|
کدخبر: 145014

برنده اقتصادی کرونا مشخص شد

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به آمار عملکرد اقتصادی کشورها در صادرات و واردات محصولات مقابله با کرونا در سال ۲۰۲۰ پرداخته است.

 در سال گذشته میلادی، بخش مهمی از اقتصاد جهان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و به این ترتیب میزان کل تجارت در سال ۲۰۲۰، حدودا ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد. با این وجود در حوزه اقلام پزشکی و محصولات مرتبط با کرونا، میزان تجارت با رشدی ۱۶ درصدی همراه شد و به بیش از ۱۱۳۰ میلیارد دلار رسید. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در نیمه نخست سال ۲۰۲۰، واردات محصولات محافظت از صورت در سراسر جهان حدود ۹۰ درصد افزایش یافت و تنها تجارت ماسک، بیش از ۶ برابر رشد کرد. اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد که با سهم ۵۶ درصدی از کل بازار ماسک جهان، اصلی‌ترین صادرکننده این محصول در سراسر جهان بوده است.البته چین برای تولید این میزان ماسک نیاز به واردات الیاف نساجی داشته و در این مدت واردات خود در این مواد اولیه را سه برابر افزایش داده است. در میان مهم‌ترین واردکنندگان اقلام پزشکی برای مقابله با کرونا نیز ایالات متحده امریکا در نیمه نخست سال گذشته میلادی با بیش از ۳۶ میلیارد دلار رتبه نخست را در اختیار داشته است و چین با بیش از ۵۴ میلیارد دلار صادرات، اصلی‌ترین تامین‌کننده اقلام مقابله با کرونا در این مدت بوده است. میزان صادرات مرتبط با کرونا از سوی چین در ماه‌های ابتدایی سال گذشته میلادی، بیش از ۲۰۷ درصد رشد داشته است.در میان ۱۰ صادرکننده اصلی اقلام مربوط به کرونا، پس از چین، امریکا با صادرات ۲۳ میلیارد دلاری قرار گرفته و آلمان، هلند، مکزیک، ژاپن و بلژیک در رده‌های بعدی هستند. در میان صادرکنندگان برتر، تنها چین در این حوزه رشد قابل توجه ۲۰۷ درصدی داشته و سایر کشورها یا مانند سال‌های قبل در این حوزه کالا فروخته‌اند یا حتی به دلیل افزایش نیاز داخلی، کاهش صادرات نیز داشته‌اند.

در میان ۱۰ واردکننده عمده اقلام مربوط به کرونا نیز پس از امریکا، آلمان با واردات بیش از ۱۶ میلیارد دلاری در رده دوم قرار گرفته و پس از آن، چین، فرانسه، ژاپن، هلند، انگلیس، ایتالیان و کانادا قرار دارند. بر خلاف وضعیت صادرکنندگان، در حوزه واردات افزایش تقاضا در همه کشورها مشهود بوده و فرانسه با افزایش بیش از ۶۱ درصدی واردات در این حوزه، بالاترین رکورد را به خود اختصاص داده است.

 

منبع: بهار

ارسال نظر