|
کدخبر: 315923 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

کاهش صف در مقابل پمپ های بنزین / سوخت رسانی در استان های مرزی اختلال دارد

شواهد میدانی بیانگر این موضوع است که صف‌ها در مقابل پمپ‌های بنزین کاهش یافته و سوخت گیری به روال عادی برگشته است.

اقتصاد کاهش صف در مقابل پمپ های بنزین / سوخت رسانی در استان های مرزی اختلال دارد

جایگاه‌های سوخت کشور دیروز مورد حمله سایبری قرار گرفت و حدود ۷۰ درصد از پمپ‌بنزین ها، از مدار خارج شدند. ماجرایی که اسرائیل پشت پرده آن بود و مسئولیت این خرابکاری را بر عهده گفت. بعد از این ماجرا، صف‌های بسیار طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت ایجاد شد و مردم که از همه چیز بی خبر بودند، باید منتظر رفع مشکل می ماندند یا اینکه جایگاه را ترک می کردند.

جایگاه-سوخت

واکنش مسئولان در لحظات ابتدایی

این حمله سایبری، واکنش‌های متفاوتی از سوی مقامات مسئول کشور داشت و رئیس‌جمهور در همان لحظات ابتدایی، دستور داد این مشکل هرچه سریع تر برطرف شود. در همان لحظات ابتدایی بروز اختلال در شبکه‌های سوخت‌رسانی کشور، معاون وزیر نفت در پیامی اعلام کرد که در تلاش هستیم تا مشکل ایجاد شده در پمپ بنزین‌ها تا پایان امروز برطرف شود. جلیل سالاری معاون وزیر نفت اعلام کرد که به همکاران در مجاری عرضه اختیار داده‌ایم که فرایند آفلاین را انجام دهند و تیم‌های خودمان نیز در جایگاه‌ها حضور دارند تا فرآیند سوخت‌گیری با مشکل روبه‌رو نشود؛ بنابراین در ساعات آینده تقاضای ما از مردم این است که همکاری لازم را داشته باشند.

در ادامه، رئیس پلیس راهور کشور از مردم خواست که در مقابل جایگاه‌های سوخت دارای اختلال توقف نکنند که این عمل باعث ایجاد ترافیک خواهد شد. در ادامه، ماجرا تا جایی پیش رفت که ابراهیم رئیسی پیغامی را برای اوجی، وزیر نفت کشور ارسال کرد. رئیسی به وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی علت وقوع اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی، به نحو مقتضی نسبت به رفع فوری اختلال پیش آمده اقدام کند.

هک-سامانه سوخت

موضوع خرابکاری در شبکه سوخت‌رسانی ادامه پیدا کرد و به همین دلیل مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پیامی اعلام کرد که ۹۰درصد جایگاه‌های سوخت تا ساعاتی دیگر به مدار باز خواهند گشت. سالاری‌نسب از هموطنان درخواست کرد برای سوخت‌گیری حوصله به خرج دهند و تا چند ساعت آینده به جایگاه‌ها مراجعه نکنند.

اما امروز اعلام شد که فرایند سوخت رسانی به حالت عادی برگشته است و مردم می‌توانند به‌راحتی سوخت‌گیری کنند. در این راستا، با سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور گفت و گو کردیم و از او دربارۀ آخرین وضعیت شبکه سوخت‌رسانی کشور، جزئیاتی را جویا شدیم.

بازگشت به مدار، زمان بر خواهد بود

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه داران کشور، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: آمار دقیق به دستمان نرسیده و علت این امر این است که بازگشت جایگاه‌ها به مدار زمان زیادی را خواهد برد اما گزارش‌های میدانی و طبق بررسی‌های صورت گرفته، صف‌های خودرو در کلان‌شهرها در مقابل جایگاه‌ها کاهش پیدا کرده است.

نواز ادامه داد: عمده جایگاه‌هایی که همچنان مشکل فنی دارند، بیشتر در استان‌های مرزی هستند. البته تمام استان‌های مرزی با این مشکل روبه رو نیستند و فقط تعدادی از استان‌های مرزی با مشکل جایگاه‌های سوخت مواجه هستند.

رضا-نواز

وی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، روال سوخت‌رسانی به حالت عادی بازگشته است و مشکلی خاص در این حوزه وجود ندارد. همچنین باید به این موضوع اشاره کنم که هیچ مشکلی برای تامین سوخت وجود ندارد و با توجه به افزایش تقاضا با مشکلی در این حوزه عرضه مواجه نیستیم. وضعیت جایگاه‌ها مانند روال قبل بوده و سوخت‌گیری خودروها به حالت عادی برگشته است.

نواز  با بیان اینکه در تلاش هستیم امکان استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت در تمام جایگاه‌ها فراهم شود، گفت: پیشرفت خوبی در این حوزه نیز حاصل شده است و جایگاه‌ها در تهران و کلان‌شهرها با مشکل خاصی مواجه نیستند و پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی کل مشکل برطرف شود. تعدادی از نقاط مرزی کشور، مانند استان کرمان، سوخت‌رسانی با مشکل روبه رو شده است که تلاش برای حل این مسئله نیز ادامه دارد.

این مقام مسئول دربارۀ اینکه آیا ممکن است ماجرای خرابکاری و حمله سایبری دوباره در کشور اتفاق بیفتد یا خیر، گفت: باید اجازه بدهید بعد از پشت سر گذاشتن این بحران، دربارۀ این موضوع صحبت شود. درحال حاضر نمی‌توان دربارۀ آینده چیزی گفت.

کلام آخر

سال گذشته چنین اتفاقی برای شبکه سوخت‌رسانی کشور رخ داد که با گذشت زمان توانستند سیستم را دوباره به چرخه سوخت‌رسانی برگردانند اما باوجود آنکه این اتفاق در سال گذشته شاهد بودیم، امسال هم دوباره  هک سامانه‌های پمپ‌بنزین را تجربه کردیم. این سوال مطرح می‌شود که چرا باوجود تجربۀ چنین مسئله‌ای، جلوی عملیات خرابکاری گرفته نشد؟ امید است تا مسئولان کشور تدابیری را در نظر بگیرند تا دیگر شاهد این گونه مشکلات در کشور نباشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها