|
کدخبر: 316198 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

هزینه ایمنی ساختمان / آموزش همگانی در برابر زلزله اهمیت دارد

ایمنی در برابر زلزله، نکته بسیار مهمی است که تمام جامعه باید شیوه های مقابله با آن را داشته باشند.

اقتصاد هزینه ایمنی ساختمان / آموزش همگانی در برابر زلزله اهمیت دارد

روز ملی ایمنی دربرابر زلزله، بهانه ای شد تا کمی در ارتباط با ایمنی ساختمان ها، بیمارستان ها و مراکز خرید مهم پایتخت صحبت کنیم. همانطور که در جریان هستید، در تهران، ساختمان ناایمن کم نداریم و هرکدام مانند بمب ساعتی عمل می کنند که هر لحظه امکان ریزش آن ها وجود دارد. این نبود ایمنی به مقاومت ساختمان در برابر زلزله و همچنین آتش سوزی مربوط می شود. حادثه پلاسکو، شاید آغازی بود تا مدیران شهری به فکر ارتقای ایمنی ساختمان های ناایمن بی افتند و اقدامات لازم را نسبت به برطرف کردن خطرهای احتمالی انجام دهند.

ساختمان-ناایمن

حادثه پلاسکو یک زنگ خطر

بعد از حادثه پلاسکو، مسئولان شهری نسبت به پیدا کردن ساختمان های پرخطر تهران بررسی های لازم را انجام دادند و در نهایت به لیست بلندی از ۱۲۹ ساختمان رسیدند که ایمنی لازم در برابر زلزله و آتش سوزی را ندارند. جالب است بدانید که در میان این اسامی، نام بیمارستان ها هم دیده می شد. بیمارستان هایی که باید جان بیماران را نجات دهند، اکنون به مکانی تبدیل شده بودند که ممکن بود جان بسیاری را بگیرند.

فروردین ماه گذشته بود که مدیرعامل سازمان آتش‌‌‌نشانی شهرداری تهران از کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن پایتخت خبر داده و گفت که از ۱۲۹ ساختمانی که به لحاظ ایمنی در برابر حریق دچار نقصان عمده هستند، ۳۰ ساختمان ایمن‌‌‌سازی شده است. لازم به ذکر است که اخطارهایی به مالکان این ساختمان ها داده شد تا نسبت به ایمن سازی اقدام کنند. این اخطارها تا جایی پیش خواهد رفت که اگر بار دوم، مالک نسبت به اخطار بی توجه باشد، ساختمان پلمب خواهد شد.

ساختمان-ایمنی

جدول زیر نشان می دهد که اگر مالک ساختمانی بخواهد از نظر سیستم اعلام حریق، ساختمان خود را ایمن کند، چقدر باید هزینه کند. البته این هزینه ها بستگی به مدل و جنس سیستم هوشمند اعلام حریق دارد.

هزینه های ایمنی در برابر آتش سوزی

 

نام محصول

قیمت

فلاشر اعلام حریق ال ای دی

۱۹۷،۰۰۰

مرکز کنترل اعلام حریق

۴،۸۰۰،۰۰۰

دکتور حرارتی

۲۴۷،۰۰۰

آژیر چند صدا

۲۴۰،۰۰۰

آژیر و فلاشر اعلام حریق

۱،۳۸۰،۰۰۰

دکتور اعلام دود

۳۴۰،۰۰۰

 

آنطور که از جدول مشخص است، اگر مالک یک ساختمان ۱۰ طبقه، بخواهد از سیستم های اعلام حریق استفاده کند، قطعا باید در هر طبقه چند عدد و در هر واحد حداقل ۲ عدد از این سیستم های هوشمند استفاده کند. اما هزینه ایمن سازی هرچقدر که باشد ارزش آن را دارد که زودتر از آتش سوزی مطلع شد تا جان کسی گرفته نشود.

اما ایمنی در برابر زلزله را از ابتدای ساخت باید در نظر گرفت که پی های ساختمان به اندازه ای محکم باشند که در برابر زلزله هایی با ریشتر پایین مقاوم باشند. اما آموزش هایی هم نیاز است که اگر در ساختمان باشیم و زلزله رخ داد، چه اقداماتی انجام دهیم تا زنده بمانیم. زلزله و حوادث طبیعی خبر نمی دهند اما می توان با آموزش های لازم، اقداماتی را انجام داد تا ایمنی در برابر زلزله تامین باشد.

زلزله-ایمنی

 

برگزاری مانور مقابله با زلزله

گاهی در مدارس، مانورهای ایمنی در برابر زلزله انجام می شود و بچه ها از همان سن کودکی، یاد می گیرند که در مواجه با زلزله، چه اقداماتی را باید انجام داد. دانش آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل از جمله گروههای جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند. در این بین آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی این عزیزان در برابر زلزله در چرخه مدیریت بحران زلزله در کشور امری ضروری است. نیاز است با شبیه سازی صحنه های زلزله، به دانش آموزان یاد داده شود تا در مواقع بحران، چگونه می توانند جان خود و حتی دیگران را نجات دهند.

زلزله، هیچگاه خبر نمی کند و آحاد جامعه باید آماده باشند تا در هنگام زلزله بتوانند از خود و اطرافیان مراقبت کنند. همکاری سیستم مدیریت بحران، می تواند کمک بسیار بزرگی باشد تا مردم، اطلاعات لازم را از حوادث طبیعی داشته باشند.

مانور-زلزله۲

البته، چنین آموزه هایی نباید فقط به دانش آموزان ختم شود و والدین و افراد بزرگسال جامعه هم باید از این آموزش ها بهره کافی ببرند. از این رو، نیاز است تا با برگزاری مانورهای عمومی، این آموزش ها به سایر افراد جامعه هم داده شود. سایر کشورهای مدرن دنیا مانند ژاپن، این آموزه هارا هر چند ماه یک بار برای تمام اقشار جامعه می گذارند تا تمام مردم آگاهی لازم را نسبت به حوادث طبیعی داشته باشند.

مانور-زلزله

 

چند راهکار ساده

راهکارهای بسیاری وجود دارد تا بتوانید خود را دربرابر زلزله ایمن نگاه دارید. یکی از مهم ترین راهکارهای ایمنی در برابر زلزله این است که وسایل برقی سنگین مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و… در هنگام وقوع زلزله تکان می خورند و احتمال سقوط آن ها وجود دارد؛ بنابراین آن ها را باید در جای خود به دیوار محکم نمائید. مرحله بعدی این است که اصول کمک های اولیه را یاد بگیرید تا بعد از وقوع زلزله بتوانید به خود و دیگران در کمال خونسردی کمک کنید. خروجی های ساختمان خود را شناسایی کنید و از محل کپسول های اطفا حریق آگاه باشید. خراب بودن قفل درها ممکن است مانع خروج افراد و گیر افتادن آن ها در ساختمان شوند؛ بنابراین قفل درهای خروجی را حتما چک کنید. از خوابیدن در زیر وسایلی که احتمال سقوط آن ها بالاست از جمله لوستر، چراغ های سنگین، قفسه های کتاب، تابلوهای آویزان و… جدا خودداری کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها