|
کدخبر: 175590

دور باطل روز جهانی نمایشگاه‌ها!

امید فدایی - فعال و کارشناس نمایشگاهی

وارد خرداد که می شویم دوباره تب و تاب روز جهانی نمایشگاه ها همه فعالان این صنعت را فرا می گیرد. همه در تدارک برگزاری مراسم و انتشار عکس های مربوط با این روز هستند. دوری باطل که بدون هیچ بهره و فایده ای تنها به یک مراسم چند ساعته و سخنرانی های تکراری ختم خواهد شد. به عقیده نگارنده تنها بهره این روز دیدار و گردهمایی بزرگان این صنعت است.

امیدفدایی

پیشنهاد ثبت یک روز بنام روز جهانی نمایشگاه ها در تقویم که توسط استاد مدرس صورت گرفت می توانست جایگاه صنعت نمایشگاهی ما را ارتقا دهد اما دریغ که طی این چند سالی که این گردهمایی برگزار می شود هیچ بهره ای از این فرصت نصیب صنعت نمایشگاهی ایران نشده است.

به نظرم خود سازمان های بزرگ نمایشگاهی دنیا از جمله bie و ufi نیز به طور جدی به این موضوع نگاه نمی کنند و هر سال یک روز در ماه ژوئن را بنام روز جهانی نمایشگاه اعلام می کنند که اگر روال به همین منوال پیش برود شاید سال آینده روز جهانی نمایشگاهها وارد ماه ( مه) شود.

 اگر نگاهی به انتخاب روز جهانی نمایشگاه از سال ۲۰۱۶ تا به امروز بیاندازیم متوجه می شویم که روز ثابتی برای بزرگداشت این روز وجود نداشته (سال ۲۰۱۶ - ۸ ژوئن / سال ۲۰۱۷ -۷ ژوئن / سال ۲۰۱۸- ۶ ژوئن / سال ۲۰۱۹- ۵ ژوئن / سال ۲۰۲۰- ۳ ژوئن و سال ۲۰۲۱ – ۲ ژوئن ) حالا بر چه اساسی این روز جابجا می شود مشخص نیست!

شاید اهمیت این روز بعد از پایان پاندمی کرونا در سراسر دنیا بیشتر شود. امروزه نزدیک به دوسال است که صنعت نمایشگاهی در دنیا با چالشی جدی روبرو شده است. چالشی که حتی در تصور فعالان این صنعت نمگنجید و شاید تلنگری جدی برای فعالان این صنعت بود که باید بفکر روش های نوین و یک نوع پوست اندازی دراین صنعت باشند و خودشان را به روز کنند.

متاسفانه ما هنوز یک تشکل قدرتمند که توانایی تصمیم سازی در این صنعت در کشور داشته باشد نداریم. هنوز متصدی و تصمیم گیر اصلی این صنعت در کشور مشخص نیست و با توجه به شیوع ویروس کرونا و به وجود آمدن محدودیت ها نیز یک مشکل دیگر برای برنامه ریزی و برگزاری نمایشگاه ها در کشور بوجود آمد و بنوعی شرکت ها و برگزارکنندگان را دچار سردرگمی کرد و باعث تصمیم گیری های احساسی در این زمینه شده است.

 در زمینه شبکه ها و گروه های اجتماعی نیز نتوانستیم موفق عمل کنیم و عملا گروه های تخصصی در قسمت های مختلف عملا به گروه های تبریک و تسلیت تبدیل شده اند و دریغ از یک بحث تخصصی و عملی!!! .

خوشبختانه با توجه به شروع واکسیناسیون سراسری این امید وجود دارد که صنعت نمایشگاهی در جهان و ایران جان دوباره ای گرفته و به روزهای اوج خود باز گردد. بنظرم اگرچه کرونا باعث بوجود آمدن مشکلات و آسیب های فراوانی در بخش های مختلف شد اما از طرفی موجب شد تا ما در کلیه بخش ها متوجه کمبودها و نواقص شویم و خودمان را بیشتر برای شرایطی مشابه آماده کنیم.

یکی از رویدادهای بزرگ پیش رو بحث برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ دبی است که با یک سال تاخیر از مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد که فرصت بزرگی برای صنعت نمایشگاهی کشور برای خودنمایی هر چه بیشتر در این رویداد وجود دارد.

پیشاپیش فرا رسیدن روز جهانی نمایشگاه ها را به کلیه فعالان و دست اندرکاران این صنعت بخصوص آقای دکتر مدرس بانی و بنیان گذار این رویداد در تقویم جهانی تبریک می گویم و برای این صنعت تاثیرگذار روزهای پر رونق و موفقی آرزودارم.

نویسنده: امید فدایی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها