|
کدخبر: 164136 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی مطرح شد:

شانس طلایی برای نفت ایران

نرسی قربان اظهار کرد: در دوره قبل که برجام به فرجام رسید، ایران توانست خیلی سریع خود را به بازار جهانی برساند و مشتری‌های خود را مجدد پیدا کند، مهم این است که ما بتوانیم با این مسائل کنار بیاییم و تکلیف خود را با دنیا روشن کنیم و برای پیشرفت بیشتر در تعامل با جهانیان باشیم.

انرژی شانس طلایی برای نفت ایران

روز سه شنبه در وین ایران با گروه ۴+۱ بر سر مذاکرات هسته به گفت‌وگو پرداخت؛ گفت‌وگویی که توانست نظر بازار جهانی نفت را به خود جلب کند. ایران در این سلسله نشست‌ها خواهان رفع همه تحریم‌ها است و می‌گوید که هیچ پیش شرطی را هم نمی‌پذیرد و مذاکره‌ای هم با امریکا نخواهد داشت تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشوند، از سوی امریکا می‌گوید در صورتی که تهران آماده بازگشت به تعهداتش باشد، دولت امریکا حاضر است بیش از ۵۰۰ تحریمی که در دوران ریاست ترامپ در کاخ سفید بر علیه ایران اعمال شده را لغو کند.

این نشست موجی از امیدواری‌ برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی را افزایش داده و از سوی دیگر امضای سند همکاری ایران و چین و افزایش صادرات نفت ایران به این کشور و تاثیر تولید نفت ایران بر تولید کلی اوپک هم از دیگر عواملی است که بازار نفت را با دگرگونی هایی همراه خواهد ساخت ضمن اینکه با گسترش روزافزون واکسیناسیون در دنیا شاید شاهد جهش اقتصادی در کشورها باشیم که این جهش بطور قطع منجر به افزایش تقاضا برای نفت و در ادامه افزایش نرخ نفت خواهد شد. در همین رابطه گسترش نیوز با کارشناس انرژی، نرسی قربان به گفت‌وگو پرداخته است و نظر وی را درباره آینده بازار نفت پرسیده است برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

نرسی-قربان

نرسی قربان کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره بازگشت احتمالی ایران به بازارهای جهانی بعد از مذاکرات صورت گرفته و تاثیر آن‌ بر نرخ نفت گفت: وقتی شاهد رونق اقتصادی در ایران باشیم، تقاضا برای نفت و فراورده‌های نفتی بالا می‌رود و وقتی این اتفاق صورت بگیرد ظرفیت بالا رفتن نرخ نفت بیشتر می‌شود.

جهش اقتصادی در پی واکسیناسیون

وی درباره تاثیر افزایش واکسیناسیون کرونا بر تقاضا برای نفت در جهان اظهار کرد: افزایش واکسیناسیون جهت را به طرفی می‌برد که که روند این بیماری رو به کاهش برود و با کنترل این بیماری مجدد شاهد جهش اقتصادی در سراسر دنیا خواهیم بود، اما باید بیان کرد که منظور واکسیناسیونی همانند ایران با دزهای پایین نیست بلکه از واکسیناسیون عمده‌ای است که در کشورهایی همانند چین، امریکا، اروپا صورت می‌گیرد که به مرور شاهد آن در سراسر جهان خواهیم بود.

نرسی قربان در ادامه این گفت‌وگو درباره نظر اوپک به جهت بازگشت ایران به بازار نفت برای افزایش سقف تولید ۴ میلیون بشکه اظهار کرد: بنظر می‌رسد که اوپک مشکلی با ایران در این مورد ندارد، ضمن اینکه اوپک از تولید نفت ایران جلوگیری نکرده است و تحریم‌های امریکا سبب ایجاد وقفه در تولید نفت ایران شده بود.

با جهان برای بهتر شدن در تعامل باشیم

وی درباره آینده بازار نفت بعد از مذاکرات گفت: در دوره قبل که برجام به فرجام رسید، ایران توانست خیلی سریع خود را به بازار جهانی برساند و مشتری‌های خود را مجدد پیدا کند، مهم این است که ما بتوانیم با این مسائل کنار بیاییم و تکلیف خود را با دنیا روشن کنیم و برای پیشرفت بیشتر در تعامل با جهانیان باشیم.

این کارشناس انرژی در پایان اظهار کرد: در دوره بایدن تولید نفت شیل احتمالا کمتر از دوره ترامپ خواهد بود زیرا که مشکلات محیط زیستی را مدنظر قرار می‌دهند، به همین علت توسعه شیل کندتر از زمان ترامپ پیش خواهد رفت، در نتیجه امکان عرضه نفت کمتر خواهد شد.

سخن پایانی

درحال‌حاضر مهم‌ترین چالش و البته طلایی‌ترین شانس ایران، مدیریت لغو تحریم‌ها و بازگرداندن ایران به بازارهای جهانی است. موضوعی که در همه بخش‌های کشور از جمله بزرگترین صنعت در ایران( نفت) بطور قطع تاثیرگذار خواهد بود. همچنین ماه‌های اخیر ایران به نظر می‌رسد فروش نفت خود به چین، به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان را افزایش داده است و همچنین وزارت نفت از برنامه‌ریزی برای افزایش سریع ظرفیت تولید نفت ایران برای دوران لغو تحریم‌ها سخن می‌گوید که نشانه‌های آن هم اکنون هم با افزایش تولید و صادرات نفت ایران خود را نمایان کرده است. مسئله‌ای که می‌تواند برای تولید‌کنندگان اوپک‌پلاسی که به دنبال حفظ سلطه خود بر بازار هستند، مشکلاتی ایجاد کند؛ زیرا که ایران در کنار دوکشور لیبی و ونزوئلا از اعضای اوپکی هستند که از توافق کاهش تولید نفت خام معاف شده‌اند. اکنون مهم‌ترین چالش این است که بودجه بر پایه نفت بسته شده است و اگر تحریم‌ها و چالش‌ها ادامه پیدا کند، اقتصاد کشور با ضرر و زیان‌های گوناگون روبه‌رو خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها