|
کدخبر: 316045 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

تاثیرات جنگ غزه بر بازار دلار و طلا / تصمیم این شخص سرنوشت ساز است!

با گذشت ۲ ماه از عملیات طوفان اقصی، گفته می‌شود که رژیم صهیونیستی روزانه ۱میلیارد دلار به دلیل جنگ ضرر مالی می کند.

اقتصاد تاثیرات جنگ غزه بر بازار دلار و طلا / تصمیم این شخص سرنوشت ساز است!

جنگ همواره تأثیر مستقیم بر اقتصاد کشورها داشته است. حتی دولت هایی که درگیر جنگ نبوده‌اند، اقتصادشان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. توقیف کشتی های تجاری و حامل سوخت در مرزهای مشترک و طرفین جنگ، یکی از دلایلی است که باعث می‌شود قیمت سوخت در بازار جهانی دستخوش تغییرات شود. در این میان، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، تاثیر چندانی بر بازار جهان و اقتصاد جهانی نگذاشته است و فقط این درگیری در یک محدودۀ جغرافیایی کوچک است.

جنگ-اسرائیل

این کارشناسان معتقدند تا زمانی که جنگ به مناطق دیگری از دنیا وارد نشود، تاثیری بر اقتصاد نخواهد داشت اما اگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بخواهد این جنگ را فرامنطقه‌ای کند و کشورهای دیگری را درگیر کند، قطعا می‌تواند اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

خسارت های اسرائیل از جنگ غزه

حسن هانی زاده، کارشناس روابط بین‌الملل، دربارۀ تأثیر آغاز جنگ دوباره میان فلسطین  و اسرائیل و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: با وجود گذشت ۷۴ روز از عملیات طوفان الاقصی، همچنان شاهد بمباران غزه هستیم و شرایط عملیات طوفان الاقصی هر روز سخت تر می‌شود. شمار شهدای غزه از ۲۰هزار نفر گذشته و شمار مجروحان به ۵۰ هزار نفر رسیده است.

هانی زاده ادامه داد: باید اشاره کرد که اسرائیل هم در طول ۷۴ روز گذشته، خسارات زیادی را متحمل شده و اوضاع خوبی ندارد. اسرائیل در طول این مدت، حدود ۲ هزار کشته و ۷هزار مجروح داشته است. همچنین ۳۵۰ تانک مرکاوا را از دست داده است.

 

حسن-هانی زاده

وی افزود: بر اثر حملات حماس و جهاد اسلامی بر تأسیسات اقتصادی و صنعتی اسرائیل، حدود ۷۴ روز است که تمام مراکز تاسیساتی و اقتصادی اسرائیل تعطیل شده است و چنین مسئله‌ای سبب ضعیف شدن اقتصاد اسرائیل شده است. چنین مواردی بیشتر به دلیل فراخوان ۴۰۰هزار نفر از نیروهای ذخیره اسرائیل است که این افراد بخشی از نیروی کار اسرائیل را در مراکز اقتصادی و صنعتی تشکیل می‌دهند و به همین دلیل، این فراخوان که نخستین بار در طول ۷ دهه گذشته صورت می‌گیرد، به تعطیلی تمام مراکز اقتصادی و صنعتی اسرائیل منجر شده است.

وضعیت وخیم صنعت و اقتصاد اسرائیل 

این کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: گزارش ها حکایت از آن دارد که اسرائیل به دلیل جنگ و همچنین تعطیلی مراکز اقتصادی و صنعتی، روزانه ۱ میلیارد دلار خسارت متحمل می شود. اما باید گفت که آمریکا یک پل هوایی میان واشنگتن و تل آویوو ایجاد کرده و در طول ۲ ماه گذشته، آمریکا انواع سلاح های جنگی و کشتار جمعی را در اختیار اسرائیل قرار داده است. کمک های مالی که توسط کنگره آمریکا و به صورت فوری تصویب شده است، مبلغ ۱۴ میلیارد دلار در اختیار اسرائیل قرار گرفته است.

کمک-مالی

هانی زاده در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مهم تر از کمک آمریکا، کمک مالی سرمایه‌داران یهودی است که در آمریکا و کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند. آژانس یهود که مرکز آن در پاریس قرار دارد، به صورت کاملا باز، کمک‌های مالی خود را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد. بنابراین باید گفت که اسرائیل از لحاظ دریافت کمک مالی، مشکل چندانی ندارد. کمک‌های تسلیحاتی هم از طرف آمریکا در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد.

وی افزود: جنگ همچنان ادامه دارد و اسرائیل پس از ۷۴ روز همچنان موفق نشده است به پیروزی دست پیدا کند و روزانه آسیب جدی به پیکره اقتصاد اسرائیل وارد می‌شود. باید به این موضوع اشاره کرد که ارتش اسرائیل وارد یک جنگ فرسایشی شده است که این جنگ فرسایشی برای رهبران و فرماندهان ارتش اسرائیل بسیار نگران‌کننده است. ارتش اسرائیل یک ارتش کلاسیک است و آمادگی لازم را برای جنگ‌های خیابانی ندارد.

 

جنگ-اقتصادی۲

تاثیرات جنگ بر بازار و اقتصاد جهانی

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر جنگ میان اسرائیل و فلسطین بر اقتصاد جهانی عنوان کرد: طبیعی است که جهان و اقتصاد جهانی تحت تاثیر این جنگ قرار گرفته و تأثیرات خود را به وضوح نشان داده است. انصار الله با وجود تسلطی که بر تنگه باب المندب دارند، از عبور کشتی های حامل اسلحه و مهمات برای اسرائیل جلوگیری می‌کند. بسیاری از کشتی های تجاری اسرائیل که به سمت بندر ایلات در اراضی اشغالی حرکت می‌کنند، بعد از عبور از تنگۀ باب المندب توقیف شده اند. چنین موضوعی طبیعی خواهد بود که برای اقتصاد آمریکا و اروپا بسیار هزینه‌بردار و شکننده خواهد بود. به همین دلیل، وزیر دفاع آمریکا برای رایزنی با کشورهای منطقه و تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه انصار الله وارد منطقه شده است. چنین موضوعی نشان می‌دهد که حرکت بازدارنده انصار الله در برابر تهاجمات ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بسیار تأثیرگذار بوده است.

هانی زاده در پایان گفت: تداوم جنگ غزه تأثیری بر بازارهای داخلی(بورس، دلار، طلا و نفت) نمی‌گذارد و بازارهای بین‌المللی هم از این رخداد تاثیر نمی‌پذیرند، مگر اینکه شخص نتانیاهو بخواهد جنگ را فرامنطقه‌ای کند. جنگ غزه در محدوده جغرافیایی کوچک اتفاق افتاده است و تا زمانی که این جنگ فرامنطقه‌ای نباشد، بازارهای داخلی و خارجی تاثیر چندانی از آن نمی‌گیرند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها