|
کدخبر: 174866 سهیل فرزین

برگزارکننده نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز تشریح کرد:

نمایشگاه ها، ظرفیتی برای رونق صادرات

جلالی گفت: متاسفانه برگزارکنندگان نمایشگاهی عملا نتوانستند که استقلال عملیاتی پیدا کنند.

نمایشگاه نمایشگاه ها، ظرفیتی برای رونق صادرات

با توجه به اهمیت رهایی از وابستگی ایران به درآمدهای نفتی و سیاست جایگزینی صادرات غیرنفتی برای تامین ارز مورد نیاز کشور از طریق تشویق صنایع داخلی به تولید و صادرات کالاها به دیگر کشورها نمایشگاه ها و به عبارتی صنعت نمایشگاهی به عنوان یکی از کانال های معرفی کالاهای تولیدی و انتقال فناوری در دنیا، می تواند نقش بسیار موثری در فرآیند توسعه صادرات غیرنفتی ایفا کند. با افزایش صادرات (با شرط تسهیل فعالیت های تجاری توسط دولت) و همچنین افزایش ارزآوری به کشور وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود خواهد رفت. در این میان نباید از اهمیت صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادها غافل بود. بهره برداری اصولی و مدیریت شده از فرصت ایده آل نمایشگاه ها و رعایت نکات اصولی و علمی می تواند موجب ایجاد یک جهش عظیم در گسترش صادرات غیرنفتی و توسعه اقتصادی کشور و رهایی از اقتصاد تک محصولی شود.

حال سوالی که پیش می آید این است که تا چه اندازه توانسته ایم از ظرفیت بالقوه این صنعت در توسعه و ارتقای اقتصاد و تولید کشور استفاده کنیم؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را عبدالکریم جلالی فعال و برگزارکننده نمایشگاهی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

عبدالکریم جلالی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: به عقیده من در حال حاضر حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد از ۱۰۰درصد ظرفیت صنعت نمایشگاهی که می توانست کمک حال بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه کشور شود استفاده شده است.

عبدالکریم-جلالی

وی افزود: برای افزایش این میزان ما نیاز به خروج از فضای سیاست های دست و پا گیر دولتی داریم. صنعت نمایشگاهی نسبت به دیگر صنایع کشور تفاوت هایی دارد. بیشتر صنایع وقتی که قصد همکاری با بازار داخلی را دارند با محدودیت های عدیده روبرو می شوند. هنگامی که وارد حوزه صادرات می شوند نیز با مشکلات و محدودیت های دست و پا گیر و ممنوعیت های موقت یا دائمی صادرات روبرو می شوند. اما از آنجا که نمایشگاه ها یک ابزار خدماتی هستند هم امکان ایجاد فرصت های صادراتی برای کشور را فراهم می کند و هم در بحث انتقال تکنولوژی فرصت هایی را به وجود می آورد.

استقلال گمشده صنعت نمایشگاهی

این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه افزود: این صنعت می تواند در توسعه مناطق و مراکز تجاری داخلی و همچنین در رونق اشتغال نیز تاثیر گذار باشد. یکی از افتخارات صنعت نمایشگاهی این است که حدود ۹۸ درصد از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی توسط بخش خصوصی انجام می شود. اما در بخش حاکمیتی هنوز اعتمادی به این حوزه نشده و بخش خصوصی هنوز نتوانسته به درستی نقش خود را ایفا کند. با در نظر نگرفتن محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیر تحریم ها بر صنعت نمایشگاهی، این حجم از تعداد برگزاری رویدادها در سال های اخیر، برگزارکنندگان همواره توانسته اند در دورترین نقاط دنیا اقدام به برگزاری رویدادها کنند و یک نقش آفرینی و فعالیت اقتصادی را انجام دهند.

جلالی افزود: برگزارکنندگان با برگزاری نمایشگاه ها در کشور و همکاری با شرکت نمایشگاه های استان ها به توسعه فعالیت های یک شرکت تولیدی کمک شایان توجهی می کنند. اما متاسفانه برگزارکنندگان عملا نتوانستند که یک استقلال عملیاتی پیدا کنند.

وابستگی صنعت نمایشگاهی به دو حوزه

وی با بیان اینکه این وابستگی ها به دو گونه هستند، تصریح کرد: بخشی از این وابستگی ها به وابستگی این فعالان نمایشگاهی به بخشنامه ها و سیاست گذاری های کلان کشور است. دومین مورد نیز به سیاست های منطقه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی باز می گردد. سیاست های مقامات ارشد دولتی و حاکمیتی در استان های مختلف نیز می تواند ثبات فعالیت فعالان نمایشگاهی را دستخوش دغدغه و نگرانی کند.

مدیرعامل شرکت نمانگر در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی در یک فعالیت اقتصادی ثبات وجود نداشته باشد کاهش توسعه و عدم برنامه ریزی برای آینده را به دنبال خواهد داشت. بنابراین با توجه به اینکه صنعت نمایشگاهی در ذات خود می تواند موتور محرک برای توسعه باشد اما به همین دلایل از توسعه داخلی نیز جا می ماند.

 این برگزارکننده نمایشگاهی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: صنعت نمایشگاهی ما در داخل کشور هم از تجربه کافی برخوردار است و هم به بالندگی رسیده است و تقریبا به روز است. در خصوص کیفیت برگزاری رویدادها می توان مدعی بود که مشکل خاصی وجود ندارد و بیشتر مشکلات موجود به زیرساخت ها مربوط است.

ارسال نظر