|
کدخبر: 159344

چیلر چگونه کار می‌کند؟ اصول کار سیستم چیلر صنعتی

اگر تاسیسات شما از مایعات فرآیندی یا ماشین‌آلات سنگین تولید گرما استفاده می‌کند، برای خنک‌سازی فرآیندها و اجزای داخلی دستگاه به سیستم چیلر صنعتی نیاز خواهید داشت.

صنعت و معدن چیلر چگونه کار می‌کند؟ اصول کار سیستم چیلر صنعتی

اگر تاسیسات شما از مایعات فرآیندی یا ماشین‌آلات سنگین تولید گرما استفاده می‌کند، برای خنک‌سازی فرآیندها و اجزای داخلی دستگاه به سیستم چیلر صنعتی نیاز خواهید داشت. درک نحوه کارکرد چیلر صنعتی و شناخت انواع چیلرهای موجود به شما کمک می‌کند تا انتخاب مناسب برای نیازهای خنک‌کننده خود را انجام دهید.

چیلر چیست؟

در تعریف اینکه چیلر چیست باید اینگونه بیان کنیم که چیلر و علی الخصوص چیلر صنعتی یک سیستم تبرید است که برای کاهش دمای ماشین‌آلات، فضاهای صنعتی و پردازش مایعات از طریق حذف گرما از سیستم و انتقال آن به جای دیگری استفاده می‌شود. چیلرهای صنعتی برای تنظیم دما در چندین فرآیند صنعتی مانند قالب گیری تزریقی، آبکاری فلز، تولید میدان نفتی و فرآوری مواد غذایی ضروری هستند.

اصول کار

چیلرهای صنعتی بر اساس اصول زیر کار می‌کنند.

۱. تغییر فاز

یک خنک‌کننده مایع در اثر گرم شدن دچار تغییر فاز به گاز می‌شود و هنگامی که خنک‌کننده گازی فوق العاده خنک می‌شود، دوباره به حالت مایع متراکم می‌شود.

۲. جریان گرما

انرژی گرما همیشه از یک منطقه با غلظت بالا به یک منطقه با غلظت کمتر جریان می‌یابد.

۳. نقطه جوش

کاهش فشار روی مایعات باعث کاهش نقطه جوش و افزایش فشار باعث افزایش نقطه جوش آن می‌شود.

چیلر چگونه کار می‌کند؟

در اصل باید اذعان داشت چیلرها یکی از انواع تهویه هستند که از چهار جز اساسی تشکیل شده‌اند. اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و واحد انبساط. هر سیستم چیلر حاوی مبرد است. فرآیند با ورود یک مبرد کم فشار به اواپراتور شروع می‌شود. درون اواپراتور، مبرد گرم می‌شود و باعث می‌شود که تغییر فاز پیدا کند. مبرد گازی وارد کمپرسور می‌شود که فشار آن را افزایش می‌دهد. مبرد فشار قوی به کندانسور می‌رود که با استفاده از آب خنک‌کننده برج خنک‌کننده یا هوای اطراف، گرما را رد می‌کند و آن را به یک مایع فشار بالا تبدیل می‌کند. مبرد متراکم شده سپس به واحد انبساط می‌رود که دارای دریچه‌ای است که به عنوان دستگاه اندازه گیری برای محدود کردن جریان مبرد در سیستم عمل می‌کند. در نتیجه، این فشار مبرد را کاهش می‌دهد و روند خنک‌سازی را دوباره آغاز می‌کند. کل فرآیند به عنوان چرخه تبرید شناخته می‌شود.

چیلر ۲

انواع چیلرهای صنعتی

سه نوع اصلی چیلرهای صنعتی که امروزه استفاده می‌شوند چیلرهای خنک‌کننده هوا، چیلرهای خنک‌کننده با آب و چیلرهای جذبی هستند. انتخاب چیلر مناسب برای برنامه شما در صرفه جویی در هزینه‌ها، کاهش زمان خرابی و بهبود کارایی عملیاتی به شما کمک می‌کند.

چیلرهای خنک‌کننده با آب

چیلرهای خنک شده با آب از آب برج خنک‌کننده خارجی استفاده می‌کنند تا گرمای مبرد گازی موجود در کندانسور را قبل از تغییر فاز به مایع، رد کنند.

چیلرهای خنک‌کننده هوا

به جای آب خنک کننده، چیلرهای خنک‌کننده هوا از هوای محیط برای رد گرمای مبرد موجود در کندانسور استفاده می‌کنند.

چیلرهای کمپرسور بخار

در این نوع چیلرها از مبرد برای خنک‌سازی مایعات و فضاهای فرآیندی استفاده می‌شود. از کمپرسور به عنوان نیروی محرکه پمپاژ مبرد در اطراف سیستم استفاده می‌شود.

چیلرهای جذب بخار

چیلرهای جذب بخار فاقد کمپرسور در واحد هستند. در عوض، آنها از یک منبع حرارتی به عنوان مثال، انرژی خورشیدی یا گرمای هدر رفته برای هدایت مایع خنک‌کننده از طریق سیستم استفاده می‌کنند.

چیلر جذبی چگونه کار می‌کند؟

در چیلر جذبی فرآیند با خنک‌کننده مایع در اواپراتور شروع می‌شود و آن را به شکل گازی تبدیل می‌کند. خنک‌کننده گازی توسط جاذب غلیظ مانند لیتیوم بروماید یا آمونیاک، که توسط یک ژنراتور تهیه می‌شود، جذب می‌شود. محلول رقیق شده مایع خنک‌کننده را جذب می‌کند در حالی که گرما توسط آب خنک‌کننده جذب می‌شود.

محلول رقیق شده مایع خنک‌کننده و جاذب از طریق یک مبدل حرارتی به ژنراتوری که در آن گرم می‌شود، جریان می‌یابد. مایع خنک‌کننده از محلول بخار شده، متراکم شده و دوباره برای خنک‌سازی ارسال می‌شود. جاذب غلیظ شده نیز بازیافت می‌شود.

چیلرهای گریز از مرکز

چیلرهای سانتریفیوژ از اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و تنظیمات دستگاه انبساط معمول تشکیل شده‌اند اما دارای پروانه‌های چرخان اضافی هستند که مبرد را فشرده و به سیستم انتقال می‌دهند. آنها به ویژه برای عملیات خنک‌سازی در مقیاس متوسط ​​تا بزرگ (از ۱۵۰ تا ۶۰۰۰ تن تبرید) مفید هستند.

برج خنک کننده

برج خنک‌کننده واحد مبدل حرارتی بزرگی است که آب خنک‌کننده را برای از بین بردن گرما از مایع خنک کننده‌ای که برای خنک‌سازی ماشین‌آلات، پردازش مایعات یا ساختمان‌ها استفاده شده است، فراهم می‌کند. وقتی آب خنک‌کننده با هوا ملاقات می‌کند، قسمت کوچکی تبخیر می‌شود و دمای آن را کاهش می‌دهد. این به عنوان "خنک‌کننده تبخیری" شناخته می‌شود. معمولاً یافتن برج‌های خنک‌کننده که در نزدیکی آب مانند دریاچه‌ها و رودخانه‌ها قرار دارند، برای اطمینان از تأمین ثابت آب برای خنک‌سازی است. در بسیاری از شرایط، می‌توانید یک برج خنک‌کننده و خنک‌کننده را با هم جفت کنید تا برودت صنعتی کارآمدتر باشد.

موارد استفاده از چیلرهای صنعتی

از سیستم‌های چیلر صنعتی می‌توان برای عملیات خنک‌سازی در صنایع مختلف استفاده کرد. در زیر برخی از رایج‌ترین برنامه‌ها ذکر شده است:

فرآوری مواد غذایی

از چیلرهای صنعتی به طور گسترده‌ای در عملیات تولید و فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شود که به دقت بالایی در کنترل دما نیاز دارند. به عنوان مثال، از چیلرهای شراب‌سازی برای کنترل دما در هنگام تخمیر و ذخیره شراب استفاده می‌شود. چیلرهای نانوایی به خنک‌کننده میکسر، خنک‌کننده آب آشامیدنی و خنک‌کننده مخزن‌های مخمر کمک می‌کنند که همه از اجزای مهم نانوایی هستند.

چیلر ۳

قالب گیری تزریقی

قالب تزریق یک روش تولید انبوه برای ایجاد قطعات پلاستیکی با استفاده از دستگاه تزریق قالب، گلوله‌های ترموپلاستیک و قالب است. فرآیند و مذاب باید در حدود دمای دقیق حفظ شود تا از بروز مشکلاتی مانند ترک، تاب خوردگی و تنش‌های داخلی در محصول نهایی جلوگیری شود. چیلر قالب گیری تزریقی می‌تواند برای اطمینان از کیفیت مطلوب محصول، جریانی از مایعات فوق العاده سرد را برای خنک کردن قالب با سرعت ایده آل تأمین کند.

خنک‌کننده فضا

در کارخانه‌های تولیدی که از ماشین‌آلات سنگین استفاده شده از آنها گرمای زیادی تولید می‌شود، یک چیلر می‌تواند به جلوگیری از شدت دما در دفاتر و سایر فضاهای کاری کمک کند. آنها همچنین به صرفه جویی در هزینه‌های خرید سیستم‌های جداگانه HVAC برای خنک‌سازی کمک می‌کنند.

تعیین اندازه مناسب چیلر برای نیازهای شما

انتخاب چیلر با اندازه مناسب برای فرآیند کارآمد و مقرون به صرفه، ماشین‌آلات و خنک‌کننده فضا بسیار مهم است. کاربرد آسان اندازه اندازه گیری چیلرهای Cold Shot می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت ظرفیت، اندازه و اندازه چیلر خود را تعیین کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا پیشنهاد می‌توانید با شرکت سرماسازان جام‌جم تماس حاصل فرمایید:

۰۲۱۲۱۶۰۰

info@sarmasazan.co

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها