|
کدخبر: 42687

در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی صنعت فولاد ایران رقم خواهد خورد:

کشف و رفع ضعف‌های صنعت فولاد امکان پذیر می‌شود

توقف چرخه تولید در کشور نه‌تنها برای اقتصاد کشور سودآور نیست بلکه ادامه آن باعث فلج شدن واحد تولیدی می‌شود.

گسترش نیوز: در یک دهه گذشته، برای بومی‌سازی صنعت فولاد تلاش زیادی شد و در همین زمینه، فعالان حوزه فولاد نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با رویکرد ارائه فرصت‌های بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی را برگزار خواهند کرد.

IMIDRO-FOLAD.jpg

برخی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بر این باورند که برگزاری چنین نمایشگاهی این فرصت را به‌تولیدکنندگان داخلی می‌دهد که علاوه‌بر رسمیت بخشیدن به فعالیت خود، آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

اراده بومی‌سازی در صنعت فولاد

در این زمینه، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران اظهار کرد: به‌نظر من مهم‌تر از برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، ایجاد اراده برای بومی‌سازی صنعت فولاد در کشور است. یکی از اهداف شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه این است که دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط که در سال‌های اخیر با جدیت تلاش کردند اما کمتر دیده شدند، به نمایش گذاشته شود.

وی بااشاره به لزوم حمایت از فعالیت و کار شرکت‌های کوچک و متوسط، بیان کرد: اگر شرکت‌های داخلی با هم همراه شوند می‌توانند بخش قابل توجهی از نیازهای داخلی شرکت‌های فولادی را در زمینه تجهیزات بر دوش بکشند. بدون تردید جشنواره‌های ملی فولاد می‌توانند در معرفی شرکت‌ها، چهره‌ها و معرفی نخبگان صنعتی کشور، بسیار تاثیرگذار باشند.

این فعال اقتصادی درباره کارکردهای برگزاری این نمایشگاه، افزود: در سایه این نمایشگاه می‌توان عارضه‌ها و ضعف‌هایی که فعالان حوزه فولاد با آن درگیر هستند را شناسایی و برای رفع آنها تلاش کرد. علاوه‌بر این، برخی از شرکت‌ها در کشور خدمات خوبی ارائه می‌کنند اما به‌دلایلی هنوز نتوانسته‌اند آنگونه که شایسته است در کشور معرفی شوند. وقتی صاحب صنعت در این نمایشگاه حاضر می‌شود، مشکلات خود را در آنجا با شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، مطرح می‌کند و این امکان برای رفع و حل مشکل ایجاد می‌شود.

باید قطعه‌سازان داخلی، بی‌نیاز از تولیدات کشورهای خارجی باشند

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، در ادامه بیان کرد: باید روزی را برای صنعت فولاد ترسیم کنیم که قطعه‌سازان داخلی، بی‌نیاز از تولیدات کشورهای خارجی باشند. یکی از خطرهایی که تحریم می‌تواند ما را تهدید کند این است که کارخانه بزرگی به‌دلیل نداشتن یک قطعه، کار و فعالیت خود را متوقف کند.

توقف چرخه تولید در کشور نه‌تنها برای اقتصاد کشور سودآور نیست بلکه ادامه آن باعث فلج شدن واحد تولیدی می‌شود. از این‌رو باید از تحریم‌ها به بهترین نحوه برای خودکفایی تولید داخلی بهره بگیریم چراکه حرکت در این مسیر علاوه‌بر مبارزه علیه تحریم‌ها، نوعی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

صنعت فولاد در کشور سناریوی نیم قرنی دارد

اکبریان در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت فولاد به بومی‌سازی نیاز دارد، بیان کرد: صنعت فولاد در کشور سناریوی نیم قرنی دارد. البته همچنان نیازمندیم بدانیم که شرکت‌های خارجی چگونه بازاریابی می‌کنند و ما نیز از روش‌های آنها برای توسعه بازارهای داخلی و خارجی بهره بگیریم.

وی در ادامه بابیان اینکه بومی‌سازی فقط شامل قطعه‌سازی نمی‌شود، افزود: باید ببینیم در شرایط فعلی، صنعت فولاد کشور به چه تجهیزاتی نیاز دارد. به‌عنوان مثال الکترود که در کارخانه‌های فولادی کاربرد ویژه دارد، از کشورهای خارجی تامین می‌شود. اعمال تحریم‌ها و احتمال وارد نشدن الکترود به کشور، تهدیدی بزرگ برای فعالان حوزه فولاد ایجاد کرده است. این احتمال وجود دارد که در ۲ یا ۳ ماه دیگر در کشور با کمبود الکترود در کشور روبه‌رو شویم. کمبود الکترود مساوی است با متوقف شدن روند ذوب در کشور.

بومی سازی یعنی جذب جوانان و دانشجویان تحصیلکرده در حوزه فولاد

این فعال اقتصادی، بابیان اینکه کارخانه تولید الکترود در کشور داریم که البته هنوز راه‌اندازی نشده، خاطرنشان کرد: باید روند تولید الکترود در کشور به‌حدی برسد که وابستگی ما به دیگر کشورها از بین برود. من گمان می‌کنم که بومی‌سازی به معنی جذب جوانان و دانشجویان تحصیلکرده در حوزه فولاد است. اگر این اقدام شود، نهایت کار مفید را در این عرصه برای کشور انجام داده‌ایم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، گفت: انجمن سنگ آهن ایران، نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران را تایید می‌کند و در این نمایشگاه حضور فعالی خواهد داشت.

منبع: روزگار معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها