|
کدخبر: 304075 امیرمحمد درویش

گفتگو گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

ایمنی بازار را باید یک آرزو دانست

صادقی گفت: بازار تهران ایمن نمی‌شود و حتما باید این بازار منتقل و همچنین به یک مرکز بزرگ تفریحی و تاریخی تبدیل شود.

جامعه ایمنی بازار را باید یک آرزو دانست

بحث ایمنی در شهرها، یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه مدیریت شهری و همچنین سازمان آتش نشانی قرار گیرد. البته که سایر ارگان‌ها نیز در بحث ایمن‌سازی ساختمان‌ها باید تمام توجه خود را داشته باشند. مدت زمان زیادی می‌شود که نام چند ساختمان پر خطر در لیست آتش نشانی و همچنین شورای شهر تهران دیده می‌شود. بعد از بررسی‌های طولانی، اخطارهایی برای مالکان این ساختمان‌ها فرستاده شد و عده‌ای با رعایت نکات ایمن سازی، اقدام به ایمن‌سازی ملک خود کردند.

اما عده‌ای دیگر از ساختمان‌ها نسبت به این اخطار بی‌توجه بودند که مقام قضایی، نسبت به پلمب ملک، اقدامات لازم را انجام داد. البته تمام این موارد ایمن‌سازی، صرفا در جهت مقاوم‌سازی ساختمان نیست، بلکه نکات ایمنی از نظر سازمان آتش نشانی مانند نصب سیستم هوشمند اطفاع حریق و همچین کپسول‌های خاموش‌کننده نیز باید رعایت شود.

تهران-بازار

بازار تهران یکی از این مکان‌هایی است که از نظر ایمنی مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد که این مکان، از نظر ایمنی و اقدامات آتش نشانی، دارای امنیت کامل نیست. همانطور که مشاهده کردید، انبار بازار تهران طعمه حریق شد و اگر لوازم مناسب آتش نشانی یا سیستم اطفاع حریق فعال بود، شاهد گستردگی حجم آتش نبودیم.

بازار تهران باید تبدیل به مرکز تفریحی و تاریخی شود

احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در خصوص بحث آتش سوزی و همچنین ایمنی بازار تهران گفت: بنده بارها به عنوان یک کارشناس، عرض کرده‌ام که بازار تهران ایمن نمی‌شود و حتما باید این بازار منتقل و همچنین به یک مرکز بزرگ تفریحی و تاریخی تبدیل شود.

صادقی ادامه داد: لازم به ذکر است که هر اقدامی برای ایمن‌سازی بازار تهران انجام دهیم، نتیجه نخواهد داد. ایمنی بازار تهران را می‌توان یک آرزوی بزرگ دانست که هیچ زمانی محقق نخواهد شد. علت اینکه چنین آرزویی محقق نمی‌شود این است که چنین اقدامی یک عزم و اراده جدی و ملی می‌خواهد و باید تمام ارکان نظام جلو بی‌آیند و یک اقدام اصولی را برای ایمن‌سازی بازار تهران انجام دهند.

احمد-صادقی

وی افزود: شورای شهر و همچنین شورای تامین، مصوبه‌های بسیاری را مبنی بر اینکه انبار‌ها و کارگاه‌های تولیدی باید منتقل شوند. در سال‌های ۹۰،۹۲،۹۵،۹۷ چنین اتفاقی افتاده است اما دوباره شاهد هستیم که این کارگاه‌ها به حالت قبل برگشته‌اند و مشغول فعالیت هستند. از سال ۹۷ به بعد دیگر الزامی نسبت به انتقال کارگاه‌ها و تولیدی‌ها نیست. چنین اقدامی رای دادگاه را می‌خواهد و از همکارانم در شورای شهر و همچنین آتش نشانی درخواست دارم که چنین موضوعی را پیگیری کنند و فضاها خالی شوند.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: متاسفانه باید گفت که در این انبارها، مواد خطرناک آتش زایی وجود دارد و خود این کارگاه‌ها هم از نظر ایمنی‌های لازم، استاندارد نیستند.

صادقی افزود: نکته دیگری که درباره بازار تهران وجود دارد، این است که در بازار تهران هزاران ملک وجود دارد که صاحب مشخصی ندارد و تعداد بسیاری از املاک موقوفه هستند. چنین چیزی، فرآیند نوسازی بازار تهران را تقریبا محال می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: به جهت بافت اوقافی بودن یا مشخص نبودن مالک هزاران قطعه در بازار تهران، امکان نوسازی وجود نخواهد داشت. چنین موضوعی را باید مد نظر قرار داد و این مسائل تنها مربوط به شهرداری تهران و وزارت کشور نیست و باید برای برطرف شدن مشکل این املاک، سیستم قضایی تعیین و تکلیف کند. بخشی از این زمین‌ها در بحث اوقاف، وقف عام است و بخش دیگری وقف خاص است و همچنین بخش دیگری، متولی خاص خود را دارد. به هر جهت بنده بعید می‌دانم که بحث فرایین نوسازی در این مجموعه به راحتی اتفاق بی‌افتد.

این عضو شورای شهر در ارتباط با اینکه چه راهکارهایی برای مقابله با پیش آمدن حادثه درنظر دارید گفت: بنده ۲ راهکار را برای جلوگیری از پیش آمدن بحران پیشنهاد می‌کنم. نخستین راهکار این است که انبارهای تولیدی مانند کیف، کفش، لباس و مواد شیمیایی، از نظر ایمنی باید مورد بررسی قرار گیرند. دوم اینکه یک سری فعالیت‌های خاص باید تعریف شود. قطعا در بازار تهران، وجود لوازم شیمیایی و لوازمی که تحریک‌کننده آتش است ممنوع شود. می‌شود لایحه چنین چیزی به شورای شهر آورده شود و در همین جا هم به تصویب اعضای شورا برسد.

کلام آخر

امید است، مالکان ساختمان‌های نا ایمن و همچنین مالکان بازار تهران، نسبت به ایمن‌سازی ملک خود، از نظر مقاومت ساختمان و همچنین نصب سیستم‌های اطفاع حریق و کپسول‌های آتش نشانی، جدیت بیشتری داشته باشند و به هشدار‌های شورای شهر تهران و همچنین سازمان آتش نشانی توجه کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها