|
کدخبر: 174217 سهیل فرزین

اختصاصی گسترش نیوز:

نخستین شهر هوشمند نمایشگاهی ایران افتتاح می شود

زمانی گفت: با کاهش اثرات ویروس کرونا صنعت نمایشگاهی در سال جاری به روزهای رونق خود باز خواهد گشت.

اقتصاد نخستین شهر هوشمند نمایشگاهی ایران افتتاح می شود

نشست خبری مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران صبح امروز شنبه اول خرداد ماه ۱۴۰۰ در محل تالار اصفهان شرکت سهامی نمایشگاه ها برگزار شد.

زمانی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: صنعت نمایشگاهی صنعت بزرگی است. امیدواریم اهمیت ویژه ای که برای صنعت نمایشگاهی وجود داشت مجدداً به این عرصه بازگردد تا بتوانیم آنچه که در شأن این صنعت عظیم است به نمایش بگذاریم. صنعت نمایشگاهی در راستای بیماری کرونا بیشترین ضربه را متحمل شد و سال گذشته بالغ بر ۲۴۰ میلیارد دلار خسارت به این صنعت وارد شد و در کنار آن دو میلیون و ۴۰۰ هزار شغل از دست رفت. این نکته را نباید فراموش کرد که صنعت نمایشگاهی می تواند بزرگترین صنعت در اشتغال زایی باشد.

وی افزود: اگر این صنعت بتواند برنامه های پیش بینی شده را به درستی عملیاتی کند در اقتصاد و تجارت نقش واقعی خود را بازی خواهد کرد. ما بر این باوریم که چراغ صنعت نمایشگاهی به عنوان ویترین اقتصاد کشور همواره باید روشن باشد چرا که روشن شدن چراغ صنعت نمایشگاهی یعنی روشن ماندن صادرات غیرنفتی، اشتغال و تجارت کشور.

نشست-خبری-حسن-زمانی-1

اهداف صنعت نمایشگاهی در سال جاری

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران همچنین گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری به کمک بخش خصوصی فعال در این حوزه به اهداف صنعت نمایشگاهی که برگزاری ۱۰۰ رویداد داخلی، ۷۰۰ رویداد در سطح کشور و حدود ۲۰ الی ۵۰ رویداد خارجی است دست پیدا کنیم.

زمانی در ادامه با اشاره به برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در مهر ماه سال جاری، گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بزرگترین المپیک نمایشگاهی جهان را که در کشور امارات برگزار می شود را پیش رو داریم. لازم به ذکر است که کشور ما حضور فعالی در این اکسپو خواهد داشت و پاویون ما یکی از زیباترین پاووین های این مجموعه خواهد بود. ما در صددیم تا تمام ظرفیت ها و توانمندی های ایران را در مدت ۶ ماه برگزاری این رویداد در معرض دید ۲۵ میلیون بازدیدکننده که قرار است از این اکسپو دیدن کنند قرار دهیم. ما در این راستا اقدامات خوبی را انجام داده ایم و ارتباطات سازنده ای نیز با کشور های مختلف برقرار کرده ایم.

زمانی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری چند رویداد خارجی، اشاره کرد: به زودی نمایشگاه بزرگ ارمنستان را در پیش خواهیم داشت. برای اولین بار این رویداد به صورت ویژه برگزار خواهد شد. شرکت در نمایشگاه های سوریه، اربیل عراق، روسیه و آلمان نیز در اولویت های بعدی ما قرار دارد. بعد از مدیریت و کنترل شیوع ویروس کرونا با قدرت در این رویدادها شرکت خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در ادامه بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی تاکید کرد و گفت: یکی از اصلی ترین سیاست های ما استفاده از ظرفیت این بخش به عنوان یکی از بال های اصلی برگزاری رویدادها در تمام مدت فعالیت صنعت نمایشگاهی است.

وی همچنین گفت: یکی از سیاست های شرکت سهامی نمایشگاه ها این است که اجازه ندهد کسانی که صاحب تجربه و تخصص در حوزه صنعت نمایشگاهی هستند از این حوزه خارج شوند. برنامه ریزی ما بر این است که با تمام توان از تجربه کسانی که در سال های گذشته در این صنعت حضور داشته اند به نحو احسن استفاده کنیم. از طرفی در صددیم تا با برگزاری دوره های آموزشی ارتباط این صنعت با دانشگاه را هم برقرار کنیم. در همین راستا با برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز تفاهم نامه هایی را منعقد کرده ایم.

روز جهانی نمایشگاه ها

زمانی در ادامه به روز جهانی نمایشگاه ها اشاره کرد و گفت: ما در صددیم تا در مراسمی که به مناسبت همین روز در سایت تهران برگزار خواهد شد تمام فعالان و افرادی که به نحوی با صنعت نمایشگاهی در ارتباط هستند را گرد هم جمع کنیم. متاسفانه صنعت نمایشگاهی برای بسیاری از افراد ناشناخته است. برخی از افراد، صنعت نمایشگاهی را با مکان های بسیار کوچک مقایسه می کنند. ما باید نشان دهیم که جایگاه واقعی صنعت نمایشگاهی کجاست. این وظیفه بزرگی است که امروزه بر گردن ما و تمام فعالان این حوزه قرار دارد. سیاست ما حمایت از صنعت داخلی است. با برگزاری رویدادها در کشور ۱۵۰ رسته کاری در کنار نمایشگاه ها فعال می شوند. امیدواریم این مهم با همکاری تمام فعالان صنعت نمایشگاهی در حوزه های دولتی و خصوصی به تحقق بپیوندد.

شهر هوشمند نمایشگاهی

مدیرعامل سایت نمایشگاهی تهران در پایان سخنان خود در این جلسه اظهار داشت: به زودی فاز اول شهر هوشمند نمایشگاهی راه اندازی خواهد شد. امیدواریم این اقدام نیز در خدمت بیشتر به این صنعت بزرگ به کار گرفته شود.

نشست-روزنمایشگاه

به بخش خصوصی اعتماد کنید

گفتنی است در این جلسه علی ابراهیم زاده، دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی نیز در سخنانی گفت: سال گذشته در حوزه صنعت نمایشگاهی آسیب های جدی به برگزارکنندگان نمایشگاهی وارد شد اما با تمام این مشکلات سعی بر این بود که در حفظ نیروها موفق عمل کنیم. در همین راستا موفق شدیم چند رویداد را نیز اواخر سال گذشته برگزار کنیم. ظرفیت های نمایشگاهی در کشور بسیار بالا است. اگر بتوانیم ساز و کاری ایجاد کنیم که این ظرفیت ها را بهتر بشناسیم جهش بلندی در صنعت نمایشگاهی خواهیم داشت.

وی افزود: بخش خصوصی فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی احتیاج دارد که مورد توجه قرار بگیرد. متولیان باید به این بخش اعتماد کنند. بخش خصوصی در راستای تحقق اهداف صنعت نمایشگاهی در کنار دولت خواهد بود.

دو خواسته مهم فعالان نمایشگاهی

محمد مسعودی، عضو هیات‌رئیسه انجمن شرکت‌ های نمایشگاه‌ های بین‌ المللی ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: دو موضوع در صنعت نمایشگاهی باید مورد توجه قرار بگیرد. در بعضی از کسب و کارها مانند بیمه و گردشگری، صنعتی دیده نمی شود اما به عنوان صنعت شناخته شده اند. متاسفانه صنعت نمایشگاهی هنوز در کشور ما به عنوان صنعت شناخته نشده است. از آنجا که صنعت نمایشگاهی با تمام صنایع در ارتباط است باید به عنوان صنعت به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: موضوع دیگری نیز که باید در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد این است که صنعت نمایشگاهی در ایران متولی مشخص و ثابتی ندارد. چرا که شاهد بودیم با توجه به اینکه ستاد مقابله با کرونا مجوز برگزاری رویدادها را صادر کرده بود مسئولان استانی با برگزاری نمایشگاه ها در برخی استان ها مخالفت کردند.

شروع دوباره صنعت نمایشگاهی با اقتدار و توان کامل

در ادامه جلسه صالح سپاسدار عضو هیات مدیره انجمن غرفه سازان نیز در سخنانی گفت: غرفه سازی همیشه به عنوان یکی از ارکان اصلی در کنار نمایشگاه ها بوده و امیدواریم با اقتدار و توان کامل شروع دوباره ای در صنعت نمایشگاهی داشته باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها