|
کدخبر: 316002 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

هزینه پیشگری از آلودگی هوا/ توان پرداخت از عهده کارمندان خارج است

هزینه های پیشگیری از بیماری های ناشی از آلودگی هوا، برای یک کارمند که حقوق وزارت کار دریافت می کند بسیار سنگین بوده و از عهده او خارج است.

اقتصاد هزینه پیشگری از آلودگی هوا/ توان پرداخت از عهده کارمندان خارج است

چندین سال است که آلودگی هوا، مهمان سر زده پایتخت و سایر کلانشهرها شده است و گویا از دست هیچ کس کاری بر نمی آید. دود ناشی از مصرف بنزین بی کیفیت و همچنین مازوت سوزی نیروگاه ها، سبب شده است تا گرد و غبار، چهره شهر را تیره و تار کند. آلودگی مگر چقدر می تواند از کشورهای همسایه وارد ایران شده باشد؟ قطعا دلیل این هوای کثیف از داخل همین کشور است. مصرف بیش از حد بنزین و تردد بیش از حد خودروهای تک سرنشین در خیابان ها، موتورسیکلت ها و سایر خودروهای فرسوده، یکی از عوامل مهمی است که نفس پایتخت را بریده است. لیتری ۱۵۰۰ تومان تا ۳هزار تومان، بنزین زده می شد اما هزینه درمان دودی که به واسطه همین بنزین در گلوی ما می رود بیشتر است. هزینه درمان ناشی از آلودگی برای بیماری هایی که برای ریه به واسطه استنشاق سرب به وجود می آید، به مراتب خیلی گزاف تر از لیتری ۳هزار تومان است.

آلودگی-هوا

کیفیت بنزین یا خودروی فرسوده؟

بسیاری از مسئولان اعلام کرده اند که بنزین کشور دارای استاندارهای بالایی است و هیچ گونه آلودگی را ایجاد نمی کند. اما طبق گفته کارشناسان و تعدادی از مسئولان شهری، دود ناشی از بنزین بی کیفیت که از خودروها خارج می شود، یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران است. هزینه هایی که برای آلودگی هوا باید پرداخت شود بسیار بالا خواهد بود و در آینده مشخص می شود که این هزینه ها تا جچه میزانی بالا خواهد رفت. البته اگر این آلودگی هوا جان مارا نگیرد و اجازه دهد تا کمی بیشتر زنده بمانیم. بعد از سالیان سال آلودگی، تازه به فکرشان رسیده است که ناوگان حمل و نقل را به سمت برقی سازی ببرند تا بلکه این وظیفه ای که خیلی زود تر باید انجام می دادند، کمکی برای کاهش آلودگی باشد. این وظیفه ای که داشتند را باید خیلی زود تر انجام می دادند تا بلکه پول کم تری از بیت المال هزینه شود. بگذریم، گویا در اینجا تا بحرانی به وجود نیاید، کسی تلاش موثری انجام نمی دهد. اگر این اقدام زودتر صورت می گرفت، شاید نیازی نبود تا هزینه های گزاف برای خرید اتوبوس و تاکسی برقی پرداخت شود و می توانستند با مبلغ های پایین تر، بحث واردات را انجام دهند.

آلودگی-پایتخت

تاکنون هزینه های بسیاری در طول این سالیان به واسطه آلودگی هوا پرداخت شده که بالای ۹۰درصد آن از جیب مردم رفته است. نمونه آن تعطیلی مدارس و پرداخت شهریه است. با تعطیلی مدارس، آیا سازمان آموزش و پروش، پول های این روز تعطیل را به حساب خانواده ها واریز می کند؟ سامانه شاد را هم قبول کنیم که دانش آموزان چندان تحویل نمی گیرند و خود معلم هم در روز تعطیل احتمالا با سامانه شاد تدریس نمی کند. در صورتی که شهریه را اول سال از والدین دریافت می کنند و این پرداخت شهریه برای تمام روزهای سال تحصیلی است.

بیماری های پر هزینه در اثر آلودگی هوا

بیماری هایی که به واسطه آلودگی هوا گریبان گیر ما می شود، عمدتا بر روی ریه تاثیر خود را می گذارد. پزشک متخصص ریه هم تا پول را نگیرد، خبری از ویزیت نخواهد بود. هزینه ابتدایی فقط برای ویزیت، فکر نمی کنم کم تر از ۲۰۰ هزار تومان باشد. بعد از ویزیت هم که احتمالا دارو و... که اکثر آن با قیمت آزاد باید تهیه شود. تازه اگر وضعیت ریه خیلی وخیم باشد، کپسول اکسیژن و ... هم نیاز است که در این صورت می بینید برای یک عوارض ناشی از آلودگی هوا مبلغ سنگینی را پرداخت کرده اید.

میوه-آلودگی

هزینه های دیگری هم برای پیشگیری از عوارض ناشی آلودگی هوا وجود دارد که لازم است صورت گیرد. به عنوان مثال خرید ماسک یکی از هزینه هایی است که به واسطه بی توجهی مسئولان به آلودگی هوا، جزئی از هزینه های ماهیانه شده است. هر روز که نمی شود ماسک دیروز را زد و باید تعویض به صورت روزانه صورت گیرد. ماجرا فقط به هزینه ماسک ختم نمی شود و پزشکان اعلام کرده اند که باید میوه و سبزیجات و شیر در طول روز مصرف کنید تا بلکه بتوان از بیماری های ناشی از آلودگی هوا پیشگیری کرد. شاید باید این هزینه ها را هر هفته انجام داد تا بلکه از عوارض ناشی از آلودگی هوا جلوگیری کرد. این هزینه هارا برای یک خانواده ۴ نفره باید ضرب در ۴ کرد تا ببینید چه ارقامی خواهد شد. طبق نظر پزشکان، مصرف شیر می تواند برای روزهای آلوده موثر باشد. یک خانواده ۴ نفره باید در طول روز یک لیتر مصرف کنند که قیمت آن ۲۹هزار تومان است. این رقم اگر ضرب در ۷ شود باید هفته ای مبلغ ۲۰۷ هزار تومان ققط برای شیر مصرف شود. با سایر میوه ها و ماسک چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان در هفته و ۲ میلیون تومان در ماه باید هزینه پرداخت شود.

آلودگی-کلانشهر

هزینه های پیشگیری از بیماری های ناشی از آلودگی هوا، برای یک کارمند که حقوق وزارت کار دریافت می کند بسیار سنگین بوده و از عهده او خارج است. مسئولان کشور باید فکری کنند تا این هزینه ها از سوی مردم پرداخت نشود و دولت تمام هزینه هارا بپردازد. بازی با جان مردم شوخی بردار نیست و سلامت مردم یک کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از عواملی که سبب پیدایش آلودگی هوا می شود، مصرف مازوت در فصل سرد سال است. باتوجه به آنکه مصرف گاز در بخش خانگی افزایش پیدا می کند، گاز صنایع و نیروگاه ها محدود می شود و به همین دلیل مصرف مازوت افزایش پیدا می کند که در گزارش بعد به صورت مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها