|
کدخبر: 309395 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

نگاهی به کارنامه جادوگر بلژیکی/ هازارد بهترین وینگر قرن است؟

ادن هازارد طی یک تصمیم غافلگیرکننده و عجیب، از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. در این گزارش مروری بر کارنامه فوتبالی این ستاره تکنیکی و بزرگ داشتیم.

ورزش نگاهی به کارنامه جادوگر بلژیکی/ هازارد بهترین وینگر قرن است؟

سکانس پایانی نابغه بلژیکی به تلخ ترین شکل ممکن به انتها رسید. استعداد بزرگی که با یک تصمیم ناصواب، دوران فوتبالی خود را خیلی زود به پایان برد. ادن هازارد طی تصمیمی غافلگیرکننده و در سن ۳۲ سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا به این ترتیب هواداران خود را با شوکی عمیق مواجه کند. در این گزارش شما را با بخشی از دوران فوتبالی این ستاره بزرگ و تکنیکی آشنا می کنیم.

ادن هازارد بازیکن فوتبال بلژیکی است که در تاریخ ۷ ژانویه ۱۹۹۱ متولد شد. او به عنوان یک وینگر تکنیکی و ریزنقش مطرح است و از بهترین بازیکنان نسل خود در این پست به شمار می‌رود. هازارد مسیر حرفه‌ای خود را در باشگاه لیل فرانسه آغاز کرد و در این باشگاه فرانسوی خود را به عنوان یک استعداد نوظهور معرفی کرد. او تا زمان انتقالش به باشگاه چلسی در سال ۲۰۱۲ جوان اول فوتبال فرانسه بود.

در طی دوران حضورش در چلسی، هازارد افتخارات متعددی از جمله قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، جام حذفی (FA cup) ولیگ اروپا را به دست آورد. نمایش‌های برجسته او باعث شد تیم‌های بزرگی مثل رئال مادرید علاقه‌مند به جذب او شوند و در تابستان ۲۰۱۹، هازارد به باشگاه رئال مادرید در یک معامله بزرگ منتقل شد.

ادن-هازارد

ادن-هازارد1

کارنامه‌ای سراسر افتخار

همچنین در تیم ملی بلژیک، هازارد در چندین رقابت بین‌المللی از جمله جام جهانی ۲۰۱۴ و یورو ۲۰۱۶ و جام جهانی ۲۰۱۸ شرکت کرده است. به باور بسیارانی، ادن هازارد بهترین بازیکن جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود و این جایزه از او دریغ شد. او به دلیل مهارت‌های فردی برتر و توانایی در دریبل زدن و گلزنی، برجسته است.

هازارد در رئال مادرید با مصدومیت های زیادی دست و پنجه نرم کرد و موفق به تکرار نمایش های دیدنی خود در چلسی نشد. این آسیب دیدگی های متعدد سرانجام منجر به جدایی از رئال و درنهایت بازنشستگی وی شد.

میراث پسر جادویی استمفوردبریج مشخص شد و خیلی نیاز به توضیح ندارد. شاید نمایش خیره کننده او با لباس تیم ملی بلژیک برابر تیم ملی برزیل، تنها معرف قابلیت ها و بزرگی او باشد. هازارد در آن مسابقه یک تنه برابر ستاره های پرشمار برزیل درخشید و تکنیک و قابلیت های خود به نمایش گذاشت.

ادن-هازارد2

شاهزاده استمفوردبریج تکرارنشدنی است؟

با نگاهی به آمار و رکوردهای این بازیکن در چلسی متوجه استعداد بزرگ او می شویم. هازارد به عنوان بازیکن سال چلسی در سه فصل متوالی، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ انتخاب شد. این جایزه بهترین بازیکن تیم را در طول فصل مشخص می‌کند.

ادن در سال ۲۰۱۵ جایزه بازیکن سال فوتبال جهانی فورفور را کسب کرد. این جایزه توسط انجمن بازیکنان فوتبال جهانی اهدا می‌شود و بهترین بازیکن سال را تشخیص می‌دهد.

در سال ۲۰۱۵، هازارد برنده جام طلای کفش طلای جهانی شد. این جایزه بهترین بازیکن جهان را بر اساس عملکرد و گلزنی در مسابقات بین‌المللی تشخیص می‌دهد.

هازارد در سال ۲۰۱۸، به عنوان یکی از بهترین بازیکنان جام جهانی FIFA انتخاب شد و جایزه برنزی را از آن خود کرد. ضمن اینکه هازارد با چلسی در فصل‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و ۲۰۱۶-۲۰۱۷ جام لیگ انگلیس را به دست آورد.

ادن هازارد یکی از تنها چهار بازیکن تاریخ لیگ برتر است که در یک فصل ۱۵+ گل زده و ۱۵+ پاس گل داده است.

فصل ۲۰۱۸-۱۹ - ادن هازارد (۱۶ گل، ۱۵ پاس گل)

فصل ۰۳-۲۰۰۲ - تیری آنری (۲۴ گل، ۲۰ پاس گل)

فصل ۱۹۹۴-۹۵ - متیو لو تیسیه (۱۹ گل، ۱۵ پاس گل)

فصل ۱۹۹۲-۹۳ - اریک کانتونا (۱۵ گل، ۱۶ پاس گل)

هازارد-و-مورینیو

تمجید آقای خاص از پسر جادویی

از فصل ۲۰۰۶/۰۷ تا اکنون نیز تنها دو بازیکن توانستند به چنین آماری در ۵ لیگ معتبر اروپایی برسند (هازارد و مسی). هرگاه هازارد در استمفورد بریج موفق به گلزنی شد، چلسی آن بازی را واگذار نکرد. یعنی چلسی طی ۴۰ بازی در خانه که با گلزنی ادن همراه شد، به هیچ تیمی نباخت.

ژوزه مورینیو درباره او طی فصل ۱۵-۲۰۱۴ گفت: «من فکر می‌کنم مردمی که در این کشور عاشق فوتبال هستند، عاشق ادن هازارد هم باید باشند. به باور من در بازی‌های زیادی که توسط مدافعان رقیب به او آسیب وارد می‌شود و داوران هم از او محافظت نمی‌کنند، شاید روزی برسد که ادن هازارد را نداشته باشیم.»

بسیاری از بازیکنان بزرگ جهان فوتبال نظیر کیلیان امباپه پس از اعلام بازنشستگی هازارد، برای او پست های زیبا و احساسی گذاشتند.

پسر محبوب بریج، طی انجام ۳۵۲ بازی برای چلسی، موفق به زدن ۱۱۰ گل شد و ۹۲ پاس گل نیز برای هم تیمی های خود مهیا کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها