|
کدخبر: 174634 سهیل فرزین

عضو هیئت رییسه انجمن غرفه سازان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

چرا غرفه سازان نمایشگاهی ورشکسته شدند؟

سپاسدار گفت: بدون شک حمایت بخش دولتی از فعالان بخش خصوصی عرصه نمایشگاهی می تواند موجب ایجاد انرژی مضاعف جهت بازسازی صنعت نمایشگاه و در نتیجه اقتصاد کشور ایجاد کند.

نمایشگاه چرا غرفه سازان نمایشگاهی ورشکسته شدند؟

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی و بلاتکلیفی بلند مدت فعالیت ‌های نمایشگاهی موجب شد تا فعالان این حوزه مخصوصا بخش غرفه سازی با چالش‌ های فراوانی روبرو شوند. با بررسی آثار شیوع کرونا در جامعه و همچنین صنعت نمایشگاهی به این نتیجه می‌رسیم که شیوع این ویروس بیشترین تأثیر را بر معاش و وضعیت اقتصادی کارگران بخش غرفه سازی گذاشته است. چالشی که پس از شیوع ویروس کرونا در حوزه غرفه سازی به وجود آمد، خروج افراد با سابقه و متخصص از این بخش بود. آمارهای غیر رسمی البته نشان می‌دهد که پس از شیوع ویروس کرونا و تاثیر مخرب آن بر صنعت نمایشگاهی بیش از نیمی از فعالان این عرصه به طور کامل مشاغل قبلی خود در عرصه غرفه سازی را رها کرده و به کسب و کارهای دوم و سوم از قبیل ساخت دکوراسیون منازل، کابینت سازی و... روی آورده اند.

اما شرط گذر از شرایط بحرانی کنونی در صنعت نمایشگاهی که ویترین اقتصاد کشور به حساب می آید، چیست؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با صالح سپاسدار عضو هیئت رییسه انجمن غرفه سازان ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

صالح سپاسدار در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی در ایران نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر در دنیا دچار مصیبت شیوع ویروس کرونا شده است، گفت: بر اساس شعار اتحادیه جهانی نمایشگاه ها قطعا یکی از راهکارهای بازسازی اقتصاد بهره برداری از نمایشگاه ها و رویدادهای بازرگانی و صنعتی تخصصی است. شکل گیری نمایشگاه، موجب خواهد شد تا بازارها برای آینده خود شکل بهتری بگیرند. امیدواریم بتوانیم با همیاری،‌ تدبیر و اقتدار فعالان صنعت نمایشگاهی شاکله اصلی صنایع را به واسطه برگزاری رویدادها شکل دهیم و بتوانیم در آینده ای نزدیک به اوج صنایع مرتبط با نمایشگاه ها نزدیک شویم.

صالح-سپاسدار

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر صنعت نمایشگاهی

وی در ادامه صحبت های خود به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور در خرداد ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: به طور حتم در شرایط بحرانی مدیران متفکر سازمان ها به نحوی عمل می کنند که فشار بر یک بخش متمرکز نباشد. به نحوی می توان گفت که فشار وارده را به بخش های مختلف پخش می کنند تا از این طریق بتوانند از وارد آمدن آسیب جدی به یک بخش سازمان ممانعت کند. در نتیجه ما از دولت آینده انتظار داریم که به همین نحو فشارهای وارده به اقتصاد کشور، میان بخش ها و سازمان های مختلف تقسیم شود تا به واسطه یک کار گروهی و همیاری تمامی فعالان صنعت نمایشگاهی بتوانیم از بحران های موجود گذر کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن غرفه سازان همچنین گفت: بدون شک حمایت بخش دولتی از فعالان بخش خصوصی عرصه نمایشگاهی می تواند موجب ایجاد انرژی مضاعف جهت بازسازی صنعت نمایشگاه و در نتیجه اقتصاد کشور باشد.

وضعیت صنعت نمایشگاهی پس از احیای برجام

وی همچنین به احتمال رفع تحریم ها وبازگشت دوباره به برجام اشاره کرد و گفت: به همان میزان که اتفاقات سیاسی بر اقتصاد و صنایع مختلف تاثیر می گذارد بر صنعت نمایشگاهی نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. نمایشگاه ها به واسطه هویت بین المللی بودن خود ارتباط به ارتباط میان اقتصاد و صنایع مختلف (نه دولت ها) نیاز دارد. چرا که این بخش می تواند به واسطه ایجاد ارتباط اقتصادی مناسب، جریان تکنولوژی و علم را ایجاد کند تا اقتصادها بتوانند از آن بهره مند شوند.

سپاسدار در بخش دیگری از صحبت های خود به تاثیر کرونا بر حوزه غرفه سازی نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: آمار دقیقی از میزان تاثیر مخرب شیوع این ویروس بر غرفه سازی موجود نیست. اما این فاجعه نه تنها بر صنعت غرفه سازی ایران بلکه بر صنایع مرتبط با صنعت نمایشگاهی جهان تاثیر منفی و مخرب داشت. قطعا صنایع مرتبط با غرفه سازی درکشور ما که بیش از ۵هزار شغل را شامل می شود از شیوع این ویروس آسیب دیدند.

عضو هیات مدیره انجمن غرفه سازان افزود: برخی از این مشاغل تغییر ماهیت دادند. بدون شک برای بهره برداری مجدد از توان این افراد باید فرصت بیشتری برای گذر از این بحران ایجاد کرد و به فعالان این حوزه فرصت داد تا بتوانند خود را بازسازی کرده و نقش قبلی را ایفا کنند.

روز جهانی نمایشگاه ها؛ بهره برداری از تفکرات نوین

سپاسدار در بخش پایانی صحبت های خود به در پیش بودن روز جهانی نمایشگاه ها اشاره کرد و گفت: نمایشگاه بر اساس طبیعت واقعی خود به معنای جمع آوری افراد توانمند و صنایع، گرد یکدیگر است. حال نمایشگاه ها به عنوان ماکت یک صنعت در قالب روز جهانی نمایشگاه ها و در شکل یک دیدار دوستانه با هدف ارتقا کیفیت صنعت نمایشگاهی در دنیا برگزار می شود. این هم افزایی، مذاکره و همیاری فعالان این عرصه با یکدیگر می تواند انرژی خوبی برای آینده این صنعت ایجاد کند. قطعا دولت هم با صرف انرژی بیشتر از این روز به عنوان یک بهانه برای همفکری با فعالان این صنعت بهره برداری خواهند کرد.

ارسال نظر