|
کدخبر: 41681

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده مشخص شد:

مرغ ۱۵ تا ۲۵ درصد گرانتر فروخته می‌شود + جدول قیمت‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت درحال‌حاضر نرخ هر کیلو مرغ ۱۳ هزار تومان است.

گسترش نیوز: ستاد تنظیم بازار نرخ ۹۶۰۰ و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده نرخ ۱۰۶۰۰ را برای هر کیلو مرغ مشخص کرده بودند اما به نظر می‌رسد که موج جدید گرانی مرغ شروع شده است. در همین راستا با رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت‌وگو کردیم تا در جریان قیمت‌ها و علل افزایش نرخ قرار بگیریم.

yosefkhani.jpg

تولید کاهش یافته است

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت درحال‌حاضر نرخ هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده ۱۳ هزار تومان است. وی در تشریح دلیل تفاوت این نرخ با دو نرخ اعلام‌شده گفت: تولید کاهش یافته است و این وضعیت، دست تولیدکنندگان را باز گذاشته است. نمی‌خواهم از این جمله استفاده کنم ولی باید بگویم که تولیدکنندگان به مردم اجحاف می‌کنند. تولید به‌شدت کم شده و کشتارگاه‌ها در تامین محصول موردنیاز مشکل دارند. این مشکل باعث شده است که تولیدکنندگان مرغ به نرخ دلخواه و غیرعادلانه، عرضه کنند.

وی در توضیح بیشتر این وضعیت اظهارکرد: این تولیدکنندگان هر کیلو مرغ در درب کشتارگاه به ۸ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است درحالی‌که نرخ تمام‌شده هر کیلو مرغ زیر ۶ هزار تومان است. این به آن معناست که سود زیادی عاید تولیدکنندگان می‌شود. آنها می‌دانند که تولید کم است و کشتارگاه مجبور به خرید است. فروشنده و مصرف‌کننده هم ناچار به خرید هستند و تولیدکننده حداکثر استفاده را از این اجبار می‌برد.

قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ، ۵ هزار و ۵۰۰ است

بسیاری از تولیدکنندگان همیشه به قیمت‌های مصوب اعتراض داشته‌اند و معتقد بوده‌اند که دولت باید نرخ هر کیلو مرغ را دو هزار تومان افزایش دهد. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی ضمن رد این درخواست ابرازکرد: تولیدکنندگان هیچ‌وقت زیر نرخ نفروخته‌اند. الان هم که ستاد تنظیم بازار نرخ ۶ هزار و ۵۰۰ تومان (برای تحویل درب کشتارگاه) را تعیین کرده، عادلانه است چون نرخ تمام‌شده هر کیلو مرغ، ۵ هزار و ۵۰۰ است. طبق هر فرمولی حساب کنید نرخ تمام‌شده از ۵ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر نیست.

۳۰ درصد کاهش تولید داشته‌ایم

مهدی یوسفخانی ضمن تاکید بر مشکل کمبود، تصریح کرد: مشکل کمبود به‌شدت احساس می‌شود و تولیدکنندگان، نهایت استفاده را می‌برند. من فکر می‌کنم که تولید ما حداقل ۳۰ درصد کاهش یافته است. به اعتقاد من دولت در این شرایط نباید جلوی صادرات را باز می‌گذاشت. الان زمان صادرات نیست. در این مقطع، خودمان با مشکل مواجه هستیم. اگر جلوی صادرات را می‌گرفتند بین عرضه و تولید تعادل به وجود می‌‌‌آمد و با کمبود و گرانی روبه‌رو نمی‌شدیم. ارزآوری موضوع مهمی است ولی اولویت با تامین نیازهای داخلی است. در نهایت مصرف‌کننده است که ضرر می‌کند.

در ادامه می‌توانید نرخنامه‌ امروز را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که نرخ هر کیلو مرغ منجمد (تنظیم بازار) در میادین میوه و تره شهرداری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های مواد پروتئینی ۵ هزار و ۷۰۰ تومان است.

nerkhnameh.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها