|
کدخبر: 179006

حسام گودرزی، نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز:

شورای شهر تهران زمینه ورود دهه شصتی ها به عرصه مدیریت

در کشورمان ایران، بسیاری از جوانان هنوز در ابتدایی‌ترین امور زندگی خود جا مانده‌اند و تفاوت دهه شصتی‌های ایران و متولدین مقارن آنها در دهه هشتاد میلادی در اروپا و امریکا، در این خصوص قابل قیاس نیست. در حالی که در کشورهای پیشرفته جوانان بسیاری در عرصه‌های عالی‌رتبه شغلی، مشغول نقش‌آفرینی و خدمت در کشور خود هستند، دهه شصتی‌ها در ایران به دنبال کار و شغل و یا در حال گذران اوقات با انجام کارهایی خارج حیطه علایق و توانایی‌های خود هستند.

سیاست شورای شهر تهران زمینه ورود دهه شصتی ها به عرصه مدیریت

این در صورتی است که جوامعی چون اتریش، فنلاند، کانادا، نیوزلند و... جوانان فراوانی را پرورش داده‌اند و مقدمات و امکان حضور آنها در عرصه‌های سیاست، فرهنگ، اقتصاد و هنر و علم را مهیا کرده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق نیروها و ظرفیت‌های بالقوه جوانان دهه شصتی در کشورمان در مسیرهای پر فراز و نشیب مملو از سنگلاخ، به تباهی کشیده می‌شوند و درصد بسیار معدودی از جمعیت حدود ۱۷ میلیون نفری دهه شصتی‌ها، توانسته‌اند از هفت‌خوان موانع برای دستیابی به جایگاه‌های مدیریتی بگذرند. اگر به رفع مشکلات کشورمان اهمیت می‌دهیم و آینده این سرزمین برایمان اولویت دارد، باید به این شاه‌کلید قفل مشکلات توجه کرد و منطقی آن است که مسیر رشد و تعالی نسل‌هایی که در انتظار اعتمادند راباز کنیم و دست از عدم اطمینان و انحصارطلبی بشوییم و پذیرای ایده‌های جدید و خلاقانه باشیم.

حسام-گودرزی

حسام گودرزی دبیر کل انجمن دهه شصتی‌های ایران و دبیر اجرایی انجمن غرفه سازان نمایشگاهی با این نگرش وارد کارزار انتخاباتی شورای اسلامی شهر تهران شده و قصد دارد که با تغییر نگاه مدیریتی و استفاده از ظرفیت دهه شصتی‌ها، جوانان را وارد عرصه‌های مدیریتی کند.

خبرنگار گسترش نیوز در همین راستا با وی به گفتگو نشسته که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

گودرزی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: به جرات می‌توان ادعا کرد که در چند سال گذشته میزان مشارکت جوانان مخصوصاً جوانان دهه شصتی در حوزه‌های مدیریتی کشور رقم صفر درصد بوده است. جوانان دهه شصتی با جمعیتی حدود ۱۷ میلیون نفر به میزان تقریباً یک درصد در حوزه مدیریت کلان جامعه نقش داشته‌اند. از همین رو دلیل اصلی حضور من در کارزار انتخابات شورای اسلامی شهر تهران این موضوع بوده که به عنوان یک دهه شصتی برای نقش‌آفرینی در ترسیم آینده جوانان این کشور اعلام آمادگی کنم.

جای خالی تصمیمات کارشناسی شده در مدیریت شهر

وی افزود: ما در شهر تهران با جمعیتی چند ده میلیونی برخی معضلات کلی داریم. متاسفانه این معضلات در ادوار گذشته شورای شهر بیشتر به صورت سیاسی مورد توجه قرار گرفته تا کارشناسی. به نظر می‌رسد در دوره‌های قبل بنا به مسائل مختلف افراد منتصب به جناح‌های سیاسی وارد این شورا شده و در حوزه‌های مختلف نیز عقیده‌ها و ایده‌های سیاسی را به کار گرفته‌اند و بحث‌های کارشناسی به صورت بسیار معدود صورت گرفته است.

این کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران در ادامه گفت: متاسفانه در دوره‌های گذشته شورای اسلامی شهر تهران به صورت بسیار محدود و معدود شاهد استفاده از ظرفیت نخبه‌های جوان شهر در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم. به عقیده من تغییرات در حوزه مدیریتی و نگاه به جوانان نخبه بسیار مهم است.

این فعال صنعت نمایشگاهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع فضای سبز در شهر تهران اشاره کرد و گفت: فضای سبز یکی از معضلات تمام شهروندان شهر تهران است. به عقیده من نگاه ما به موضوع فضای سبز حتماً باید تغییر کند. انسان در ذات خود به آرامش حاصل از وجود طبیعت در فضای زندگی خود نیازمند است. این موضوع مهم در فضای کنونی شهر تهران با این تراکم جمعیتی و ساختمان‌های سر به فلک کشیده به چالشی بزرگ تبدیل شده است. اما نباید فراموش کرد که برای این مشکل نیز راهکار وجود دارد. از همین رو به نظر می‌رسد موضوع باغ-بام‌ها Roof Garden)) از مباحثی است که باید در شورای شهر به آن پرداخته شود.

گودرزی افزود: امروزه بالای ۸۰ درصد از خانواده‌ها در شهر تهران در فضای آپارتمان‌نشینی زندگی می‌کنند و دچار محدودیت‌های آپارتمان‌نشینی هستند و از فضای سبز طبیعی که نسل ما و قبل از آن استفاده می‌کردند محروم هستند و به عبارتی می‌توان گفت که در یک قفس مجبور هستند که روز و شب خود را سپری کنند. از همین رو موضوع فضای سبز نیز حتماً یکی از اولویت‌ها خواهد بود.

چالش بزرگ مسکن جوانان

دبیر کل انجمن دهه شصتی‌های ایران در ادامه به موضوع مسکن جوانان اشاره کرد و گفت: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. نگاه ویژه به مسکن جوانان مخصوصاً دهه شصتی‌ها بسیار مهم است. حدود ۵ میلیون از تعداد نزدیک به ۱۷ میلیون دهه شصتی که ۲۱ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، مجرد هستند. ۵۰ درصد از مابقی این تعداد که متأهل هستند نیز فاقد فرزند هستند. یکی از دلایل مهمی که این افراد نسبت به فرزند آوری انگیزه‌ای ندارند موضوع مسکن است. با توجه به تورم‌های اخیر خانه‌دار شدن با کار کردن و حقوق گرفتن به امری محال تبدیل شده است. باید در خصوص این مشکل نیز راهکاری پیدا کرد. به عقیده من در این حوزه نیز می‌توان با نظر کارشناسان و کمک دولت به اجماع جمعی رسید و این چالش را نیز حل کرد.

لزوم ساماندهی زیست شبانه تهران

دبیر اجرایی انجمن غرفه سازان نمایشگاهی در پایان اظهار داشت: یکی از دیگر از چالش‌های بسیار مهمی که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد مبحث زیست شبانه است. ما امروزه در تهران مکان‌های غیررسمی مانند اندرزگو و سعادت‌آباد و غیره را برای زیست شبانه داریم. به عقیده من این اماکن باید ساماندهی شوند. به عبارتی مانند بسیاری از شهرهای دنیا باید فضاهای مشخصی را برای زیست شبانه در شهر تهران نیز ایجاد کنیم که امنیت در آن وجود داشته باشد و خانواده‌ها بتوانند از آن فضاها استفاده کنند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها