|
کدخبر: 42603

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در گفتگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

توقف صنعت خودرو با تعلل در تصمیم‌گیری‌ها

مدت‌ها است که صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور با مشکلات مختلفی مواجه شده است. در این میان خودروها،‌ قطعات و مواد اولیه در گمرک گرفتار شده‌اند و نیازمند تصمیم‌گیری سریع برای آزادسازی هستند.

گسترش‌نیوز: واردات خودرو و به تبع آن قطعات خودرو امسال با مشکل جدی مواجه شد. از یک سو واردات خودرو به صورت کلی بسته شده است و از سوی دیگر قطعات و مواد اولیه نیز در واردات با مشکل مواجه شده‌اند. تحریم‌ها به واردات قطعات خودرو لطمه وارد کرده است همچنین مقررات مختلف و تعلل در تصمیم‌گیری باعث شده که قطعات خودرو در گمرک بماند و ترخیص نشود. ترخیص نشدن قطعات خودرو تبعات مختلفی را به دنبال دارد که به همین بهانه گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن نیرو محرکه صورت گرفته است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

najafimanesh.jpg

نجفی‌منش در خصوص مشکلات مرتبط با ترخیص قطعات گفت: مشکل اصلی گمرک نیست بلکه بیشتر مشکلات مربوط به مقررات دست و پا گیر پیرامون گمرک است. مقرراتی که گذاشته شده باعث سخت‌تر شدن کار شده است. راه‌حل این است مقررات را کمی ساده‌تر بکنند تا ترخیص قطعات از گمرک ساده‌تر شود.

کاهش شدید تولید خودرو

وی در رابطه با تولید خودرو و نبود قطعه گفت: تولید خودرو به شدت دچار مشکل شده است و این مشکل تنها در زمینه گمرک نیست بلکه موارد دیگری نظیر قیمت‌ها و پرداخت‌ها است. تمامی این موانع باعث شده است که تولید خودرو به ۳۰ درصد سال گذشته همین موقع برسد و به نوعی تولید خودرو یک سوم شده است.

صنعت‌ خودرو در حال توقف

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه به وضعیت شرکت‌های قطعه‌سازی اشاره کرد: وضعیت شرکت‌های تولیدی به شدت نامساعد است. حدود ۳۷ درصد از واحدها نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند. اگر این روند به شکل موجود ادامه پیدا کند و همچنان در تصمیم‌گیری‌ها تعلل وجود داشته باشد می‌توان گفت به زودی کل صنعت خودرو از متوقف خواهد شد.

khodro.jpg

راه‌حل خروج از بحران چیست؟

نجفی‌منش در خصوص راه‌حل خروج از این حالت اظهار کرد: راه حل این است که قیمت قطعات به روز شود و همچنین پرداخت قطعه‌سازان نیز حداکثر به صورت یک ماهه انجام شود. خریدها همگی به صورت نقدی است و نمی‌توان خرید را به صورت نقدی انجام داد اما ۴ الی ۵ ماه بعد از آن مبالغ را دریافت کنیم.

دانش‌و تکنولوژی داخلی‌سازی را داریم

وی در انتها به داخلی‌سازی قطعات چنین اشاره کرد: اگر قیمت قطعات درست شود و پرداخت‌های قطعه‌ساز به صورت به موقع انجام شود قطعاتی نیز که امکان تولید در داخل کشور وجود ندارد به روش‌های مختلف از سایر منابع تامین می‌شوند. بخشی از قطعات را می‌توانیم داخلی‌سازی کنیم و بخش دیگر نیز امکان وارد کردن از روش‌های مختلف وجود دارد. با توجه به شرایط تحریم این امکان ساده و راحت نیست اما اگر موارد ذکر شده انجام شود امکان وارد کردن قطعات وجود دارد. لازم به ذکر است که دانش و تکنولوژی داخلی‌سازی و تولید انواع قطعات در کشور وجود دارد. زمانی که داخلی‌سازی را شروع کردیم شاید یک درصد از دانش و تکنولوژی حال حاضر را نداشتیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها