|
کدخبر: 174408 سهیل فرزین

دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی در گفتگو با گشترش نیوز مطرح کرد:

مهم ترین خواسته فعالان صنعت نمایشگاهی از دولت آینده

ابراهیم زاده گفت: متاسفانه حوزه نمایشگاه به عنوان صنعت شناخته شده نیست و فعالان این بخش از مزیت های صنعتی بودن برخوردار نیستند.

نمایشگاه مهم ترین خواسته فعالان صنعت نمایشگاهی از دولت آینده

بدون شک انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مهم ترین اتفاق سیاسی کشور تاثیر به سزایی بر فعالیت تمام بازارها و فعالان تجاری و اقتصادی کشور خواهد داشت. روی کار آمدن دولت جدید با ورود اندیشه ها و تفکرات جدید به اقتصاد و سیاست کشور موجب تغییر در روند فعالیت بازارهای اقتصادی و تجاری کشور می شود. در این میان صنعت نمایشگاهی نیز از این تغییر بی نصیب نخواهد ماند.

اما مهم ترین خواسته ای که فعالان صنعت نمایشگاهی از دولت آینده دارند چیست و دولت جدید حل کدام یک از چالش های کنونی فعالان این حوزه را باید در اولویت قرار دهد؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با علی ابراهیم زاده، دبیر انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

علی ابراهیم زاده در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: با توجه به شرایط پیش رو در سال جاری نیز با تنش هایی در حوزه برگزاری رویدادها روبرو خواهیم بود. اما به نظر می رسد با حضور آقای زمانی به عنوان مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها و آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا شرایط نسبت به سال قبل بهتر خواهد شد و ما شاهد برگزاری عناوین نمایشگاهی بیشتر با کیفیت بالاتر خواهیم بود.

علی-ابراهیم-زاده

درس بزرگ کرونا به فعالان صنعت نمایشگاهی

وی در ادامه با اشاره به شرایطی که کرونا برای برگزاری رویدادها ایجاد کرد، گفت: تجربه سال قبل به ما آموخت که رویدادهای نمایشگاهی را به صورت تخصصی برگزار کنیم و از بازدیدکننده عام دوری کنیم و به سمت تکنولوژی های پیشرفته برگزاری رویدادها بر طبق استانداردهای بین المللی حرکت کنیم. شیوع کرونا و تبعات آن نوید بسیار خوبی برای ما و آزمون خوبی برای تخصصی شدن رویدادها بود.

دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی در ادامه گفت: صنعت نمایشگاهی در آستانه تاثیر گرفتن از دو سیگنال بسیار مهم است. برجام و واکسیناسیون کرونا دو عاملی است که تاثیر مستقیمی بر وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی دارد. قطعا اگر شیوع ویروس کرونا با اتمام واکسیناسیون مدیریت شود و از طرف دیگر با احیای مجدد برجام شرکت های خارجی در نمایشگاه های داخلی ما حضور پیدا کنند و فعالان صنعت نمایشگاهی کشور نیز در رویدادهای خارجی حاضر شوند کسب و کار نمایشگاهی رونق بیشتری خواهد گرفت.

ابراهیم زاده تصریح کرد: هنگامی که ما در رویدادهای خود از عنوان بین المللی استفاده می کنیم مخاطب ما و مشارکت کنندگان توقع دارند که در نمایشگاه تعدادی از شرکت های خارجی نیز حضور داشته باشند. با حضور شرکت های خارجی در رویدادها ما به دو دستاورد مهم می رسیم. اولین مورد آشنایی با تکنولوژی ها و دستاوردهای بخش خارجی است و دومین مورد نیز ایجاد شرایطی برای مشارکت شرکت های ایرانی و خارجی برای انجام برخی پروژه های داخلی و بین المللی است.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر صنعت نمایشگاهی

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال جاری اشاره کرد: فعالان صنعت نمایشگاهی از دولت آینده انتظاراتی دارد که مهم ترین آن ها به رسمیت شناختن نمایشگاه ها به عنوان صنعت است. متاسفانه این عرصه به عنوان صنعت شناخته شده نیست و فعالان این بخش از مزیت های صنعتی بودن برخوردار نیستند. فعالان این حوزه بر این باورند که نقش دولت در این حوزه باید بیشتر به سمت سیاستگذاری و نقشه راه معطوف باشد و فضای نمایشگاهی، حوزه اجرا و برنامه ریزی های بلند مدت به بخش خصوصی واگذار شود. فعالان این حوزه خواستار همسویی سازمان های مختلف با صنعت نمایشگاهی و بخش خصوصی فعال در این حوزه هستند. ما امیدواریم که فضای بیشتر و امکانات بهتری به بخش خصوصی فعال در صنعت نمایشگاهی اختصاص داده شود تا ما بتوانیم سهم بیشتری از ظرفیت های این صنعت بزرگ کسب کنیم.

دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی در ادامه به گستره سایت های نمایشگاهی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. به عقیده من برخی از استان های کشور با توجه به ظرفیت تولید و خدماتی که دارند و همچنین همجواری با کشور های همسایه به سایت های نمایشگاهی احتیاج دارند اما وجود سایت های نمایشگاهی و برگزاری رویدادها در برخی استان ها توجیه اقتصادی ندارد.

حضور پررنگ ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

ابراهیم زاده در ادامه صحبت های خود به برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در مهر ماه سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: به عقیده من با توجه به اینکه در این دوره، مدت زمان بیشتری به منظور برنامه ریزی جهت حضور هرچه فعال ایران در این رویداد بین المللی در نظر گرفته شده است ما می توانیم نسبت به دوره های قبلی، بهره برداری بهتری از فرصت حضور ایران در اکسپو داشته باشیم. اکسپو ۲۰۲۰ در کشور امارات برگزار خواهد شد و نزدیکی این کشور به کشور ما و قرابتی که ما با کشورهای عربی داریم فرصتی است تا ما با استفاده از آن حضور پررنگ و موفقیت آمیزی در اکسپوی دوبی داشته باشیم. با توجه به جلسات مستمر و تخصصی که شرکت سهامی نمایشگاه ها پیرامون این موضوع برگزار می کند و همچنین تشکیل کمیته های تخصصی، می توان به حضور ایران در اکسپوی دوبی امیدوار بود.

دبیر انجمن برگزار کنندگان نمایشگاهی در پایان اظهار داشت: مسئله ای که نباید فراموش کنیم بازنگری در استانداردهای نمایشگاهی است. باید با استفاده از فناوری های نوین برگزاری رویدادها را وارد فاز جدیدی کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها