دانشگاه خاتم تهران برگزار شد.

اقتصاد برای رونق صادرات پول ملی را ضعیف می کنیم!

همایش راهبردهای توسعه صنعتی محورهای مهمی دارد، از جمله ارزیابی تحقق سیاست های ملی و همچنین راهبردهای ارزی برای توسعه صادرات کشور است.

مجید قاسمی، رئیس انجمن هیئت‌های علمی ایران، در حاشیۀ برگزاری این نشست اظهار کرد: راهبردهای توسعه به دلایل مختلف اجتناب‌ناپذیر بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخورداری است.

قاسمی گفت: غفلت جدی در راهبردهای توسعه صنعتی کشور را شاهد بودیم و نیازمند همکاری نخبگان هستیم. تاکنون نتوانسته‌ایم راهبرد های سیاست کلی توسعه‌های صنعتی را در کشور ایجاد کنیم.

وی افزود: بررسی اسناد بالادستی در راهبردهای توسعه صنعتی نقش بسیار مهمی دارد و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. تامین شرایط و فعال‌سازی همۀ امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به‌منظور توسعۀ کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی، ارزش و اهمیت  است.

قاسمی عنوان کرد: «ما مجبوریم روزانه پول ملی را ضعیف کنیم تا صادرات را تقویت کنیم. چرا اقتصاد ما باید به نفت بستگی داشته باشد. باید حمایت‌های همه جانبه هدفمندی از صادرات کالا و خدمات به‌تناسب ارزش‌افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم صورت گیرد. همچنین باید زیرساخت‌های لازم برای گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت فراهم شود.

وی افزود:  افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز باید صورت گیرد. اهمیت صنعت نفت و گاز نقش بزرگی در کشور دارد و باید به عنوان صنعت مادر شناخته شود.

لایحه برنامه هفتم، برای صنعت و معدن سر فصل ندارد

در ادامه، عزت‌الله اکبری تالار پشتی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: : لایحه برنامه هفتم، اصلا برای صنعت و معدن سرفصل ندارد و ما تلاش کردیم و در کمیسیون نظراتی ارائه دادیم تا بتوانیم از صنایع و معادن دفاع کنیم.

وی گفت: ما نقص بزرگی در کشور داریم. انتظار داریم طراحی توسعه کشور را سازمان برنامه‌وبودجه انجام دهد. این نکته را هم باید گفت که همیشه منابع کمتر از هزینه است و این سازمان نمی تواند چنین منابعی را ایجاد کند. سازمان برنامه‌وبودجه با چنین ساختاری پاسخ گو نخواهد بود.

اکبری تالار پشتی ادامه داد: ما باید بدانیم اقتصاد ما تولید محور است یا خدمات محور؟ به نظر بنده هر ۲ در کشور برقرار است و نقش مهمی دارد. در بحث تولید و صادرات باید عرض کنم که  ۵۴ درصد صادرات ما خام و نیمه خام است.

وی گفت: اگر هماهنگی‌های قوی در دولت صورت گیرد، قطعا جز رونق سرمایه‌گذاری، همه مدیران دولتی نیز عملکرد مطلوب‌تری خواهند داشت و پیشرفت اقتصاد کشور هموارتر خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها