|
کدخبر: 43611

راهنمای خرید و انتخاب وایر شمع + قیمت

در سیستم برق خودرو قطعات مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها وایر شمع است. انتقال برق به شمع برای جرقه‌زنی مناسب از طریق وایر شمع انجام می‌شود. باید به این قطعه توجه لازم را داشته باشید و در زمان لازم آن را تعویض کنید.

گسترش‌نیوز: در حال حاضر وایر شمع بر روی تمامی خودروها قرار ندارد چرا که در برخی از مدل‌ها وایر شمع به صورت کامل حذف شده است. این قطعه وظیفه انتقال برق خروجی از دینام به کویل و سپس از طریق وایر شمع به شمع‌ها منتقل می‌شود. این قطعه نیز همانند تمامی قطعات پس از مدتی فرسوده می‌شود و باید به تعویض آن توجه کنید. لازم به ذکر است در بسیاری از خودروهای جدید برای جلوگیری از افت ولتاژ، کویل روی شمع‌ها قرار دارد و وایر شمع حذف شده است. جنس وایر شمع‌ها به طور کلی در پیشرانه‌های کاربراتوری و انژکتوری یکسان است و تنها طول و شکل آن‌ها ممکن است متفاوت باشد.

vayer1.jpg

علائم خرابی

هر چند که علائم خرابی وایر شمع به درستی قابل رویت نیست اما برای این که کارایی پیشرانه حفظ شود و با مواردی همچون کاهش توان مواجه نشویم باید وایرشمع‌ها را به صورت دوره‌ای تعویض کرد. از جمله مواردی که نشان‌دهنده ایراد در وایر شمع است می‌توان به خام‌سوزی پیشرانه، لرزش پیشرانه در هنگام خاموش کردن خوردو،‌ استارت نخوردن و افزایش مصرف سوخت اشاره کرد. این موارد می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی در خودرو باشد اما از جمله دلایل فرسوده شدن وایر شمع نیز می‌توان آن‌ها را به شمار آورد.

vayer2.jpg

زمان تعویض

به صورت قطع نمی‌توان گفت چه زمانی برای تعویض وایر شمع مناسب است اما رقمی در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر معمولا برای تعویض این قطعه اعلام می‌شود. پیشنهاد می‌شود وایر شمع‌ها را هر چند وقت یکبار چک کنید چرا که مشاهده ایراد در وایر شمع‌ها و برطرف کردن به موقع آن می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های آتی شود. بهتر است دو سر وایرها و نحوه اتصال آن‌ها را به خوبی چک کنید زیرا در هنگام عبور از دست‌اندازها و به دلیل لرزش مداوم پیشرانه ممکن است وایرها شل شوند. وایرها دارای یک سر فلزی هستند که معمولا رسوب در آن ایجاد می‌شود و بهتر است در هنگام چک کردن رسوبات را نیز پاک کنید.

vayer3.jpg

قیمت

وایر شمع بر حسب نوع خودرو و تعداد مورد استفاده قیمت‌های متفاوتی دارد. این قطعه در ارزان‌ترین حالت ممکن برای خودرویی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ قیمتی در حدود ۳۰ هزار تومان دارد. قیمت وایر شمع برای محصولات تولید داخل اکثرا در همین رنج قرار دارد. این قطعه در گران‌ترین حالت ممکن نیز حدودا ۲۸۰ هزار تومان است که مربوط به خودرویی مانند تیگو ۷ است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها