|
کدخبر: 200773 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تورم فعلا رفتنی نیست!

اقتصاد ما اکنون وابسته به نفت نیست و روی اخذ مالیات و صادرات غیر نفتی اتکا دارد و اگر بخواهیم آینده کشور را در زمینه تورم بررسی کنیم مستلزم یک پروسه زمانی است که به این زودی ها به سرانجام نمی رسد.

اقتصاد تورم فعلا رفتنی نیست!

تحریم، تورم بی‌سابقه، رشد منفی اقتصاد، بیکاری، خروج سرمایه از کشور، ریزش سرمایه های مردم در بورس، نقدینگی رو به افزایش و آشفتگی پولی، اینها تنها بیانگر بخش کوچکی از اوضاع اقتصاد کشور است.

بحران اقتصاد ایران در سه سال گذشته و بعد از شدت گیری بی سابقه تحریم های بین المللی آه از نهاد مردم بلند کرده است.در تمام این سال‌ها نیز با کمال تاسف سیاستگذاران اقتصادی با اتخاذ سیاست‌‌‌های نادرست نتوانستند جهت نمودار توسعه اقتصادی را تغییر دهند. همواره علاج ریشه‌‌‌ای این بیماری به آینده نامشخص موکول شده است. به همین دلیل در ۳ سال اخیر شیب این نمودار به سمت پایین سرعت گرفته است. در نهایت هم می‌‌‌بینم کاهش رشد اقتصادی، افزایش تورم، کاهش درآمد سرانه خانوارها به وقوع پیوسته است.

در چشم‌انداز ایران ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود که ظرف مدت حداکثر ۱۶ سال سهم اقتصادی دولت صفر شود. قرار بود کوه یخی را آب کنیم که هرگز نتوانستیم، بلکه این کوه حجیم و حجیم‌‌‌تر شد. بی‌‌‌شک بیشتر بحران اقتصاد فعهلی به علت وابستگی زیاد اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی است. وابستگی که از زمان مظفرالدین شاه با ورود ویلیام دارسی استرالیایی آغاز شد. درست زمانی که این بازرگان اجنبی برای اولین بار اقدام به اکتشاف نفت در ایران کرد، تاکنون اتکا به درآمدهای بادآورده نفتی، سبب بحران های پی در پی در اقتصاد ایران شده است. حال یکی از اقدامات مهمی که دولت سیزدهم باید در جریان ساماندهی امور در دستور کار قرار دهد، تعامل مستمر با مجلس و مشاورین اقتصادی خبره است که اقتصاد را از بحران نجات دهد.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی با نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس داشته ایم و نگاهی انداخته ایم به آینده پیش روی ایران. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

اما و اگرهای اقتصاد کشور

سید کاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره چشم انداز اقتصاد ایران با توجه به تحریم، تورم و آشفتگی پولی در کشور اظهار کرد: اقتصاد مقوله ای مهم است و مولفه هایی نیز دارد،‌ نفت،‌ مالیات،‌ معدن و صادرات همگی از موارد مهم در اقتصاد است. اگر اقتصاد ما در آینده نزدیک ترمیم نشود با مشکلات عدیده ای روبرو می شویم که حتی فکر کردن به آن خطرناک است.

سید-کاظم-موسوی

نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین بیان کرد: باید بیان داشت که اقتصاد ما اکنون وابسته به نفت نیست و روی اخذ مالیات و صادرات غیر نفتی اتکا دارد و اگر بخواهیم آینده کشور را در زمینه تورم بررسی کنیم مستلزم یک پروسه زمانی است که به این زودی ها به سرانجام نمی رسد و اگر بخواهیم اقتصاد را از سر نو بسازیم باید طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم. تا بتوانیم برون رفتی از وضعیت فعلی داشته باشیم. این کار مقداری سخت است اما نشدنی نیست.

شرمنده مردم هستیم

وی ادامه داد: اگر اقتصاد دان ها دست به دست هم ندهند و وزارت اقتصاد با این افراد مشورت نکند ما ضرر خواهیم کرد. اگر بخواهیم که از این وضعیت بیرون بیاییم باید از مشاورین اقتصادی نهایت استفاده را داشته باشیم تا با یک ضرب افکار به خروجی مطمئنی برسیم. ما در کشور مواهب الهی بسیار زیادی داریم، از محصولات کشاورزی تا معادن و ذخایر نفتی، اما متاسفانه مدیریتها در کشور ضعیف است و رانت، مافیای قدرت و فساد در کشور جولان می دهد و لازم است که با فسادستیزی اقتصاد را از مهلکه نجات دهیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فروپاشی اقتصاد ایران از کی آغاز شد اظهار کرد: در دوره محمود احمدی نژاد اشتباهاتی در اقتصاد کشور رخ داد اما آنچنان تورم و گرانی در کشور وجود نداشت ولی در دوره هشت ساله حسن روحانی تورم ناگهان افسار گسیخته شد و مسکن و خودرو و اقلام خوراکی رشد ناگهانی داشتند. این بهم ریختگی اقتصاد کشور در شان مردم ایران نیست. زیرا که ایرانیان مردم نجیب و شریف هستند. و حق شان نیست که هر ساعت دچار تلاطم های قیمتی شوند. ما شرمنده مردم هستیم.

  • ناشناس ارسالی در

    لااقل رشد مالیات را کم کنید.

ارسال نظر