|
کدخبر: 108123

هم‌ افزایی در مدیریت بحران و امداد از مسیر تبادل تجارب

بردیا امیرتیموری-دبیر برگزاری نمایشگاه مدیریت بحران، پدافند غیرعامل، امداد و نجات

از قرن بیست میلادی ادبیات کار و توسعه در دنیا تغییر کرد؛ از سویی کارگران بنگاه‌های اقتصادی جایگاهی فراتر از نیروی کار پیدا کردند و بسیاری از مجموعه‌های موفق دنیا از کارکنان خود به‌عنوان سرمایه‌های انسانی یاد کرده و در جهت ارتقای سطح ایمنی و بهداشت و سلامت آنها برآمدند و از طرف دیگر مفهوم توسعه پایدار جایگزین نگاه صرف تولیدی شد. با تغییرات ایجاد شده در این مفاهیم اصلاحاتی اساسی در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ تولیدی دنیا به‌وجود آمد، نگاه بنگاه‌ها از افزایش سودآوری صرف به توسعه پایدار و حفظ سلامت، ایمنی و بهداشت کارکنان خود و حفاظت موثر از محیط‌زیست تغییر کرد.

امیرتیموری

خوشبختانه از سال‌های قبل شاهد ورود مفهوم HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) به بخش صنعت و معدن کشور بوده‌ایم و هر بنگاهی براساس تجارب شخصی سعی در بهبود و ارتقا شاخص‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیستی داشته است و بسیاری از مجموعه‌های فعال کشور نیز در این سال‌ها موفقیت قابل توجهی در زمینه ارتقا شاخص‌های بیان شده به‌دست آورده‌اند. در این شرایط ایجاد فضایی برای تبادل این تجارب و اطلاعات میان شرکت‌های داخلی و بین‌المللی کمکی قابل توجه در ارتقا سطح استانداردهای ایمنی و بهداشت موجود و افزایش آمادگی و توان مجموعه‌های تولیدی برای مدیریت شرایط بحران است.

توجه به موضوعات عنوان شده بر آن شدیم تا نخستین نمایشگاه ملی و بین‌المللی و نشست تخصصی« مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و امداد و نجات » با تمرکز بر نمایش توان واحدهای HSE صنایع و معادن کشور، امکانات و توانایی‌های‌ مجموعه‌ها، در استان کرمان که قطب معدن و صنایع معدنی کشور است برگزار شود. با این امید که تبادل تجارب میان بنگاه‌های تولیدی با یکدیگر و نهاد‌های دولتی و عمومی کشور به هم‌افزایی موثر در ارتقا توانمدی فعلی این گروه‌ها بینجامد.

از آنجاییکه شیوع ویروس کرونا در چند ماه گذشته بر اغلب فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی دنیا و ایران اثرگذار شده، بخشی از این نمایشگاه به نحوه مقابله شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی کشور با مقابله با شیوع این ویروس و در عین حال حفظ بهره‌وری و ارتقا سطح تولید می‌پردازد و به‌طور قطع تبادل تجارب چند ماه گذشته شرکت‌ها در این زمینه‌ها به نتایج موثری در ارتقا کنترل شیوع بیماری در محیط کار در عین حفظ توان واحدهای تولیدی و خدماتی منجر خواهد شد.

در این رویداد دست آوردهای بومی‌سازی شده و دانش‌بنیان شرکت‌ها در حوزه‌های مرتبط و معرفی و تبادل نظر و انتقال تجربیات، اقدامات عملیاتی شرکت‌ها در جهت استمرار تولید یا خدمت‌رسانی در شرایط بحران با حضور واحدهای HSE، حمل‌ونقل، مدیریت بحران و سایر واحدهای مرتبط (معاونت تولید و بهره‌برداری) معرفی و کارگاه‌های آموزشی تخصصی با عناوین مختلف در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شدکه می‌تواند در جهت حل بحران‌های آتی کشور در اندازه ی خود موثر باشد.

امیدوارم نخستین دوره این رویداد زمینه ساز این امر باشد تا بتوانیم در آینده با توجه به موقعیت استان کرمان موثرترین رویداد نمایشگاهی کشور در حوزه مدیریت بحران، پدافند غیر عامل، امداد و نجات و HSE تبدیل کنیم و سال به سال بر غنای آن بیافزاییم.

 


 

نویسنده: بردیا امیرتیموری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها