|
کدخبر: 158935

معاون وزیر صمت خبرداد؛

سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ۳۰۰ درصد افزایش یافت

معاون صنعتی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۱۱ ماه امسال بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ واحد راکد و نیمه تعطیل در کشور به چرخه تولید بازگشته‌اند.

صنعت و معدن سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ۳۰۰ درصد افزایش یافت

مهدی صادقی نیارکی روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه در مراسم تجلیل از صنعتگران و تولیدکنندگان استان اردبیل اظهار کرد: با فعال شدن این واحدهای صنعتی و تولیدی راکد در سال جهش تولید زمینه اشتغال ۹ هزار نفر فراهم آمده است.

وی به دو دغدغه و چالش کشور در سالجاری اشاره کرد و گفت: در کنار شیوع کرونا که مشکلات اقتصادی را در دنیا به وجود آورد، ما با تشدید تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی روبه‌رو شدیم که این تحریم‌ها آثار و تبعاتی را در معیشت مردم و تولید واحدهای صنعتی به همراه داشته است.

معاون صنعتی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با رهنمودهای مقام معظم رهبری سختکوشی مسئولان و حضور مردم در صحنه بسیاری از این مشکلات و دغدغه‌ها رفع شد ولی همچنان نگران تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی هستیم چرا که صاحبان این واحدها علاقمند به فعالیت اقتصادی در دو و سه شیفت هستند.

صادقی نیارکی گفت: آنهایی که فکر می‌کردند با تحریم ملت ایران را به زانو در می‌آورند امروز به زباله‌دان تاریخ سپرده شدند و ما ملتی افتخارآفرین هستیم که قطعا با پایمردی می‌توانیم خوداتکایی کشور را در بهترین شرایط رقم بزنیم.

وی مجموع پروانه‌های صادر شده را در ۱۰ ماهه امسال با رشد هشت درصدی اعلام کرد و افزود: بیش از پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی امسال در کشور به بهره‌برداری رسیده که با فعالیت این واحدها زمینه اشتغال ۱۰۷ هزار نفر از جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهیا شده است.

صادقی نیارکی میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را با یک جهش ۳۰۰ درصدی بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: ۲۸ طرح صنعتی امسال با ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده و تا پایان امسال تلاش می‌کنیم تا این سرمایه‌گذاری را تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

مسئول تولید کشور به جواز تأسیس صادر شده در ۱۰ ماهه امسال به تعداد ۳۱ هزار فقره اشاره کرد و گفت: در ۴۰ سال گذشته ۷۷ هزار جواز تأسیس در کشور صادر شده بود که تنها در سالجاری این تعداد به ۳۱ هزار مورد رسید.

وی رشد صد درصدی را در واگذاری زمین به صاحبان واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاران و جهش خوب در صدور پروانه بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: امسال در استان اردبیل نیز ۲۱۷ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده که یک رشد ۷۰ درصدی در مقایسه با سال قبل و جهش ۳۸ درصدی در حوزه اشتغال را به عینه مشاهده می‌کنیم.

صادقی نیارکی تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت را در این استان شش هزار و ۶۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: در سطح کشور موفق شدیم به تعداد یک‌هزار و ۴۰۰ واحد راکد را به چرخه فعالیت برگردانیم که این امر به اشتغالزایی ۹ هزار نفر منجر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: نهضت ساخت داخل از چند سال پیش در وزارت صمت شکل گرفته و در سه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در واردات مواد اولیه خارجی را شاهد بودیم و در ۹ ماهه امسال نیز به ارزش دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار طرح در قالب نهضت ساخت داخل افتتاح شده است.

صادقی نیارکی بیان کرد: در ۲۸ رشته فعالیت وزارت صمت ما در ۲۰ رشته با رشد مثبت یک تا ۴۰ درصدی تولید روبه‌رو هستیم که نمونه آن رشد ۴۰ درصدی لوازم خانگی، ۱۵ درصدی کامیون و دستگاه‌های کشاورزی و تولید قابل قبول سیمان، فولاد و آلومینیوم بوده است.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: ما بی‌نظیرترین تحریم‌های ظالمانه استکبار را در حال سپری کردن هستیم که در گذر از این شرایط سخت باید به رشد اقتصادی کشور امیدوار باشیم تا در کنار افزایش صادرات تا ۲۰ درصد، واردات در کشور به صورت صحیح سامان پیدا کند.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر آمار واردات از ۶۵ میلیارد دلار به کمتر از ۴۱ میلیارد دلار رسیده و امسال در ۱۰ ماهه ۳۰ میلیارد دلار واردات به کشور را شاهد بوده‌ایم.

صادقی نیارکی اظهار امیدواری کرد تا با تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی و تولیدی بتوانند در چند شیفت ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر