|
کدخبر: 182953

سوددهی خوب بورس تا پایان سال

آقابزرگی، مدیر عامل شرکت سبدگردان نیکان گفت: در مورد افزایش سرمایه برخی شرکت ها از جمله شستا باید گفت، تحلیل گزارش توجیهی افزایش سرمایه بسیار اهمیت دارد.

فردین آقابزرگی، مدیر عامل شرکت سبدگردان نیکان به روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و گفت: صحبت‌های مطرح شده در خصوص معاملات بورس، تلاش در جهت  بازگشت اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه و ورود نقدینگی‌ به این بازار است، در این زمینه به نظر می رسد به دلیل هموار بودن شرایط انسجام و اقتدار در دولت جدید این هدف قابل دسترس باشد.

وی اظهار داشت: در این میان به دلیل افت قابل توجه سطح عمومی قیمت ها و ریزش زیاد شاخص بورس در چند ماه گذشته، هم اکنون شاهد استقبال سرمایه‌گذاران از ورود سرمایه‌هایشان به بورس با هدف کسب بازدهی معقول از این بازار هستیم.

این فعال بازار سرمایه به توصیف معاملات بورس در دو بخش متمایز پرداخت و گفت: نخستین موضوع مربوط به آن دسته از شرکت‌هایی است که به دلیل اصلاح قیمت و وضعیت عملکرد سود و زیان مناسب، کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند و دسته دوم مربوط به  شرکت هایی می شود که به دلیل گره معاملاتی و حجم مبنا همچنان بیش از ارزش ذاتی خود در حال معامله اند و موجب کندی حرکت مثبت بازار شده اند.

مدیر عامل شرکت سبدگردان نیکان با تاکید بر اینکه باید انعطاف لازم برای گره‌گشایی از این گروه نمادها نشان داده شود، افزود: در غیراینصورت به مرور زمان ناهمگونی در بین سهام حاضر در بازار نمایان می شود که این موضوع ضمن ایجاد خدشه به جریان طبیعی معاملات در شرکت های گروه اول، ضریب نقد شوندگی بازار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

پیش بینی معاملات بورس در روزهای آینده

وی روند معاملات بورس در روزهای آینده را مورد پیش بینی قرار داد و تاکید کرد: براساس بررسی و پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص متغیرهای مهم و اثر گذار بر وضعیت اقتصادی کشور مانند تورم، رشد اقتصادی و درآمدهای نفتی، نرخ های جهانی نفت و کامودیتی، تغیرات نرخ ارزها و سایر عوامل اثر گذار اقتصادی سیاسی خارجی و داخلی، می توان روند صعودی و جریان مثبت شاخص کل بورس‌ها را برای این بازار متصور بود.

آقابزرگی به میزان کسب بازدهی بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: امکان کسب بازدهی از بازار سرمایه به میزان سال‌های ۹۸ و ۹۹ که به ترتیب حدود ۱۸۷ و ۱۵۵ درصد بودند، بعید است اما تا پایان سال ۱۴۰۰ با فرض عدم تغییر اساسی در قیمت ارزها، ورود ریسک های پیش بینی نشده از جمله تغییرات سیاسی و منطقه ای، انتظار رشد شاخص کل  با مقیاسی معادل درصد کسری بودجه عمومی دولت که می تواند منشاء قابل اتکایی برای محاسبه تورم باشد، کسب بازدهی شاخص کل بورس حداکثر تا ۴۰-۵۰ درصد منطقی خواهد بود.

مدیر عامل شرکت سبدگردان نیکان به افزایش سرمایه شستا و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره و تاکید کرد: در مورد افزایش سرمایه برخی شرکت ها از جمله شستا باید گفت، تحلیل گزارش توجیهی افزایش سرمایه بسیار اهمیت دارد و چنانچه منابع حاصل از افزایش سرمایه در راستای بهبود کیفیت سود وافزایش آن باشد این فرایند موجب افزایش قیمت سهام خواهد شد و در مقابل در صورت نداشتن برنامه اقتصادی در شرکت، افزایش سرمایه به تنهایی نمی تواند دلیلی برای رشد قیمت سهام شرکت باشد.

منبع: سنا

ارسال نظر